Hur gör man en mixer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Hur gör man en mixer?

Inlägg av Fritzell »

Tja. Till mitt eventuella kommande projekt måste jag ta reda på om det går att göra en mixer där man mixar tillsammans många olika fyrkantsvåger som svänger från 60-2000Hz, så att om man matar in tex 800Hz och 952Hz samtidigt skall dom komma ut som ett ljud fast låta samtidigt. Jag tror varje oscillator störs ut om man sätter två stycken oscillatorer mot varandra, men signalen skulle väl bli "mixad" ? Det jag vill ha är egentligen ett vanligt mixerbord fast i elektronisk form och med uppåt 50 ingångar. Finns det färdiga kretsar eller vad kan man göra?

Postar en bild på oscillatorkopplingen jag tänkte köra med

Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bild

Troligen kommer dina oscillatorer påverkas av det där, så du får nog sätta ett utgångssteg i form av en opamp i 1:1-koppling på varje kanal och sen vidare till mixerdelen.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm Vet inte riktigt om jag förstog men du har rätt i att sätter man en opamp som spänningsföljare efter varje oscillator kommer inte oscillatorerna påverka varann. Men om man tar X antal pulser och bara kör ihop alla till en punkt, kommer dom verkligen "mixas" då?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du kör ihop alla i en punkt med lämpliga motstånd så mixas de ja.

Du får en slags spänningsdelare mellan allihop, så du får ut medelspänningen.
Digger

Inlägg av Digger »

I MadModder:s koppling ska ett motstånd kopplas från minusingången på OPn ner till jord så att förströmmen kan tillåtas flyta.

EDIT: Strunta i vad jag säger. Kopplingen är glaskklart? korrekt! Glömde återkopplingen.... :roll:
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Oj oj oj, 50 oscillatorer och 50 ingångars mixer. Ska alla kunna vara aktiva samtidigt? Är det någon audiotillämpning? (800 Hz en falsk ton mellan g och giss, 952 Hz en falsk ton mellan b och h).

Några funderingar:
Om man nu mixar ihop 50 st signaler, hur hanterar man dynamiken om alla 50 signaler råkar samverka? Det kanske inte är något problem, men om dimensionerar för det så blir det väl en ganska låg nivå för en ensam signal. Ska man ha en kompressor eller liknande också?

Med så många ingångar, kan man bygga ut mixern på madmodders bild till 50 kanaler eller ska man bygga en trädstruktur istället för att hålla nere laster

Om du vill ha 50 st fyrkantsvågor med samma amplitud och vill mixa dem kanske det är enklare att skapa dem i en processor, cpld eller med diskret logik. Ha en snabb räknare och vid vissa bestämda räknevärden plussa på eller dra ifrån ett, 6 bitar skulle räcka till 64 (kanske snarare 63) fyrkantsvågor. Mixa dem genom att göra en da-omvandling med R2R-stege eller färdig IC-krets.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kommer kanske inte att köra alla samtidigt men den bör klara minst 10 olika signaler samtidigt. Tog bara några värden ur luften nu, men det kommer vara 11 stycken huvudoscillatorer mellan 932,327Hz och 1760 (En hel oktav minus en ton) och sedan använda frekvensdelare för att dela ner signalen, så att man skall kunna höra alla samtidigt men det kommer man ju inte villa direkt men det skall gå. Och då måste man ju på nått sätt mixa ihop alla dessa så att det går också :)
Japp det är en audiotillämpning :D Har lite funderingar på ett synthprojekt men gör lite förundersökning för att se om det överhuvudtaget är genomförbart..
cyr: varför måste man använda LÄMPLIGA motstånd? Vad blir det för skillnad beroende på hur hög resistans man har?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, för låga värden så belastar man opamparna hårt, och för höga värden kan bilda lågpassfilter med strökapacitanser och kanske göra det hela onödigt känsligt för störningar utifrån.

Så "lämpligt" skulle väl kunna vara vad som helt mellan 500ohm och 500kohm eller nåt sånt kanske...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo ioförsig men opamparna kommer ju inte driva några kraftiga saker utan förstärkning för dom belastas väl inte av att bara gå ihop sådär?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Jag själv skulle nog själv satsa på att gå den digitala vägen med en fpga (lättare att stämma, mer frekvensstabil, färre kretsar osv). Men det finns ju helt klart en viss tjusning med riktiga analogsynthar. Det är väl rätt vanligt (ta med en nypa salt eftersom jag aldrig har hållit på med analogsynthar) att man genererar frekvensen med en VCO (Voltage Controlled Oscillator). Det finns färdiga IC-kretsar. Man brukar inte ha så stor polyfoni. För att få lite intressantare ljud behövs filter, moduleringar osv. Vid modulation eller om man t.ex. vill kunna göra glissandon är det en fördel med en VCO

Några som borde ha koll på smarta lösningar som man kan hämta inspiration från är Svenska Analogsympatisörer. Jag vet inte så mycket om dem men de har en epostlista. Det finns även ett arkiv som jag har tänkt att plöja igenom någon gång för att se om det finns någon nyttig info. Det lilla jag har läst så är det mest allmänt snack med mellanstick med teknik.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha okej :). Nej det blir helt och hållet analogt detta. VCO har jag hört talas om med. För att få lite skönare ljud ska man ju som sagt ha lite olika filter och sånt och då är det ju enklast att lägga dessa efter att signalen har blivit mixad så det inte behöver vara en för varje oscillator. Jag tar gärna emot tips om kretsar som gör om ljudet så mycket 80-talit som möjligt :D
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

En rätt översiktlig skrift om analogsynthar. Innehåller inte speciellt mycket elektronik men ger en bra bild av de komponenter som bör ingå,PDF-fil.

Var inte 80-talet mer fm-syntesens än analogsyntesens årtioende? Jag tillhörde varken falangen hårdrockare eller syntare när det begav sig men det finns säkert någon här som vet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, analogsyntar var väl mer 70-tal.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok. Schysst pdf fil det där babbage!
Så vilken lösning tycker ni är bäst? Köra ihop alla signaler till en punkt via motstånd eller använda spänningsföljande op på alla eller göra en inverterande op som madmodder visade? Den sistnämnda spärrar ju egentligen inte signalerna från att gå till varandra ?
Digger

Inlägg av Digger »

Med tanke på att minusingången på OP:n har nollpotential så kan inte en insignal "gå in i annan". Spänningsföljare behöver du bara ifall impedansomvandling krävs, t.ex. om oscillatorerna inte får belastas för mycket.
Skriv svar