Jag håller på att konstruera / bygga / utveckla en nätanalysator eller enklare en datalogger för trefasnät.
De som finns i handeln är Hutlöst dyra (runt 25000+moms ..Fluke)
Jag bygger mitt projekt runt 4 strömtänger med output 1mV/A samt en uC 16F877A vidare en Vdrive2 (Usb interface som skriver fil direkt till Usb minne)
Jag har även en ds1307 RealTimeClock som genererar tidsangivelser.
Tanken är att haka på tängerna på L1,L2,L3 och sedan skriver Pick:en via ADC omvandling data till USb-minnet.
Ett snarlikt projekt finns på http://botsmaker.blogspot.com/2008_12_01_archive.html.
Om någon orkat läsa så här långt

Söker en krets som tar min signal på 1mV/A (Sinus formad 50Hz) , förstärker den typ 100-500 ggr samt likriktar den och lämnar en proportionell snygg likspänning till ADC:n på Pic:En.
Ponera vi mäter på 10A vilket ger 10mV ut från strömtång -- detta skall förstärkas 100x och likriktas samt ge 1V ut till ADC:n
Jag vet att det går att göra i fler steg med operationsförstärkare od. men jag söker kretsen X som gör livet enkelt och förhoppningsvis med några få kringkomponenter som bestämmer förstärkning.
Vet någon bevandrad i signalbehandlingsdjugeln någon lämplig krets så vore jag tacksam för tips?
mvh Pierre
Elektriker / ELInstallatör (ABL) samt allmänt nyfniken