Roligare dörrklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Roligare dörrklocka

Inlägg av erdes »

Tänkte jag skulle visa ett projekt som jag byggde klart för ett tag sedan. Vanliga dörrklockor är ju ganska tråkiga och jag ville länge bygga en egen. Första idéerna var melodispelande saker, men det har gjorts förr. Eftersom det inte fanns någon dörrklocka alls så satt det en lapp med "VG knacka" ovanför knappen, så självklart måste man se till att knappen gör just det. :)

Dörrknackaren är lite överdesignad, men det är lite det roliga med den. Den består av en motordriven klubba som som helt enkelt bankar på dörren åt en. (En tidig plan var att använda en elektromagnet)

Youtube film: http://www.youtube.com/watch?v=PAqnhoxy2CM

Servot byggde jag för många år sedan och jag tyckte det borde få användas till något. Det består av en motor och en massa gamla kugghjul från skrivare. På den utgående axeln sitter en potentiometer som fungerar som givare för positionen.
servo.jpg
Motorn drivs av en A3953 (finns på ELFA) som är ganska praktisk. En ATTiny23 får stå för intelligensen.
door_klar1.jpg
door_klar2.jpg
Dessvärre är detta projekt inte klart... Av misstag blev de utsatt för ca 40 VAC istället för 12 VDC (hjärnsläpp). Det har gjort att i nuläget är den död... En av kondingarna (220uF 25V) exploderade rätt våldsamt och spred en intressant stank i hallen... Har bytt ut de flesta komponenterna utom motordrivaren som jag har beställt, men inte fått än. Tyvärr dog processorn och då min förra dator dog så är programkoden borta... Så det får skrivas ny kod. Förra programmet körde en PID-regulator, men jag tror det är lite overkill, så jag kanske gör något enklare den här gången... Mer om det när jag har tid att sitta och programmera.

Hoppas jag lyckas inspirera någon att bygga konstiga dörrklockor :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Roligare dörrklocka

Inlägg av Electricguy »

hahaha!! :D störtskönt projekt!! :twisted: blev nästan lite sugen på att göra nåt liknande! :vissla:

btw, VÄLKOMMEN till forumet!! :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Fett najs. :tumupp:

Kan inte version 2 knacka en melodi?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

De va ett häftigt projekt :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hehe, vilken härlig idé.
Fan nu fick man lite inspiration.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

:tumupp: :mrgreen:

Hur många besökare lär inte förvånas? :lol:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tänkte på för ett tag sen om det inte vore lite kul att ha en sådan klocka som surrar så länge man håller inne knappen, och styra den så att den fortsätter några sekunder efter att man släppt knappen, hur många skulle inte få lite panik när de inser att dörrklockan "hängt sig"? :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hmmm, knacka en melodi.... måste faan hitta en lite större solenoid och progga PLCn så den knackar en melodi på dörren!! :mrgreen: störtskönt!! :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Klas-Kenny skrev:Jag tänkte på för ett tag sen om det inte vore lite kul att ha en sådan klocka som surrar så länge man håller inne knappen, och styra den så att den fortsätter några sekunder efter att man släppt knappen, hur många skulle inte få lite panik när de inser att dörrklockan "hängt sig"? :D
En sådan behöver inte uppfinnas, våran dörrklocka hänger sig var gång (knappen kilar fast sig i intryckt läge). Gästerna får dessvärre ingen panik, bara jag som blir galen och yrar runt som en galen höna för att få tyst på den :humm:

Edit:
erdes: Riktigt coolt och inspirerande projekt! Jag blir riktigt sugen på att bygga en som knackar en melodi! :mrgreen: Men sen är det ju tiden.. "/
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Kul att ni gillar den :) Jo folk brukar reagera lite konstigt när de ser den... Vissa tror att man står innanför dörren och driver med dem.

Knacka lite roliga rytmer bör den ju absolut kunna göra. Funderade lite på att se till man kan variera volymen på knackningarna också genom att variera hastigheten som den smäller in i dörren. Det borde ju inte vara helt omöjligt, och då skulle man ju kunna få den att spela en massa roliga saker :) Terminator-musiken är ju lite lockande...
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Perfekt!

Nu kom jag på vad jag ska göra med min elektriska Öppna-bakluckan-på-bil-solonoid som ligger ny i kartong på bra-att-ha hyllan!

:D :D :D
Skriv svar