MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL

MAHO MH500C - 4-axlig NC-fräs. (Flyttad från Projektdelen).

Inlägg av AndreasL »

Efter div påtryckningar drar jag nu igång denna tråd i hopp om att den inte ska avslutas redan efter 2 inlägg.
Däremot vill jag redan nu säga att det inte är säkert att jag kommer hinna uppdatera kontinuerligt, däremot hoppas jag kunna göra lite punktinsatser.

Ngt direkt elektronik/mekatronik-projekt som sådant är det ju inte.
Men det vore underligt om det inte ganska omgående dyker upp situationer rörande just dessa två ämnen.

Är det ngt ni funderar över, finner felaktigt eller bara vill ge lite vägledande tips om (Eller för den delen ngn ide ni vill "sno" åt er av till ert egna bygge.) så skrik till bara! Alltid kul med levande trådar och vi är alla här för att inspireras och lära av varandra.

Maskinen

MAHO MH500C med Philips 432 styrsystem
Styrd 4:e (B)-axel. Hela bordet rör sig mao.
Vertikalt fräshuvud med 50mm (manuell) pinolrörelse.
Horisontell spindel.
ISO40-kona
ca 1900kg
Troligen tillverkad ngn gång mellan 1983-85.
ca 6000h "ON"-tid.
Bearbetningstid okänd.

Får återkomma med mer fakta om maxrörelser, hastigheter osv när jag har allt framför mig. Men det mesta grundfaktan finns på nätet för den som letar lite.

Har tyvärr enbart halvkassa bilder ännu.

Bild

Bild

Bild

Status

Planerad upphämtning är tisdag eftermiddag/kväll v44.

Vi får se om det håller och hur det går.

Ska försöka minnas att ta lite bilder oxå. :wink:

Tänkt primäranvändande

* Få en bättre inblick, kännsla och "tänk" för maskinbearbetning. Enormt värdefullt i mitt arbete som mekanikkonstruktör.

* Kunna producera delar till mina tävlingsbilar.

* Göra småserier/uddadetaljer, troligen främst till tävlingsbilar, som "inte går att köpa". Förutsätter att det finns kunder som har sådana önskemål.

* Mindre (eller större) legokörningar i bästa Gnosjöanda. :D Kräver dock att operatörn fått ordning på sig själv och maskinen så att det som kommer ut är det kunden vill ha. :roll:

Så det går bra för dom som så önskar att komma med ideer på hur HÅRDVARUDELEN (inga lager, kulskruvar etc etc) ska se ut så köra jag igång en webshop där ni handlar stabila DIY-CNC-fräs-kit i aluminium/stål. Bara att bulta ihop med medföljande skruvar! Ska vi säga att ni har tom 2012 på er att bestämma önskemål för designen? :mrgreen:
Senast redigerad av AndreasL 11 maj 2010, 11:33:24, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: MAHO MH500C (Vingliga steg i CNC-världen)

Inlägg av CNC Viking »

Grattis till nya tråden och avstampet på ett nytt trevligt äventyr.

Hittade lite info om MH 500C från 2 annonser. En del uppgifter är kompletterande, andra är motsägande (t.ex. vikten).

Maskin1.
Model MH 500 C
YEAR 1988
control Philips 432/9
power capacity - milling spindle 5 kW
Spindle Speed Spindle speed 20 - 4,000 rpm
x-travel 500 mm y-travel 400 mm z-travel 300 mm
Table: 360 x 0.001 degrees
Feed 0.001 - 3.0 m / min
rapid traverse 5.0 m / min
folding head ISO 40 so
coolant system
weight of the machine ca. 2,8 t
dimensions of the machine ca. 1,8 x 1,8 x 1,9 m

Maskin2.
Technical data
Table length 620 mm
Table width 350 mm
Longitudinal travel (X-axis) 500 mm
vertical travel (Y-axis) 400 mm
cross travel (Z-axis) 300 mm
Taper in spindle: 40 SK
Spindle speeds: stepless
horizontal from 20.0 rpm up to 4000 rpm
vertical from 20.0 rpm up to 4000 rpm
Feeds: stepless
longitudinal from 1.0 mm/min up to 3000 mm/min
transversal from 1.0 mm/min up to 3000 mm/min
vertical from 1.0 mm/min up to 3000 mm/min
Rapid traverse: long. 5.0 m/min
Rapid traverse: transversal 5.0 m/min
Rapid traverse: vertical 5.0 m/min
Vertical quill travel 50 mm
Voltage 50 Hz 3 x 380 Volt
Spindle motor 6.8 HP
Machine's weight about 1900 kg
Overall dimensions machine:
Length 2150 mm
Width 1650 mm
Height 1915 mm
Universal built-in rotary table
Vertical milling head
Coolant system
Automatic central lubrication
Machine lamp
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det här ska bli kul att följa, även jag kommer att starta en dylika tråd om ett tag bara jag får besked om att dealen om maskinen går igenom. Har ju en mini maskin som ska byggas också den med Trådgnisten. Hoppas bli klar med annat inom ett par veckor så jag dra igång den tråden med bygg bilder.

