Sedel automater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Sedel automater

Inlägg av GeekJoan »

Någon som vet hur sedel automater känner av vilken typ av sedel det är? Typ sedelväxlare, pensinpumpar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har hört att de är optiska och att de mätar 17 punkter på sedeln. Jag antar att den information är gammal och att tekniken har utvecklats.

Med tanka på utvecklingen som har händ de senaste år skulle jag tro att det finns ett linje-kamera inblandat som känner igen bilden på sedeln.

Jag vet att växelautomaten på Arlanda för ett par år sedan blev modifierat då den inte kände igen de färgstänkta sedlar från ett rån så jag antar rent logisk att det nog kan röra sig om ett svart/vit kamera.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag har jobbat som servicetekniker på sedelläsare från Armatic, Japan-Cash Machines och "Smiley" ett par år under 90-talet. De läser optiskt, m.h.a. en matris av lysdioder och fotodioder. Värdena A/D-omvandlas och jämförs i en mikrokontroller.

Myntsilar har 3-4 spolar som mynten passerar. Jag tror man mäter induktans, kapacitans (dielektricitetskonstanten för materialet) och hur fort myntet rullar bl.a.

De är mycket exakta och förväxlar väldigt sällan olika valörer.
ABC

Inlägg av ABC »

Mynt av valören 10 bath från kunga-
riket Thailand har börjat dyka upp
i europeiska varuautomater. Orsaken
är att turister som varit i Thailand
upptäckt att de fungerar bra i stäl-
let för mynt av valören två euro.

Ett tvåeuromynt är värt cirka 18,50
i svenska kronor medan 10 bath mot-
svarar cirka 2,50 kr. Trickset att
byta euro mot bath fungerar dock bara
i äldre automater. Nyare automater
kan skilja på de två mynten.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Icecap:
Det är ju INTE logiskt att det är en svartvit kamera för att känna igen färgstänkta sedlar.
Det är ju mera logiskt med en färgkamera.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Eftersom den tidigare inte kände igen färger var det troligen en svartvit kamera innan men eftersom den står på arlanda så var det väl värt att sätta in en färgkamera i den men det betyder ju inte att resterande automater fått denna teknik.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det sitter inga kameror i dem, det är för dyrt. Sedelläsarna är OEM-produkter och inget som växeltillverkaren gör själv.
Skriv svar