Sunkdimmer...
Sunkdimmer...
Jag tänkte koppla in en kondensator i serie med en 60W lampa, för att sänka effekten. Det är en kronbrytare så tanken vara att få ett 60W läge och ett på ca hälften. Men jag blev lite osäker på om jag räknat rätt. jag får det till att en kondensator på 12µF skulle vara lagom. Skulle någon kunna kolla så att det stämmer?
- Schnegelwerfer
Jag får det till ca. 8,7uF.
Impedansen i lampan blir ju U^2/P = 230*230/60 = 882 ohm (resistivt)
För att halvera effekten i lampan, måste du lägga en spänning på 230/sqrt(2) över lampan, dvs 163V. Då måste ju 230 -163 = 67V hamna över kondensatorn.
Önskad impedans över kondensatorn blir då 882*67/163 = 363 ohm.
C = 1/(2*pi*50*363) = 8,7uF
Dubbelkoll: Strömmen genom kondensator + lampa = 230/ (363+882) = 0.185A.
Effekt i lampan = R*I^2 = 882*0.185^2 = 30W
EDIT: 12uF skulle ge ca. 35W i lampan, dvs. ingen större skillnad egentligen.
Impedansen i lampan blir ju U^2/P = 230*230/60 = 882 ohm (resistivt)
För att halvera effekten i lampan, måste du lägga en spänning på 230/sqrt(2) över lampan, dvs 163V. Då måste ju 230 -163 = 67V hamna över kondensatorn.
Önskad impedans över kondensatorn blir då 882*67/163 = 363 ohm.
C = 1/(2*pi*50*363) = 8,7uF
Dubbelkoll: Strömmen genom kondensator + lampa = 230/ (363+882) = 0.185A.
Effekt i lampan = R*I^2 = 882*0.185^2 = 30W
EDIT: 12uF skulle ge ca. 35W i lampan, dvs. ingen större skillnad egentligen.
- Schnegelwerfer
Menar du att lampan är en linjär resistans? Så räknade jag också.
Underligt att vi får olika resultat! Iofs. skiljer dom sig inte så mycket åt, men det vore jäkligt intressant att veta hur uträkningarna skiljer sig. Enligt mina beräkningar skulle ju 12uF ge 35W.
Praktiskt så kommer i alla fall 12uF att fungera.
Underligt att vi får olika resultat! Iofs. skiljer dom sig inte så mycket åt, men det vore jäkligt intressant att veta hur uträkningarna skiljer sig. Enligt mina beräkningar skulle ju 12uF ge 35W.
Praktiskt så kommer i alla fall 12uF att fungera.
- Schnegelwerfer
Ingen som kan uppskatta glödlampans icke-linjära resistans vid sqrt(2) spänningen? Det kanske inte är så långt ifrån 881 Ohm ändå?
vad använder ni för transformer? Jag tyckte jw passade bra här (för att det är den jag behärskar bäst
)
>> Schnegelwerfer
Det var det jag menade med den komplexa impedansen. Det såg ut som att du bara räknade med rent reell resistans. Det gör skillnad.
Vad får du om du räknar om då?
vad använder ni för transformer? Jag tyckte jw passade bra här (för att det är den jag behärskar bäst

>> Schnegelwerfer
Det var det jag menade med den komplexa impedansen. Det såg ut som att du bara räknade med rent reell resistans. Det gör skillnad.
Vad får du om du räknar om då?
- Schnegelwerfer
Nu vet jag inte vad jag ska tro!
Nu kommer jag fram till 3.6uF!
Nu räknade jag på att strömmen genom lampan ska bli I/sqrt(2) för att effekten ska halveras (I = 230/881 = 0,261A).
Impedans-resultanten (kul ord!) för seriekretsen ska då bli 1242ohm för att ge den önskade strömmen.
Sen räknade jag geometriskt, eftersom jag inte orkade gräva fram matteböckerna
.
Den reella komposanten blir ju fortfarande 881 ohm, och lite pythagoras sats ger då en imaginär reaktans på 875ohm.
Detta ger sedan C = 3,6uF.
Är jag alldeles för trött efter en hård helg, eller vad tror ni om det nya värdet?

Nu kommer jag fram till 3.6uF!
Nu räknade jag på att strömmen genom lampan ska bli I/sqrt(2) för att effekten ska halveras (I = 230/881 = 0,261A).
Impedans-resultanten (kul ord!) för seriekretsen ska då bli 1242ohm för att ge den önskade strömmen.
Sen räknade jag geometriskt, eftersom jag inte orkade gräva fram matteböckerna

Den reella komposanten blir ju fortfarande 881 ohm, och lite pythagoras sats ger då en imaginär reaktans på 875ohm.
Detta ger sedan C = 3,6uF.
Är jag alldeles för trött efter en hård helg, eller vad tror ni om det nya värdet?

Jag har för mig att spolen (tungstenslindningen) i en glödlampa ger en induktans i storleksordningen tiotals uH.
En glödlampas ljusintensitet är inte linjärt beroende av effekten. Är det någon som vet ett matematiskt samband, polynomiskt eller exponentiellt? Om man halverar effekten kanske det lyser svagare än man tänkt sig.
Skojig idé att använda ett högpassfilter som dimmer. Nästa steg får väl bli att skaffa en spänningsomriktare så att man kan variera frekvensen och dimma steglöst
En glödlampas ljusintensitet är inte linjärt beroende av effekten. Är det någon som vet ett matematiskt samband, polynomiskt eller exponentiellt? Om man halverar effekten kanske det lyser svagare än man tänkt sig.
Skojig idé att använda ett högpassfilter som dimmer. Nästa steg får väl bli att skaffa en spänningsomriktare så att man kan variera frekvensen och dimma steglöst

Jag kollade lite i "Elfa-boken" 2:a upplagan, s. 167
Skalan i diagramet går inte ner så långt som till 50% av märksspänning (230v)
....vid 65% av märkspänningen har ljusstyrkan reducerats till ungeför 25%!
...om man däremot ökar spänningen till 125% av märkesspänningen så ökar ljusstyrkan med en faktor på 2,1!
Skalan i diagramet går inte ner så långt som till 50% av märksspänning (230v)
....vid 65% av märkspänningen har ljusstyrkan reducerats till ungeför 25%!
...om man däremot ökar spänningen till 125% av märkesspänningen så ökar ljusstyrkan med en faktor på 2,1!