Detonator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Detonator

Inlägg av Sluggo »

Vem har inte lekt någon gång att man spränger något med den gamla hederliga "TNT"- detonatorn som alltid finns i tecknade filmer?

-Nu är det dags att bygga en sådan till nyårsraketerna! 8)
Tanken är att jag får roa mig medans jag bygger den (Och såklart leka med den när den är klar) och sedan ska mina småbrorsor få sköta avfyrningen vid 12- slaget.
Dock ska den fortfarande vara säker. -Därför kommer den göras i två delar: En avfyrningsdel och en kontrollenhet.

Hittills har jag gjort ritningarna, som finns här: [Stor bild, med dålig text] eller [Mindre bild med tydliga taggar för komponenterna]

*S. 1 = Huvudströmbrytare
*S. 2-3 = Säkerhetsbrytare (måste hållas in för att kunna skjuta) -Med inbyggd lysdiod
*S. 4-8 = Raketväljare
*S. 9 = Avfyrning (Endast om S. 1-3 & någon av S. 4-8 är "Till")

*LED 1 & 2 = "Power" -Skall lysa när S. 1 är "till"
*LED 3 = "Armed" -Skall lysa när S. 1-3 är "till"
*LED 4-5 = "Fire" -Skall lysa när S. 9 trycks ner.

*Rel. 1 & 4-8 -N.O. 6V.
*Rel. 2 Växel (till-till) 12V.
*Rel. 3 N.O. 12V

Som det kanske syns på bilden så ska detta byggas i två olika lådor -En för säkerhetskontrollerna (Höger) som jag ska hålla i och en för avfyrningen (vänster), som lillbrorsan kan skjuta med..

Ska försöka hinna klart med allt innan nyår och såklart försöka hinna uppdatera här med..

Men tilläggas skall att jag är Amatör på området och
så till det första problemet:
Resistorernas värden..
Jag trodde jag kunde räkna ut dem (http://ledcalculator.net), bortsett från R.4, eftersom det ska sitta två lysdioder med olika värden till detta.
-Hur räknar man då?
[+12VDC]------[LED 4: "2V Normal. Max 2,6V. 20mA"]-------[LED 5:"2-2,6V, 20mA"] ------[R.4]

MEN..
T.ex. LED1 och R.1 sitter seriekopplade efter ett relä (Rel.1).
-Då borde ju strömtillförseln till LED1 bli 6V? -Enligt ledcalculator är detta för lågt? Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Detonator

Inlägg av Meduza »

Du kan ta och läsa den här tråden: http://www.pyrouniverse.com/forum/showt ... hp?t=18109

Hela den forumdelen handlar just om att bygga elektroniskt avfyrade system för pyroteknik så...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Hur tänker du tända pjäserna?
Ett tips är att ha typ polskruvar för anslutning av kabel från pjäs till avfyrningsenhet och att kortsluta den änden av kabeln som ska anslutas till lådan innan pjäsen ansluts till kabeln. Detta för att minska risken för att gnistor av olika slag tänder pjäsen under inkoppling.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du VERKLIGEN behöver två LED för den (för mig okända) funktionen så parallellkoppla dem istället. Då kan du strömbegränsa respektive LED mot jord enskilt, istället för seriellt som du har det nu.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Som johanb sa: du bör inte ha flytande koppling till pjäserna (d.v.s. det räcker inte med att bara bryta strömslingan 12 V - pjäs - jord). Istället bör du ha en säkerhetsswitch (låsbar med tydlig mekanisk indikering av läge) som kortsluter utgångarna ända tills det är dags att fyra av och ingen finns inom säkerhetsavståndet. Eller sagt på ett annat sätt: du bör låsa utgångarna till jord ända tills det är dags för avfyrning.
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Johanb & Arvidb skrev:......säkerhetsbrytare.....
S.1 är en Nyckelströmbrytare, det borde väl räcka, tycker jag? Sedan ligger det ju 4 st. andra strömbrytare på samma "slinga" innan strömmen når pjäsen..
(Det måste inte vara jätteavancerat heller, själva tändningen kommer att kopplas på fyrverkeriernas stubin, så OM något skulle gå illa, så tänds "bara" stubinen, som om man hade tänt den med en vanlig tändare. -Händer det, så aktar man sig...)
Fräsen skrev:Om du VERKLIGEN behöver två LED för den (för mig okända) funktionen så parallellkoppla dem istället. Då kan du strömbegränsa respektive LED mot jord enskilt, istället för seriellt som du har det nu.

Funktionen är: En LED på avfyrningslådan, som ska indikera att raketen tänds. Den andra LEDen sitter i säkerhetskontrollen, som då varnar för att avfyrningsknappen (S.9) är nertryckt.

