Däremot vill jag redan nu säga att det inte är säkert att jag kommer hinna uppdatera kontinuerligt, däremot hoppas jag kunna göra lite punktinsatser.
Ngt direkt elektronik/mekatronik-projekt som sådant är det ju inte.
Men det vore underligt om det inte ganska omgående dyker upp situationer rörande just dessa två ämnen.
Är det ngt ni funderar över, finner felaktigt eller bara vill ge lite vägledande tips om (Eller för den delen ngn ide ni vill "sno" åt er av till ert egna bygge.) så skrik till bara! Alltid kul med levande trådar och vi är alla här för att inspireras och lära av varandra.
Maskinen
MAHO MH500C med Philips 432 styrsystem
Styrd 4:e (B)-axel. Hela bordet rör sig mao.
Vertikalt fräshuvud med 50mm (manuell) pinolrörelse.
Horisontell spindel.
ISO40-kona
ca 1900kg
Troligen tillverkad ngn gång mellan 1983-85.
ca 6000h "ON"-tid.
Bearbetningstid okänd.
Får återkomma med mer fakta om maxrörelser, hastigheter osv när jag har allt framför mig. Men det mesta grundfaktan finns på nätet för den som letar lite.
Har tyvärr enbart halvkassa bilder ännu.

Status
Planerad upphämtning är tisdag eftermiddag/kväll v44.
Vi får se om det håller och hur det går.
Ska försöka minnas att ta lite bilder oxå.

Tänkt primäranvändande
* Få en bättre inblick, kännsla och "tänk" för maskinbearbetning. Enormt värdefullt i mitt arbete som mekanikkonstruktör.
* Kunna producera delar till mina tävlingsbilar.
* Göra småserier/uddadetaljer, troligen främst till tävlingsbilar, som "inte går att köpa". Förutsätter att det finns kunder som har sådana önskemål.
* Mindre (eller större) legokörningar i bästa Gnosjöanda.

Så det går bra för dom som så önskar att komma med ideer på hur HÅRDVARUDELEN (inga lager, kulskruvar etc etc) ska se ut så köra jag igång en webshop där ni handlar stabila DIY-CNC-fräs-kit i aluminium/stål. Bara att bulta ihop med medföljande skruvar! Ska vi säga att ni har tom 2012 på er att bestämma önskemål för designen?