Sedel automater
Sedel automater
Någon som vet hur sedel automater känner av vilken typ av sedel det är? Typ sedelväxlare, pensinpumpar.
Jag har hört att de är optiska och att de mätar 17 punkter på sedeln. Jag antar att den information är gammal och att tekniken har utvecklats.
Med tanka på utvecklingen som har händ de senaste år skulle jag tro att det finns ett linje-kamera inblandat som känner igen bilden på sedeln.
Jag vet att växelautomaten på Arlanda för ett par år sedan blev modifierat då den inte kände igen de färgstänkta sedlar från ett rån så jag antar rent logisk att det nog kan röra sig om ett svart/vit kamera.
Med tanka på utvecklingen som har händ de senaste år skulle jag tro att det finns ett linje-kamera inblandat som känner igen bilden på sedeln.
Jag vet att växelautomaten på Arlanda för ett par år sedan blev modifierat då den inte kände igen de färgstänkta sedlar från ett rån så jag antar rent logisk att det nog kan röra sig om ett svart/vit kamera.
-
Jag har jobbat som servicetekniker på sedelläsare från Armatic, Japan-Cash Machines och "Smiley" ett par år under 90-talet. De läser optiskt, m.h.a. en matris av lysdioder och fotodioder. Värdena A/D-omvandlas och jämförs i en mikrokontroller.
Myntsilar har 3-4 spolar som mynten passerar. Jag tror man mäter induktans, kapacitans (dielektricitetskonstanten för materialet) och hur fort myntet rullar bl.a.
De är mycket exakta och förväxlar väldigt sällan olika valörer.
Myntsilar har 3-4 spolar som mynten passerar. Jag tror man mäter induktans, kapacitans (dielektricitetskonstanten för materialet) och hur fort myntet rullar bl.a.
De är mycket exakta och förväxlar väldigt sällan olika valörer.
Mynt av valören 10 bath från kunga-
riket Thailand har börjat dyka upp
i europeiska varuautomater. Orsaken
är att turister som varit i Thailand
upptäckt att de fungerar bra i stäl-
let för mynt av valören två euro.
Ett tvåeuromynt är värt cirka 18,50
i svenska kronor medan 10 bath mot-
svarar cirka 2,50 kr. Trickset att
byta euro mot bath fungerar dock bara
i äldre automater. Nyare automater
kan skilja på de två mynten.