Hoppas transporten går bra och du får hem maskinen snart. Du har väl börjat röja plats för nya maskinen :?:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

De värdena stämmer bra med vad man kan mäta själv, hitta i manualer (som är helt omöjliga att hitta online) eller från sådant man kan väva ihop från "seriösa källor".

Angående vikten brukar 17-1900kg vara angivet beroende på utrustning etc.
Så det är en siffra jag är mer eller mindre helt säker på.

Vad mer fann du motsägelsefullt?

En sak som inte sällan rör till det runt MAHO-maskinerna är att de kör koordinatsystemet utifrån horisontell bearbetning.
Mao är Y upp/ner, Z "in/ut" från maskinen och X är i normal riktning, men omvänt för att få ihop koordinatsystemet.
Enligt expertisen vänjer man sig snabbt och jag har oxå sett nga fall av postprocessorer där det relativt enkelt har ändrats om till "vanliga koordinater". Det senare är nog vad jag helst skulle vilja anamma.

Risken att det blir fel i tex samtal mellan olika personer är dock alltid överhängande så man får snudd upprepa kontenuerligt om man talar om tex "MAHO-Y" eller inte.

tecno: Platsen är utsedd sedan en tid tillbaka och den riktiga röjjningen skulle börjat i tisdags.
Hoppas hinna ta tag i det idag. Inget enormt arbete, men ändock ngt som ska göras.

Jag måste dra fram lite extra eluttag och luftuttaget närmst maskinplatsen borde antingen få sig ett grovt grenuttag eller kanske tom ngn form av grenblock?

Tanken är att dela av ett hörn i verkstan likt "ett rum i rummet" där jag kan fräsa, ha ngn form av arbetsbord för maskindatorn, mätplats (måste dock införskaffas grejer till) och fix med mskinverktyg och fixturer.
Skulle man även kunna klämma in ngn form av sliphörn och ev svetsen utan att sabba de reda nämnda önskemålen vore det inte så dumt. Men det är kanske rent av dumt att slipa/svetsa i direkt närhet av maskinprylarna även om man skärmar av allt väl? Tänker på om det finns störningsrisker?

Blir snabbt mkt att fundera över bara runtikring.
El och luftuttag samt lyse kan man aldrig få för mkt av.
Just nu är det en genomgående trend i verkstan att det är brist på samtliga av dessa saker.
Men allt finns i lokalen, dock inte där jag vill ha det. Så det ska dras om, grenas och kopplas.
En sak i taget.

Prio ett utöver röjjning av maskinplatsen är storstädning/omorganisation av HELA verkstan.

Pallställen ska ställas upp och fyllas med "sällan använda storprylar" som nu bara ligger.
Småhyllorna för större plastbackar ska fixas.
Skåpet för småsaker få sin plats.
2-pelarlyften ska in.
Golvet bör iaf grovjusteras från katastrof till ok. (Smart att ta efter allt är på plats... :roll: Men tanken är nog att om det görs ngt åt den saken blir det på de platser bättre golv är ett krav.)
Plus allt ovan med uttag etc.

Det finns mao att göra. :)
En sak i taget dock har jag lovat mig själv.
Får se hur länge det håller.

Usch vad långt, och inte en enda bild på lokalen... :oops:

Ska bättra mig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, det skall onekligen bli mycket intressant att följa detta. :tumupp:
H.O

Inlägg av H.O »

Ha, jag funderade på det där med koordinatsystemet igår kväll eftersom du refererat till fjärde axeln som B-axel när det, på en "normal" maskin borde heta C.

Jag funderade också över syftet med B-axeln.... är det så att det går att vinkla huvudet så att spindeln är horisontell och på så sätt uttnyttja B-axeln (som då verkligen ÄR en B-axel) för flersidig bearbetning? Den andra anledningen jag kom på är att det antagligen blir nogrannare att köra med B-axeln än att cirkulär-interpolera exempelvis ett lagersäte eller liknande.

