SIgnalbehandling logger

Berätta om dina pågående projekt.
akjalam2

SIgnalbehandling logger

Inlägg av akjalam2 »

Hej Alla Glada Elektronikintresserade. :)

Jag håller på att konstruera / bygga / utveckla en nätanalysator eller enklare en datalogger för trefasnät.

De som finns i handeln är Hutlöst dyra (runt 25000+moms ..Fluke)

Jag bygger mitt projekt runt 4 strömtänger med output 1mV/A samt en uC 16F877A vidare en Vdrive2 (Usb interface som skriver fil direkt till Usb minne)
Jag har även en ds1307 RealTimeClock som genererar tidsangivelser.

Tanken är att haka på tängerna på L1,L2,L3 och sedan skriver Pick:en via ADC omvandling data till USb-minnet.

Ett snarlikt projekt finns på http://botsmaker.blogspot.com/2008_12_01_archive.html.

Om någon orkat läsa så här långt :) så önskar jag råd kring signalbehandlingen av 1mV/A från strömtången.

Söker en krets som tar min signal på 1mV/A (Sinus formad 50Hz) , förstärker den typ 100-500 ggr samt likriktar den och lämnar en proportionell snygg likspänning till ADC:n på Pic:En.

Ponera vi mäter på 10A vilket ger 10mV ut från strömtång -- detta skall förstärkas 100x och likriktas samt ge 1V ut till ADC:n

Jag vet att det går att göra i fler steg med operationsförstärkare od. men jag söker kretsen X som gör livet enkelt och förhoppningsvis med några få kringkomponenter som bestämmer förstärkning.

Vet någon bevandrad i signalbehandlingsdjugeln någon lämplig krets så vore jag tacksam för tips?

mvh Pierre

Elektriker / ELInstallatör (ABL) samt allmänt nyfniken
thepirateboy
EF Sponsor

Re: SIgnalbehandling logger

Inlägg av thepirateboy »

Är det RMS värdet du är ute efter eller?

Linear har en del kretsar
http://www.linear.com/pc/viewCategory.j ... 1154,C1086

Nån av dessa tillsammans med en OP kanske funkar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Går det annars att sampla signalen (ej likriktad) tillräckligt snabbt för att beräkna RMS-värdet i mjukvara?

Lite digital signalbehandling med andra ord, förenklar hårdvaran...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag har sett lite detaljer på en "riktig" analysator. Och den samplade rakt av med 20 Msps. Men sparade bara sådant som avvek på ett intressant sätt. Så samplingen över 10 kHz eller så var för att fånga enstaka transienter.
I övrigt tycker jag den metod som cyr föreslår med att sampla rakt av och sedan räkna är mest elegant. Att programera med lödkolv är omständigt ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag byggde en likadan med tre strömtänger från kjelle och tre svindyra proppadaptrar från elfa. (Man får en bygel ut på en vanlig skruvsäkring att sätta tångapermetern runt)

Jag använde 3 st OPar för att få upp signalen till 0-3.3V. Sen samplade jag signalen ganska ofta (50kHz?) och beräkna strömmen.

Eftersom jag bara skulle mäta på helt resestiva laster brydde jag mig inte om att ta in spänningen utan förutsatte att den låg i fas med strömmen.

Jag TROR det finns en projekttråd om det här nånstans, borde vara vintern 2005/2006
peter555

Inlägg av peter555 »

Om det ska vara en så enkel funktion där inte transientmätning krävs, så hade jag använt en elmätarkrets. Då får du samtidig mätning av ström och spänning på tre faser med all signalbehandling fixad.
akjalam2

Inlägg av akjalam2 »

peter555 skrev:Om det ska vara en så enkel funktion där inte transientmätning krävs, så hade jag använt en elmätarkrets. Då får du samtidig mätning av ström och spänning på tre faser med all signalbehandling fixad.
KAn du ett exempel på en "Elmätarkrets"?
peter555

Inlägg av peter555 »

akjalam2

Inlägg av akjalam2 »

Tack för det.

Fantastisk krets...

Verkar dock som utvecklare har haft problem med läsningar av registren (SPI) .. men det kan ju bero på hur väl man läst databladet.

Bör var någon sådan? krets som sitter i Flukes värsting Nätanalysator ...

Är inte priserna lite väl kraftiga ?? Typ 39000:- kr för Flukes värsting.

ADE7758:an kostar 7 dollar.

Pierre
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag misstänker att Fluken är lite mer kompetent och kan mäta transienter och övertoner etc.
Skriv svar