Dörrknackaren är lite överdesignad, men det är lite det roliga med den. Den består av en motordriven klubba som som helt enkelt bankar på dörren åt en. (En tidig plan var att använda en elektromagnet)
Youtube film: http://www.youtube.com/watch?v=PAqnhoxy2CM
Servot byggde jag för många år sedan och jag tyckte det borde få användas till något. Det består av en motor och en massa gamla kugghjul från skrivare. På den utgående axeln sitter en potentiometer som fungerar som givare för positionen.
Motorn drivs av en A3953 (finns på ELFA) som är ganska praktisk. En ATTiny23 får stå för intelligensen.
Dessvärre är detta projekt inte klart... Av misstag blev de utsatt för ca 40 VAC istället för 12 VDC (hjärnsläpp). Det har gjort att i nuläget är den död... En av kondingarna (220uF 25V) exploderade rätt våldsamt och spred en intressant stank i hallen... Har bytt ut de flesta komponenterna utom motordrivaren som jag har beställt, men inte fått än. Tyvärr dog processorn och då min förra dator dog så är programkoden borta... Så det får skrivas ny kod. Förra programmet körde en PID-regulator, men jag tror det är lite overkill, så jag kanske gör något enklare den här gången... Mer om det när jag har tid att sitta och programmera.
Hoppas jag lyckas inspirera någon att bygga konstiga dörrklockor