Fick du med några verktygshållare, verktyg, skruvtstycke etc? Om inte så förbered dig för en del investeringar...
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Nej, det var bara vikten 2,8 ton som jag tyckte var lite för mycket.

Du kan väl ha flera "maskiner att välja på i Ditt CAM-program:

1. MAHO MH500C Vertikal med C-axel.
2. MAHO MH500C Vertikal med B-axel (som HO föreslog) Här byter X-axel och Z-axel plats.
3. MAHO MH500C Horisontal.
4. MAHO MH500C Horisontal svarv (som Du själv föreslagit tidigare). Här blir Y-axeln X-axel och Z-axeln Y-axel.

För varje "Maskin" skall det givetvis finns en noga uttänkt postprocessor för att undvika alltför stora krascher. :shock:

Om Du får färdiga NC-program från en kund får Du nog kolla den noga och köra den i simulatorn först. Det troliga är väl i så fall att koden är för en traditionell vertikal flerop med horisontell 4:e axel.

El:
Har Du 35A huvudsäkring för fastigheten?

Hos mig ser det ut så här:
Elbolaget har 50A säkring i sitt skåp där min serviskabel börjar. 5 x 10 mm2 serviskabel till mitt mätarskåp.

Jag har 35A huvudsäkringar i mätarskåpet, 5 x 10mm2 ledare till undercentralen i garaget, 6mm2 ledare till 3 x 25A skruvsäkringar inom samma undercentral.

5 x 6mm2 ledare från 3 x 25A skruvsäkringarna till ett 32A 3-fasuttag nära maskinen.

5 x 6mm2 gummikabel mellan 3-fasuttag och maskin.

Svets, slipavdelning, störningar mm.

Ej att rekommenera om Du har plats att ha det i övriga utrymmet.

Exempel.
Jag skulle bara prova min AC/DC TIG ( hederlig trafo-modell från 1990) genom att trycka på knappen och höra om gasventiler mm fungerar. Givetvis går också HF-delen igång då och den genererar en massa elektromagnetiska störningar (dessa är luftburna enligt svetstillverkaren). Lite taskig elektronik kan då snappa upp dessa och bli störd / låsa sig / lägga av mm. Mycket riktigt, efter exakt 1/2 minut ringde vaktbolaget och upplyste om att "någon har saboterat" min tjuvlarmspanel i garaget. Jag nollställde larmet och sen var den OK igen. Bärbara telefoner i närheten av svetsen lägger också av (går ej sönder men samtalet bryts). Bra test på vaktbolaget men "crap larmpanel" enligt svetstillverkaren. Dessutom sade han att det kan hända att en CNC tappar data och utför fel kommandon om man kör den samtidigt som man HF-svetsar. Skall nu byta till skärmade larmsensorkablar i garaget samt montera en plåtkapsel över larmpanelen när jag svetsar.

Slutsats:
Placera svetsen så långt bort som möjligt från känslig elektronik inklusive CNC-maskin. Tänk på att alltid ha CNC'n jordad även (särskilt) om kabeln är utdragen ur väggen. Jorda den, om än provisoriskt, redan när Du ställt den på plats, så är den lite säkrare när Du börjar pilla på dess elektronikkomponenter mm. Jag har en separat extra 6mm2 jordkabel från CNC'n som alltid är kopplad till mitt jordsystem som dessutom är kopplad till 100-tals meter nedgrävd jord-ledare.

Koppla Din PC på samma jordslinga som CNC'n för att undvika potentialskillnader som i värsta fall kan "grilla" CNC'ns RS232-ingång.
Använd den bästa skärmade, lågkapacitans seriell-kabelmetervaran (Ex. Belden 8104) när Du bygger Din RS232-kabel. Jag använde D-sub-kontakter med guldpläterade stift och metallkåpor för maximal skärmning. OBS! RS232-kabelns skärmfläta skall bara jordas i CNC'ns chassi, ej i PC'n för att undvika ev. potentialskillnader.

Slipning bör nog inte utföras i närheten av finmekaniska maskiner. Slipdammet kommer in överallt och förstör gejdrar, linjärstyrningar, kulskruvar mm. Man får väl skärma av så gott man kan när man slipar.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Här händer det saker.
Trevligt! :)

För enkelhet skull tycker jag att vi bestämmer en gång för alla att vi håller oss till traditionella maskinkoordinater även för denna maskinen. Det lär ställa till det minst för dom som ev kastar sig in i tråden utan vetskap om denna lilla egenhet hos MAHO:s.

