Cigarettinjektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Vanguard

Cigarettinjektor

Inlägg av Vanguard »

Hallå!

Jag har under en längre tid funderat på att köpa en s.k. "cigarettinjektor", problemet är att dom som finns på marknaden verkar fungera väldigt dåligt - dels så packar dom tydligen inte tobaken tillräckligt hårt så den rinner ut ur cigaretterna när man vänder dom upp och ned, dels så måste man fylla på med ny tobak mellan varje cigarett. Alternativt så är dom snordyra.

Jag har därför börjat fundera på om jag skulle försöka att bygga en egen, jag har dock aldrig hållit på med något liknande tidigare. Jag hade tänkt mig följande konstruktion (på ett ungefär, skissade ihop den på 5 min):

Bild
Du börjar alltså med att fylla på tobak i behållaren varefter du trär på en "cigaretthylsa" på röret. Kolv 1 pressar sedan ihop tobaken lite varpå kolv 2 pressar den genom röret och in i "cigaretthylsan".

Vad tror ni om ett sånt här projekt? Jag är som sagt nybörjare så det kanske blir alldeles för svårt? Om inte, vilka tekniker ska jag använda mig av? Vad behöver jag för material och var köper jag det (gärna någon webshop)? Vad tror ni projektet kommer gå på allt som allt?

MVH, Vanguard
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Cigarettinjektor

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har kanske försöker presentera din giftpinnepåfyllare på ett rökfritt forum .... :wink:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Snart brakar nog helvetet lös :badgrin:

Rökfritt forum? Är det därför en rökande smiley saknas?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte på att pressa på hela tobaksklumpen.

Jag tror mer på att skaka ner tobak i en ränna (som är kanske 2-3 gånger ciggens diameter djup) och sen i den rännan trycka ner kolv som gör att tobaken pressas ihop till en rund cylinder i botten av rännan. Den tobakscylindern trycks sen snabbt ut i ciggen där den sakta expanderar så att den inte trillar ut.

Gör ett försök att rita.

Bild
Vanguard

Inlägg av Vanguard »

Tack för idén! :)

Men vad bör jag använda för teknik för att styra maskinen? Jag höll på lite grann med PLC när jag gick i skolan (ett par år sedan nu iofs) men det är som jag har förstått det jättedyrt? Jag vill helst inte att kostnaderna springer iväg alltför mycket.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Sånt här måste finnas redan som du kan kolla på! Folk som röker lite mer "speciella" ciggisar brukar ha en enorm kreativitet när det gäller typ sådana grejer...borde finnas nåt holländskt eller amerikanskt forum som har svaret! :)
Vanguard

Inlägg av Vanguard »

Jag har sökt på både Google och Youtube men jag har inte lyckats hitta någon som har byggt en liknande maskin. :(

I alla fall just nu så känner jag att mitt största problem är att jag inte vet hur och av vad maskinen ska styras. Vad finns det för alternativ och var kan jag läsa mer om dom? PLC är väl ett men det känns lite väl dyrt för ett sånt här projekt. Som sagt, jag har ingen tidigare erfarenhet av sånt här.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om du ställer en massa hylsor med öppningen uppåt i en låda,
de ska vara tätt packade,och sedan fyller på med tobak ovanpå.
Sedan startar du en motor som skakar lådan och tobaken skakas
ner i hylsorna. Det får inte vara för klibbig tobak utan måste ha rätt
konsistens och kanske också rätt snitt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man lägger cigarettpappret/omslaget inuti ett rör och sedan låter en skruvmatare (likt akvarie projektet) trycka in ämnet från en större behållare så borde man få t.om lera om man så skulle vilja.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror inte att det fungerar att försöka pressa in tobaken.
Jag tror antingen på Blueint's idé eller grundprincipen för de gamla manuella varianterna:
Där lade man tobaken i en ränna, stängde locket och stoppade dit en cigaretthylsa i ena änden.
Sedan har jag för mig att hylsan drogs in i rännan och sedan ut igen, nu fylld med tobak.

Enklaste modifieringen av den metoden skulle kunna vara att man gör väggarna i rännan väldigt höga,
för att få plats med mycket tobak. Eller så matar man helt enkelt in tobaken med en skruvmatare
i motsatta sidan som man stoppar cigaretthylsan i, och sedan drar in hylsan i rännan.

Men vänta nu.. det fanns ju en åsnevariant av den manuella varianten. :D
I den så fortsatte rännans väggar uppåt till en lite större behållare.
Om jag inte minns galet så drogs inte hylsan in i den modellen.
Istället var det en pinne som puttade in tobaken från rännan och in i hylsan.

Jag hade nog köpt någon manuell variant och modifierat.
(Nu röker jag inte längre. Men om du lyckas med den här så får gärna nästa variant bli en portionsförpackare av snus. :) )
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min idé baserades ju just på de där gamla manuella.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ah, just det ja. Jag tolkade skissen lite fel först.

"Den tobakscylindern trycks sen snabbt ut i ciggen"

Jepp. Nyckelordet är nog garanterat "snabbt". På de manuella gick det på uppskattningvis max 1 sekund.
En halv sekund för att trycka in och en halv sekund för att dra tillbaka "inmataren".

Förresten, Säter:
"Rökfritt forum? Är det därför en rökande smiley saknas?"

Den här finns ju: :fransman:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jimmy, du som är Admin, kan väl fixa en som röker pipa.
Det skulle liksom stämma in bättre på mig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

JimmyAndersson skrev: Jepp. Nyckelordet är nog garanterat "snabbt". På de manuella gick det på uppskattningvis max 1 sekund.
En halv sekund för att trycka in och en halv sekund för att dra tillbaka "inmataren".
Precis, tobaken komprimeras till lite mindre än pappershylsans innerdiameter och trycks snabbt in innan den hinner expandera. Det är lite som såna här moderna öronproppar som man rullar ihop till en smal rulle och som sen på några sekunder expanderar.
Skriv svar