Hehe, många teorier... kul!
Först vill jag informera om att vattenkokaren står på köksbänken och tas till bordet direkt när den har slagit av (så gör jag även hemma, och samma sker oftast vart man än kommer). Teorin om att kokaren skulle bibehålla tempen i element eller hölje bättre
faller alltså, det tar ju bara sekunder att gå till bordet både hemma och där. Muggarna som används är antingen porslin eller lergods (jag (och flera andra) bränner mig/sig ofta oavsett typ av mugg/kopp). Bubblar vattnet så bubblar det och det bör således koka, ändå blir det olika hett (känns det som?!) Kokaren är av typen slät botten med element under, inga rör eller så alltså. Den är dessutom (som dom flesta kokare idag) "sladdlös", dvs. den går att lyfta från bottenplattan utan att sladden följer med...
Angående termostater i vattenkokare så har jag fått för mig att det finns en kanal som leder ner ångan mot termostaten för att slå av elementet

. Det enda som jag har reagerat på är att svärmors bryggare stormkokar ca: 30-45 sekunder, medans andra slår av nästan direkt eller efter ca: 5-15 sekunder efter att det börjat koka. Det måste vara svårt att konstruera en kokare så att termostaten känner en temperaturökning just när vattnet kokar om den sitter vid ett element som håller 200 grader

Det borde då oftare hända att kokare slår av för tidigt eller alldeles för sent...
Är det någon som jobbar med service eller ännu bättre konstruktion av kokare här i forumet? Hur är det, sitter termostaten så den känner elementet eller som jag hade en teori om att den känner ångan (dvs. värmen av ångan)? Det kanske finns flera olika lösningar?