Fundering: vattentemperatur i vattenkokare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Fundering: vattentemperatur i vattenkokare?

Inlägg av PeterH »

Jag har en liten fundering som jag inte blir riktigt klok på :humm: När jag är och fikar hos svärmor blir vattnet i deras vattenkokare så varm att man alltid bränner tungan och häver ur sig en harrang med svordommar! Jag har hittills inte varit hos någon som ens kommer i närheten av vattentemperaturen i deras kokare!

Hur är det egentligen, kan vattentemperaturen i en kokare bli högre än 100 grader om termostaten är trasig (dvs. om vattnet får koka hur länge som helst)? Mest troligt är det väl så att andra kokare stänger av innan tempen blivit 100 grader, men det är så att alla kokare jag tittat på kokar så det bubblar kraftigt innan dom slår av. Trots detta så är det alltid varmare vatten enligt min tunga i just svärmors kokare! :shock:

Vad är det för fenomen jag upplever? Jag kan naturligtvis mäta upp temperaturen, men eftersom detta kommer upp varje gång och jag inte kommer ihåg att ta med termometer kunde det vara kul att veta vad som troligtvis är orsaken...
vikingen
EF Sponsor

Re: Fundering: vattentemperatur i vattenkokare?

Inlägg av vikingen »

Annan kopp som inte kyler vattnet lika mycket? Upplever något liknande när man använder pappersmugg på jobbet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

När det bubblar kraftigt så är temperaturen exakt 100 grader, varken mer eller mindre.

Det som kan skilja är hur länge den temperaturen bibehålls, dom flesta vatenkokare består mest av plast som i princip inte håller någon värme alls.
Svärmors kokare kanske har en stor metallmassa runt värmetråden som håller värmen längre.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Vid 100 grader övergår vatten till gasform om det inte är en tryckkokare, så din svärmor har inte 120 gradit vatten.

Man bränner sin ungefär vid ungefär 70 grader och bara nån grad hit och dit gör skillnad.

Men jag känner igen fenomemet att man bränner sin mycket oftare vi vissa tillfällen, tex mc-donalds kaffe.

Jag tror det är omständigheterna runt om som är orsaken, tex koppar som bevarar vämen så att man luras att dricka lite för tidigt, att man sköljer termosen med varmvatten innan man fyller den osv

Nästa gång du är där så får du kolla efter vad det kan vara för liten avvikelse mot när du tex dricker kaffe hemma.
Senast redigerad av POS 7 mars 2010, 20:27:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bäst blir det dock vid 85 grader, varken mer eller mindre. :ajabaja:
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Med risk för att blotta mina dåliga kemikunskaper:

Det är inte så att du får drycken spetsad med något som höjer kokpunkten? Det måste ju finnas med redan under kokningen, så det kan ju inte vara speciellt giftigt :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sedan har vi ju även värmelementet som behåller värmen till kannan och är detta högeffektivt eller liknande så kan det hålla temperaturen längre än vad det gör hos dig tex vilket gör att kaffet är ett antal grader varmare än hos dig.

Hade en bryggade där detta gick sönder under garantin så de bytte elementet på den och efter det var kaffet bra varmare än det var innan, det var precis drickbart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kannans höjd över havet spelar roll också :wink:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller höjd *under* havet. Vid Döda Havet (> 400 m under havsnivån) kokar
vatten vid ca 103 deg C. Och lufttrycket är det högsta på jorden, så klart...
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