Vad jag lyckats gräva fram så är H.O på helt rätt väg angående användandet av..."rundmatande bord" då det ger en större nogrannhet.
Spindelhuset för vertikalbearbetningen är helt demonterbart (4 skruv) och där bakom finns en andra , horisontell, spindel.
Så för den som vill leka storproduktion kan absolut kasta på en kub, bygga en ACT* och köra på. :mrgreen:
Fast som vi redan fått fram så finns det väl en rad andra sätt man med fördel kan använda den 4:e axeln på innan ngt sådant blir aktuellt.
Vertikalspindeln går även att ställa (minst) ±30°, eller om det tom var mer än så. Minns inte exakt, men kan ju tänkas vara användbart. Särskillt ihop med att pinolen kan handjagas* 50mm.

Nope, det är skralt på verktygsfronten, men det finns nog lösningar för det så man kan komma igång.
Så om maskinen ngn dag genererar en krona eller två vet jag vart de slantarna ska ta vägen.

Viking, du ska ha stort tack för dina tips om detta med elen.
Det är ett totalt mörker för mig och konkreta förslag likt dina är ovärderliga.
Dock är jag tacksam om du har ngt tips på lämpligt jordningställe.
Att köra "extrajordkabeln" från amskinens chassi tror jag mig förstå (?) men sen då?
Inne i lokalen är det inte direkt självklart för mig vart jag skulle dra andra tåten. (Har inte och kommer inte ha möjlighet att dra ner ngn 100-meters jordkabel i backen skulle jag gissa.)
Dummie-handske in i ett uttag? :mrgreen: :roll: :humm:

Detdär med 4 olika "maskiner" i CAM:en var inte dumt alls. Det måste ju bli en framtida grej att fixa. :tumupp:
Har bara hunnit skumma det snabbt, men tror jag får det till att du kör enligt "normala" koordinater och dina ändringar av axlarna är hur MAHO:ns axlar ska ställas om i postprocessorn... Eller inte...

Allternativ 2 blir jag dock lite fundersam över då det borde bli samma sak som 3:an, om man inte vinkelställer huvudet vill säga. Eller vad missade jag?

I ditt 4:e allternativ får du inte missa möjligheten till att använda B/C-axeln som "verktygsväxlare" vid svarvning. :wink:
Gör man en stor platta med detikerade verktygshållare på som man i sin tur placerar uppe på fräsbordet och justerar/nollar in mha plattans justerskruvar och normerade nolläge så borde man ganska snabbt kunna byta från fräskepsen till svarvdito.
*editerade bort sjuka tankar om drivna borrar och 3:e spindel för fräsning vid svarvuppsättningar*

Angående slip/svets var det väl som befarat och det låter helt klart sundast att hålla var sak på sin plats.

Får ursäkta alla urspårningar och drömmar när jag knappt har koll på hur sladdarna till väggen ska kopplas in.
Men det är kul att spåna lite.

* Rent pricipiellt borde det väl finnas en rad möjligheter att via maskinens egna styrsystem styra/trigga/mäta av externt monterade tillbehör? Troligen måste sådana kanaler låsas upp i mjukvaran om det inte redan är gjort och i vissa/de flesta fall måste styrning, strömmatning etc etc byggas.
Men hur fel ute och hur mkt drömmer jag om möjligheterna till att via "ett ledigt" M-kodskommando slå på och av en extern enhet? Ett exempel vore en motor/styrning som driver pinolen.
Vips var vi där igen med tankarna kring ngn form av "extern" burk som sköter programhantering och externa enheter, även om själva maskinen i sig styrs helt mha originalstyrenheten.

Japp, det blev en utopisk avslutning där dagsbehovet är noll och troligen kommer det så förbli. :doh:

Fokus nu för ***!
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Just det.

Säkringen ska nog inte vara nga problem då jag håller till i en gammal industrilokal omgjort till industrihotell.
Fast iofs, jag har faktiskt 25A trefas i min friggebod... :humm: :doh: :D

Sen var det ju detta med postprocessorer.

Till en början klarar jag mig säkert genom att känna på maskinen via kontrollpanelen, fräsandes luft, frigolit och trä. :roll:
Steget därefter är väl ngn demoversion av en postprocessor (om sådana finns) för att se behov och hur det funkar.
Därefter skulle man väl vilja köpa sig ngt lättanvänt, prisvärt och lagom komplicerat för ens ändamål. Om man ens når dit?