Jag har tänkt på att parallellkoppla dessa, men hoppades på att slippa det. Men nu när jag tänker efter, så kommer jag dock inte på någon anledning till varför jag inte skulle göra det...
-Det blir parallellkoplling. Tack!
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Ny fråga:

Ska beställa kablar till tändningen (Mellan Rel.4-8 och fyrverkerierna), men vad är egentligen bäst?
Starkströmskabel eller Högtalarkabel?
-Jag tänker att man har ju mer användning av starkströmskabeln efteråt, medan högtalarkabeln förmodligen bara kommer att ligga och samla damm..
Vilket av dem leder bäst? Funkar det med starkströmskabeln?
Det kommer alltså att gå på 12V. Vad tändningarna drar vet jag faktiskt inte..
Avståndet kommer att vara 15m.

Kanske har någon nåt helt annat tips på kabel? (I.s.f. max ca. 3,50 kr./meter)
Användarvisningsbild
Alexander98
Kontakt:

Inlägg av Alexander98 »

Jag har läst tråden slarvigt och undrar hur delen som ska tända stubinen ska funka,dvs "tändaren" :razz:
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

"Tändarna" vet jag faktiskt inte exakt hur de fungerar, det är som två metallplattor man fäster på stubinen, som då tänder stubinen när strömmen kopplas på..
-Jag vet mer om dem om ett par veckor, när jag får hem dem (Skulle skickas från Kina eller nåt sånt)
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Finns förresten en reservplan om dessa inte skulle fungera:
-Då drar man två kablar, skalar ändarna och sätter fast en tändsticka emellan dem, med svavlet mot den skalade tråden. Sedan lindar man ca. 2 varv stålullstråd runt svavlet och kabeln.
-När man slår på strömmen, börjar stålullen glöda och tänder tändstickan.
Hela detta kittet sätter man såklart fast med svavlet mot stubinen..

Men förhoppningsvis får jag hem fungerande grejor och slipper krångla med detta, då det är pilligt och ger en ganska osäker funktion....
sneaky

Inlägg av sneaky »

Tror inte att du kommer få problem med vilken kabel du än väljer eftersom avståndet är så kort. Såvida du inte använder riktigt rackiga hemgjorda tändare så kommer det inte gå åt många Amp för att bränna av dem. "Riktiga" tändare kräver bara runt 0.4A.

Jag håller själv på med ett nytt litet pangsystem:
Bild
Men som mitt gamla så lär det bli klart efter nyår och aldrig användas :P
Användarvisningsbild
Sluggo
Kontakt:

Inlägg av Sluggo »

Ok.

Anledningen till att jag blev osäker var för att andra som jag sett som har byggt liknande system har nästan uteslutande använt just högtalarkabel mellan tändlåda och pjäs..

Det är just det jag oroar mig för också, att jag inte ska hinna klart.
-Det brukar ju alltid ta lite längre tid än man tror..
Dessutom har jag just köpt hus med allt vad det innebär, d.v.s. 1000 andra saker som måste göras innan jul/nyår..
sneaky

Inlägg av sneaky »

De stora pojkarna brukar använda sådan här kabel såvitt jag vet:
http://www.pyrodirect.com/index.php?app ... 52q0e04i22

Dimensionen på den är 28ga, vad det motsvarar kan du läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/American_w ... wire_sizes
Nerre

Inlägg av Nerre »

arvidb skrev:Som johanb sa: du bör inte ha flytande koppling till pjäserna (d.v.s. det räcker inte med att bara bryta strömslingan 12 V - pjäs - jord). Istället bör du ha en säkerhetsswitch (låsbar med tydlig mekanisk indikering av läge) som kortsluter utgångarna ända tills det är dags att fyra av och ingen finns inom säkerhetsavståndet. Eller sagt på ett annat sätt: du bör låsa utgångarna till jord ända tills det är dags för avfyrning.
Det låter som om det fiffigaste vore ett tvåpoligt växlande relä på varje utgång, som i vila kortsluter utgången och när den drar kopplas utgången till plus- respektive minus-rail som sen spänningssätts via avfyrningsknapp och säkerhetsbrytare? (Säkerhetsbrytaren bör ju också bryta manöverspänningen till reläerna.)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nerre> Jag är ingen expert på detta område, dock har jag fått en "riktig" avfyrningslåda för stora fyrverkerier demad för mig en gång för länge sen. Men IMO:

Växlande reläer är nog bättre än som det ser ut nu, men risken är att man får avfyrning direkt när du slår om säkerhetsbrytaren om nåt är fel.

Med en separat säkerhetsbrytare som kortsluter utgångarna kan man ha vanliga tryckknappar för avfyrningen, och om något är fel upptäcker man det på en gång (i god tid innan "showtime") genom att säkringen går, eftersom utgångarna ju är kortslutna av säkerhetsbrytaren. (Säkerhetsbrytaren behöver inte vara "miljonpolig", det funkar ju fint att kortsluta utgångarna med reläer som styrs av brytaren.)

Det vore najs att ha något slags "foolproof" indikering av säkert läge också, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till... en LED över utgående poler kanske bara ger falsk trygghet, den kan ju vara trasig.
Skriv svar