Vatten kan vara högre än 100 grader vid normalt tryck men kommer att omedelbart börja koka vid omrörning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superheating
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gissar på att dom som ger icke så varmt vatten är byggda på ett sådant sätt att
1: termostaten är inte inställd på 100 grader utan lägre
2: att effekten kan vara så hög att den bara värmer vattnet vid elementet tills termostaten löser, och att en del av vattnet ovanför inte hunnit bli varmt nog
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bimetallen som används är normalt inte en som slår av elementet vid 100 grader utan betydligt högre drygt 200 grader på de jag sett eftersom det inte är till för att stänga av elementet vid 100 grader eller så. Eftersom vattnet vid normalt tryck inte kan bli varmare än 100 grader så behövs således inte heller någon termostat för hålla det vid denna temperatur. Det bimetallen är till för är för att stänga av värmelementet när detta blir för varmt eftersom elementet är på betydligt högre effekt än vad som behövs för att få upp vattnet till 100 grader men det gör däremot att det värms upp snabbt och går snabbt att brygga. Vissa bryggare har inte någon typ av termostat eller bimetall i sig alls då vattnet i dessa går i en jämn ström genom elementet så kyls detta av precis så mycket som det behövs för att hela tiden hålla vattnet kokande men inte överhetta elementet.

De som har termostater brukar bimetallen sitta fast på röret som vattnet går i inte på elementet i sig.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe, många teorier... kul!

Först vill jag informera om att vattenkokaren står på köksbänken och tas till bordet direkt när den har slagit av (så gör jag även hemma, och samma sker oftast vart man än kommer). Teorin om att kokaren skulle bibehålla tempen i element eller hölje bättre
faller alltså, det tar ju bara sekunder att gå till bordet både hemma och där. Muggarna som används är antingen porslin eller lergods (jag (och flera andra) bränner mig/sig ofta oavsett typ av mugg/kopp). Bubblar vattnet så bubblar det och det bör således koka, ändå blir det olika hett (känns det som?!) Kokaren är av typen slät botten med element under, inga rör eller så alltså. Den är dessutom (som dom flesta kokare idag) "sladdlös", dvs. den går att lyfta från bottenplattan utan att sladden följer med...

Angående termostater i vattenkokare så har jag fått för mig att det finns en kanal som leder ner ångan mot termostaten för att slå av elementet :humm: . Det enda som jag har reagerat på är att svärmors bryggare stormkokar ca: 30-45 sekunder, medans andra slår av nästan direkt eller efter ca: 5-15 sekunder efter att det börjat koka. Det måste vara svårt att konstruera en kokare så att termostaten känner en temperaturökning just när vattnet kokar om den sitter vid ett element som håller 200 grader :humm: Det borde då oftare hända att kokare slår av för tidigt eller alldeles för sent...

Är det någon som jobbar med service eller ännu bättre konstruktion av kokare här i forumet? Hur är det, sitter termostaten så den känner elementet eller som jag hade en teori om att den känner ångan (dvs. värmen av ångan)? Det kanske finns flera olika lösningar?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

De kokare jag sett har alla haft ångstryrd termostat, precis som du beskriver.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har nu mätt upp min kokare (en Philips 4685/30), och den håller följande temperaturer (enligt min digitala stektermometer)

Läge 40 grader = 42 grader
Läge 60 grader = 61 grader
Läge 80 grader = 79 grader
Läge 100 grader = 101 grader (när det stormkokar, 100 grader när den precis slagit från)

Denna kokare är ju elektronisk så den har inte "ångröret" jag pratade om tidigare utan det sitter en tempsensor synligt ca: 20mm från botten, monterad i plastväggen (höljet). Kokaren håller alltså temperaturområdena bra och den kommer också upp i 100 grader!? Ändå har jag aldrig upplevt att jag bränner mig hemma :humm: Jag tar med samma stektermometer till svärmor nästa gång och ser vad den visar för temp där, mest troligt blir det just 100 grader eftersom det stormkokar även där (fast längre stund än på min kokare).

Frågan kvarstår alltså! Vad kan det vara för fenomen som jag (och många andra besökare) upplever? :roll: Mystiken tätnar... :mrgreen:

Edit: jag ska göra en blindtest med mig själv och andra; Jag tar med min kokare och låter båda stormkoka, häller vattnet i samma typ av kopp och ser om folk känner någon skillnad på temperaturen... :badgrin:
Skriv svar