Vad säger ni som kommit en bit längre än mig och testat lite?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

AndreasL skrev:Här händer det saker.
Trevligt! :)

Dock är jag tacksam om du har ngt tips på lämpligt jordningställe.
Att köra "extrajordkabeln" från amskinens chassi tror jag mig förstå (?) men sen då?
Inne i lokalen är det inte direkt självklart för mig vart jag skulle dra andra tåten. (Har inte och kommer inte ha möjlighet att dra ner ngn 100-meters jordkabel i backen skulle jag gissa.)
Dummie-handske in i ett uttag? :mrgreen: :roll: :humm:
Tackar Andreas,
Man bidrar med så mycket som man kan och kommit på så här långt. Alltid är det något som kommer till nytta, hoppas jag.

Det där med jorden är enkelt:

Du drar ju jorden och nollan med dig från undercentralen i 5 x 6mm2-kabeln till 32A 3-fasuttaget nära maskinen. Där tar Du ut (borrar hål i 3-fasuttagskåpan) och grenar ut en extra 6mm2 jordkabel som går direkt till chassit på CNC'n. På det viset har Du alltid en fast jord till CNC'n, oavsett om Du drar ut maskinkabeln (lånar uttaget till något annat) eller inte.

32A 3-fasuttaget till min CNC.
Bild

Här möts all jordning i min CNC. Extern som intern. Även ev. temporär jordning gick hit.
Bild

Den nedgrävda 100-meters jordkabeln kan Du glömma. Det finns jättebra jordning i ett industrihotell.
Jordning från elbolaget finns till mätarskåpet. Därifrån dras den vidare till undercentralerna och sen vidare igen till alla uttagen.

Jag har det för att jag byggde nytt hus utanför sta'n 2002 och då beslöt jag att jag skulle ha ett potentialutjämning (sammankopplad jordning mellan alla byggnadsdelar). Det innebar att man jordar alla armeringsmattor till PUS-skenan i mätarskåpet innan man gjuter plattan (plattorna). Dessutom drar man ett varv runt alla plattorna med 10mm2 naken kopparkabel, som också kopplas till PUS-skenan i mätarskåpet.
Potentialutjämning är jättebra för all elektronik som man har nuförtiden.
Sen skulle jag naturligtvis också ha en Nät / Reservström-brytare ifall elen krånglar och jag måste koppla in ett dieselaggregat (tänk på Gudrun). Detta medförde att jag var tvungen att förstärka de nedgrävda jordledningarna med ytterligare antal metrar för att få de max 35 Ohm som föreskrivs. När man kopplar ifrån elnätet så finns ingen kontakt med elbolagets system. Allt är borta faser, nolla, jord.

PUS-skena i mätarskåpet.
Bild

Den temporära jordningen som Du gör på maskinen när den står på plats men inte är inkopplad i väntan på eldragning mm, kan Du göra med en jordsladd fäst i CNC-chassit i ena änden och i en vanlig jordad 230V propp i andra änden. OBS bara jordkabeln skall kopplas i proppen, de båda 230V kontaktstiften skall Du montera bort! Sätt i dummy-proppen i valfritt jordat uttag.

Temporär 2,5mm2 jordkabel i 230V dummy-propp.
Bild

Du kan också jorda till en annan maskins chassi förutsatt att den maskinen i sin tur är inkopplad i ett jordat uttag, osv...

Ursäkta att det blev lite långt igen, men har man sagt A, får man säga B...
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Angående det lite skumma koordinatsystemet så är det så som nämdes tidigare:
Denna typ av maskinen är en HORISONTELL maskin med B-axel.
När man sedan monterar ett vinkelhuvud så gäller det naturligtvis att hålla tungan i rätt mun när man programmerar (talar av egen erfarenhet...).
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

AndreasL skrev:
Allternativ 2 blir jag dock lite fundersam över då det borde bli samma sak som 3:an, om man inte vinkelställer huvudet vill säga. Eller vad missade jag?
I ditt 4:e allternativ får du inte missa möjligheten till att använda B/C-axeln som "verktygsväxlare" vid svarvning. :wink:
Gör man en stor platta med detikerade verktygshållare på som man i sin tur placerar uppe på fräsbordet och justerar/nollar in mha plattans justerskruvar och normerade nolläge så borde man ganska snabbt kunna byta från fräskepsen till svarvdito.
*editerade bort sjuka tankar om drivna borrar och 3:e spindel för fräsning vid svarvuppsättningar*

Alternativ 2 förutsätter att Du vrider spindeln 90 grader och fräser radiellt i något som står upp i en chuck på B-axeln. När spindeldockan höjs-sänks så blir det Din "X-axel" tänkt som normal VMC och när Din X-axel rör på sig så får det samma effekt som en VMC's Z-axel. Men det är klart att det inte kan bli stora bitar, då Dit bord (B-axelcentrum) inte kan röra sig mer än 250 mm i sidled och en liggande spindel med verktyg i stjäl väl det mesta av detta.

