Termosäkring

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
TheUnreal
Kontakt:

Termosäkring

Inlägg av TheUnreal »

Hej.

I Volvo 850 sitter det en termosäkring i serie med fläktmotståndet som har en elak förmåga att lösa ut. Vilket iofs säkert har att göra med att fläkten inte snurrar helt perfekt nu i "värmen", men det är något av ett känt fenomen ;)

Om man tänker sig att man ska byta bara termosäkringen kan det vara bra att förstå vad det står på det. Och google är inte speciellt hjälpsamt :)

Utseende:
Röd metallkropp diameter 4mm.
Längd 14 mm med svart "plastpil" i ena sidan.

Den är märkt:
216KR1
7103

Gissar helt vilt att 7103 ska tolkas bland annat som att säkringen skall bryta vid 103 grader. Men då jag inte har något som helst som stödjer den teorin tänkte jag kolla med den allmänna visdomen på forumet:
Vad är det för något som sitter där? :)

Vore ett trivsamt litet projekt att byta ut hela motståndet mot en PWM-styrning med det får blir när det är varmare ute :)
Användarvisningsbild
Andy

Re: Termosäkring

Inlägg av Andy »

Liknar den inte en "kaffekokarsäkring"?
Norpan

Inlägg av Norpan »

33-261-88
Kolla så fläkten startar själv på lägsta hastigheten när du bytt, och värm inte upp termosäkringen över 216 grader när du lödar.
TheUnreal
Kontakt:

Inlägg av TheUnreal »

Andy: Houm, har inte rivit så många kaffekokare så jag är bekant med konceptet :)

Norpan: Oj, 216 grader... det är ju varmt att hålla i det... tänkte inte ens så högt :) Eller har du kanske någon ytterligare bakomliggande erfarenhet i ämnet?
Jo jag ska gå igenom fläktmotorn och filtren i morgon så inget där ställer till saker

Tackar för hjälpen och lägger en Elfaorder :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är ju en "kaffekokarsäkring"! :D

Det är lämpligt att crimpa dit sådana, undvik lödning om möjligt.

Sätt den inte för nära motståndet! :wink:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag har bytt några genom åren, och de går utmärkt att löda om du inte lödar precis intill kroppen och håller i den med en större tång typ polygrip eller så.
Crimp är bättre men det brukar vara svårt att komma åt med en riktig crimptång, så jag lödar.
Egentligen går det inte så bra med vanligt lödtenn, det smälter för tidigt, men vad gör man. :vissla:
Det senaste Volvomotståndet jag lagade blev det en 180graders i, för att jag inte hade nån högre hemma.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

180 grader är väl ok om man löder, för det är väl ungefär samma temp som lödtennet smälter vid! :lol:
Skriv svar