Postar en bild på oscillatorkopplingen jag tänkte köra med
Hur gör man en mixer?
Hur gör man en mixer?
Tja. Till mitt eventuella kommande projekt måste jag ta reda på om det går att göra en mixer där man mixar tillsammans många olika fyrkantsvåger som svänger från 60-2000Hz, så att om man matar in tex 800Hz och 952Hz samtidigt skall dom komma ut som ett ljud fast låta samtidigt. Jag tror varje oscillator störs ut om man sätter två stycken oscillatorer mot varandra, men signalen skulle väl bli "mixad" ? Det jag vill ha är egentligen ett vanligt mixerbord fast i elektronisk form och med uppåt 50 ingångar. Finns det färdiga kretsar eller vad kan man göra?

Oj oj oj, 50 oscillatorer och 50 ingångars mixer. Ska alla kunna vara aktiva samtidigt? Är det någon audiotillämpning? (800 Hz en falsk ton mellan g och giss, 952 Hz en falsk ton mellan b och h).
Några funderingar:
Om man nu mixar ihop 50 st signaler, hur hanterar man dynamiken om alla 50 signaler råkar samverka? Det kanske inte är något problem, men om dimensionerar för det så blir det väl en ganska låg nivå för en ensam signal. Ska man ha en kompressor eller liknande också?
Med så många ingångar, kan man bygga ut mixern på madmodders bild till 50 kanaler eller ska man bygga en trädstruktur istället för att hålla nere laster
Om du vill ha 50 st fyrkantsvågor med samma amplitud och vill mixa dem kanske det är enklare att skapa dem i en processor, cpld eller med diskret logik. Ha en snabb räknare och vid vissa bestämda räknevärden plussa på eller dra ifrån ett, 6 bitar skulle räcka till 64 (kanske snarare 63) fyrkantsvågor. Mixa dem genom att göra en da-omvandling med R2R-stege eller färdig IC-krets.
Några funderingar:
Om man nu mixar ihop 50 st signaler, hur hanterar man dynamiken om alla 50 signaler råkar samverka? Det kanske inte är något problem, men om dimensionerar för det så blir det väl en ganska låg nivå för en ensam signal. Ska man ha en kompressor eller liknande också?
Med så många ingångar, kan man bygga ut mixern på madmodders bild till 50 kanaler eller ska man bygga en trädstruktur istället för att hålla nere laster
Om du vill ha 50 st fyrkantsvågor med samma amplitud och vill mixa dem kanske det är enklare att skapa dem i en processor, cpld eller med diskret logik. Ha en snabb räknare och vid vissa bestämda räknevärden plussa på eller dra ifrån ett, 6 bitar skulle räcka till 64 (kanske snarare 63) fyrkantsvågor. Mixa dem genom att göra en da-omvandling med R2R-stege eller färdig IC-krets.
Kommer kanske inte att köra alla samtidigt men den bör klara minst 10 olika signaler samtidigt. Tog bara några värden ur luften nu, men det kommer vara 11 stycken huvudoscillatorer mellan 932,327Hz och 1760 (En hel oktav minus en ton) och sedan använda frekvensdelare för att dela ner signalen, så att man skall kunna höra alla samtidigt men det kommer man ju inte villa direkt men det skall gå. Och då måste man ju på nått sätt mixa ihop alla dessa så att det går också 
Japp det är en audiotillämpning
Har lite funderingar på ett synthprojekt men gör lite förundersökning för att se om det överhuvudtaget är genomförbart..
cyr: varför måste man använda LÄMPLIGA motstånd? Vad blir det för skillnad beroende på hur hög resistans man har?

Japp det är en audiotillämpning

cyr: varför måste man använda LÄMPLIGA motstånd? Vad blir det för skillnad beroende på hur hög resistans man har?
Jag själv skulle nog själv satsa på att gå den digitala vägen med en fpga (lättare att stämma, mer frekvensstabil, färre kretsar osv). Men det finns ju helt klart en viss tjusning med riktiga analogsynthar. Det är väl rätt vanligt (ta med en nypa salt eftersom jag aldrig har hållit på med analogsynthar) att man genererar frekvensen med en VCO (Voltage Controlled Oscillator). Det finns färdiga IC-kretsar. Man brukar inte ha så stor polyfoni. För att få lite intressantare ljud behövs filter, moduleringar osv. Vid modulation eller om man t.ex. vill kunna göra glissandon är det en fördel med en VCO
Några som borde ha koll på smarta lösningar som man kan hämta inspiration från är Svenska Analogsympatisörer. Jag vet inte så mycket om dem men de har en epostlista. Det finns även ett arkiv som jag har tänkt att plöja igenom någon gång för att se om det finns någon nyttig info. Det lilla jag har läst så är det mest allmänt snack med mellanstick med teknik.
Några som borde ha koll på smarta lösningar som man kan hämta inspiration från är Svenska Analogsympatisörer. Jag vet inte så mycket om dem men de har en epostlista. Det finns även ett arkiv som jag har tänkt att plöja igenom någon gång för att se om det finns någon nyttig info. Det lilla jag har läst så är det mest allmänt snack med mellanstick med teknik.
Jaha okej
. Nej det blir helt och hållet analogt detta. VCO har jag hört talas om med. För att få lite skönare ljud ska man ju som sagt ha lite olika filter och sånt och då är det ju enklast att lägga dessa efter att signalen har blivit mixad så det inte behöver vara en för varje oscillator. Jag tar gärna emot tips om kretsar som gör om ljudet så mycket 80-talit som möjligt 

En rätt översiktlig skrift om analogsynthar. Innehåller inte speciellt mycket elektronik men ger en bra bild av de komponenter som bör ingå,PDF-fil.
Var inte 80-talet mer fm-syntesens än analogsyntesens årtioende? Jag tillhörde varken falangen hårdrockare eller syntare när det begav sig men det finns säkert någon här som vet.
Var inte 80-talet mer fm-syntesens än analogsyntesens årtioende? Jag tillhörde varken falangen hårdrockare eller syntare när det begav sig men det finns säkert någon här som vet.
Ok. Schysst pdf fil det där babbage!
Så vilken lösning tycker ni är bäst? Köra ihop alla signaler till en punkt via motstånd eller använda spänningsföljande op på alla eller göra en inverterande op som madmodder visade? Den sistnämnda spärrar ju egentligen inte signalerna från att gå till varandra ?
Så vilken lösning tycker ni är bäst? Köra ihop alla signaler till en punkt via motstånd eller använda spänningsföljande op på alla eller göra en inverterande op som madmodder visade? Den sistnämnda spärrar ju egentligen inte signalerna från att gå till varandra ?