Laga "trasig" TV (analog)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Laga "trasig" TV (analog)

Inlägg av bos »

Har en 28" analog TV som förutom fjärrkontrollen funkat prima i all evighet. I onsdags ledsnade jag och sambon på att inte ha en fungerande fjärr så jag tog tag i arbetet att reparera den. Lång historia kort: Jag öppnade TV:n och plockade ut instickskortet som har hans om fjärrsignalerna, för att mäta på och utröna om det är detta eller fjärrkontrollen som är kajko. Det visade sig vara fjärrkontrollens IR-diod som var kass, så jag lödde dit en ny och allt blev prima.

Det enda andra jag gjorde inne i TV:n var att koppla loss en sladd som satt på en metalltråd bakom bildröret. Vet inte alls vad det var för sladd (har ingen bild) men gissar på någon sorts jordning. Sladden sattes tillbaka på samma plats när jag var klar.

Nu, ett par dagar efteråt, visar det sig att TV:n vill inte vara med längre. Efter 3-4h igång så försvinner bilden och ersätts med ett rakt streck över skärmen. Ljudet är kvar och strecket rör sig lite, så det verkar som att hela bildytan komprimerats ner till detta streck.

Då jag inte kan ett dyft om hur TV-apparater funkar kunde jag inte ge mig på en vettig gissning, men eftersom felet uppstod först efter lång tid misstänkte jag värmeproblem. Kruxet är att igår när jag provade igen kom felet efter en kvart. Inatt kom det efter 7 minuter, och idag efter 30 sekunder...

Såhär ser det ut när man startar:

Bild

Och såhär när felet uppstår:

Bild

Kan felet ha med att göra att jag satt fast "jordkabeln" (eller vad det nu var för något) fel? Om inte, vad kan felet tänkas vara? Går det att ordna enkelt eller är det TV-pensionering som gäller?
Tekko

Re: Laga "trasig" TV (analog)

Inlägg av Tekko »

Ta en hammare å banka på fronten tills bildröret påffar. :wink:
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Det här vet jag ska vara ett ganska vanligt fel, finns någon kretsdel som är ansvarig för att signalen för utsträckning i höjd, har hört av TV-reparatör hemma att det var ett (relativt) vanligt fel. Tyvärr har jag inte en susning hur man fixar det, såvida inte sladden du tog bort har lossnat igen eftersom du inte fäste den ordentligt...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det kanske är klapp i avlänkningsspolen? (den som böjer ljusstrålarna)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fel i vertikalavlänkningen,
sitter något som är väldigt likt ett audioslutsteg och puttar ut 50 Hz modifierad sågtandsspänning. Följ ledarna från avlänkningsspolen ner på kretskortet, 2 av ledarna är till vertikalen och 2 till horisontaldelen. Eftersom den fungerar (hoppas det är bättre skärpa) så är något glapp, sätt dig med lödkolven och löd om kretskortet runt verkaldelen, speciellt transformatorer och drosslar och stora kondensatorer som är relativt tunga (och sliter sönder lödningarna).

Protte

RIFA! avlänkningsspolen består av en enda lång koppartråd men det är klart i anslutningen kan det glappa men större sannolikhet är det något på kortet som glappar (enkelsidiga kort)
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Ett tips till nästa gång du har liknande problem, testa att titta på IR-dioden i en vanlig digitalkamera när du trycker på fjärren så ser du om den fungerar eller inte.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Från bildrörets avlänkningsspolar går det 4 trådar ned till "Moderkortet"
Snabbkontakten till dom här trådarna brukar ge sig med åren, lödd loss pinnarna på kortet och
klipp bort snabbkontakten på kablarna, löd kablarna direkt på kortet.
Mycket vanligt fel på den här Grundig modellen.

Kjelle
Norpan

Inlägg av Norpan »

...(den som böjer ljusstrålarna) 8)

Håller med Protteus, laga lödfelet på vertikaldelen, och stäng av tv:n om det blir ett streck, det bränner bildröret.
Eller dra ner ljus och kontrast så långt det går så är det mindre risk för brännmärkning.

På 80talet var Grundig berömda för sina dåliga lödningar. :vissla: :mrgreen:
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Tack för kommentarerna.

Jag hittar inga spolar på bildröret, och endast två kablar går till moderkorten (ena kabeln till det stora kortet, andra kabeln till kortet där "kanonen" sitter). Det är den första kabeln jag lossade (inringad i rött) och sen satte fast när jag var klar igår. Se bilder.

Bild
Bild

Var sitter de drosslar / trafos jag ska löda om? Under det röda plastnätet på moderkortet?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Spolarna sitter på bildrörshalsen, den syns inte på din nedre bild eftersom kortet på rörets sockel skymmer. Kabeln du inringat är jordningen av bildröret och har inget med vertikalavlänkningen att göra.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

OK, då var det inte jag som klantade med jordkabeln iallafall. Jag ska undersöka lite på halsen och se var jag kan löda om.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Det sitter ett kretskort uppe på bildrörshalsen ungefär 7 X 5 cm, brunfärgat.
Därifrån går det kablar som ligger om vänster på bildrörshalsen.
Kablarna går sedan ned till en kontakt jag nämnt tidigare i tråden mellan det röda plastnätet
och en stående kylplåt.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

ragnwald skrev:Ett tips till nästa gång du har liknande problem, testa att titta på IR-dioden i en vanlig digitalkamera när du trycker på fjärren så ser du om den fungerar eller inte.
:doh:

Vad har ditt inlägg att göra med ett vertikalfel?

Helt rätt så ser mobilkamerorna IR ljuset men det har INGET att göra med vertikalavlänkningen :humm:

Protte
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ett foto på undersidan kanske, där den platta gröna till höger i nedre bilden och den svartrödvitgröna kabeln går ned i kortet.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Kjelle skrev:Därifrån går det kablar som ligger om vänster på bildrörshalsen.
Kablarna går sedan ned till en kontakt jag nämnt tidigare i tråden mellan det röda plastnätet
och en stående kylplåt.
Uppfattat.

Jag lödde om lödpunkterna på kortkontakten och det visade sig att kabelkontakten inte var helt intryckt. Tryckte in denna och skruvade ihop, och hittills funkar det bra. Får jag felet igen så klipper jag kabeln och löder fast den direkt på kortet som du rekommenderade.

Tack för hjälpen. Nu sitter sambon med Super Mario Galaxy igen och är överlycklig :)
Skriv svar