Vadå spårar ur? Du har helt klart en mycket intressant maskin rent mekaniskt, som INBJUDER till alla dessa kreativa tankar.
Tänk på att det är dessa tankar som är själva bränslet för själen under byggets gång. Fortsätt att spåra ur då och då bara! :mrgreen:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Kanon Viking, då är jag mer med på banan över hur och varför du gjort vissa av dina lösningar.
SERIÖST, som vanligt.

Temporärjorden var ju faktiskt lika enkel som jag gissade, eller tom enklare. :tumupp:

På jobbet har man erfarit detdär med potentialskillnad när dator och skärm(ar) inte pluggades in i dedikerade uttagsgrupper.
Innan ngn lurade ut varför det strulade tog det en stund... Ja, vi är en mekanikavdelning. :D :wink:

Då är jag även med på hur du menar med den setupen av maskinen.
Dock finner jag den snudd onödig då jag får mer arbetsyta och trolgien även en stabilare uppsättning om jag helt sonika gör samma sak via ordinarie horisontella spindeln. Men jag kan likaväl missa ngn lurig avart av bearbetning?

Urspårningar ja.
Bara lite typiskt mig att börja med det som ligger 5år bort istället för att fixa med det som krävs för att få plats med maskinen, få igång den på ett säkert sätt för att sen göra den enklaste av operationer.

Men bränsle är det. :D

Så den som kan komma på en lösning av dendär externa minnes- och extrautrustnings-boxen som interagera med originalsystemet vid behov kommer bli min hjälte.
Skulle man tex tjäna ngt på att köra Mach3 "vid sidan om" eller är det en onödig omväg för de saker jag eftersträvar?
Om ngn ens är med på hur jag tänker? :roll:

Oavsett är det enormt inspirerande, om än lite skrämmande och pressande ( :tumupp: ), att få alla era kommentarer och tips samt hejarop. Ska göra mitt bästa för att ni ska få ta del av min fram och motgångar.
Tillsammans känns det som om chansen för en lyckad installation inom en rimlig framtid är större än om jag skulle ge mig på det helt solo.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Hejsan Noxin,

Har du kört MAHO själv kanske?

Nga anekdoter, tips eller annat kul att berätta?

Alltid kul att höra från dem som använt dessa maskiner i produktion eller liknande och vad för delar man fick ur dom.
Inte sällan är det idel superlativ man hör och tillsammans med rätt operatör verkar det petats ut riktigt kluriga verktyg och bitar med MKT hög nogranhet.

Frågan är hur mkt man ska riva i maskinen egentligen innan start?
Efter det att DMG synade igenom den har den gått så få timmar att det är smått sanslöst.
Så förutom normal rengöring och översyn så inget missats tror jag mer på DMG-Stefans kunskaper än mina egna i ämnet.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

AndreasL skrev:
1. Då är jag även med på hur du menar med den setupen av maskinen.
Dock finner jag den snudd onödig då jag får mer arbetsyta och trolgien även en stabilare uppsättning om jag helt sonika gör samma sak via ordinarie horisontella spindeln.

2. Tillsammans känns det som om chansen för en lyckad installation inom en rimlig framtid är större än om jag skulle ge mig på det helt solo.

1. Ja den är nog att betrakta som onödig då den begränsar arbetsområdet nästan till 0 radiellt och dessutom har Du redan en mycket bättre lösning med ordinarie horisontella spindeln.

Däremot skulle det vara intressant om Du kom över ett vanligt arbetsbord att montera på ibland. Men å andra sidan, så är väl Ditt rundbord anpassat för max X-rörelse 500mm? Vad är diametern på bordet?

2. Allt går så mycket fortare om man kan få lite tips och "facit" från någon annans try-and-error. Då vet man att det är beprövat och fungerar. Det finns tillräckligt med projektspecifikt att klura på ändå.
Skriv svar