Jag har tröttnat på att behöva tacka varje gång någon går åt sidan, för att underlätta omkörning, när man kör på landsväg. Dessutom är 240:ins blinkersspak väldigt okänslig så det blir lätt att blinkersen råkar fastna när man ska blinka med blinkersen för att tacka. En annan sak är ju att det även blinkersena där fram och på sidan blinkar när man egentligen bara vill blinka där bak.
Så jag kunde inte låta bli att bygga en liten AVR-styrd tack-blinkers-grejjs. Fördelen med en µC är att man lätt kan ändra beteendet på blinkningen. Själva aktiveringen av tack-blink-sekvensen sköts från en knapp på spaken till torkarna. Jag tog spaken från en kombi och så kopplade jag bakrutespolarknappen till styrningen.
Dessutom har jag lagt in tre olika tacktyper:
H - höger
V - vänster
¤ - på
o - av
1)
Den riktigt tuffa
V H
¤ o
o ¤
¤ o
o ¤
o o
¤ ¤
o o
2)
Den lagom flashiga tackningen
V H
¤ o
o ¤
¤ o
o ¤
o o
3)
Standardtackningen
V H
¤ o
o ¤
o o
Genom att hålla in knappen i 1 sekund så växlar man läge. Lägets sparas sedan i EEPROM:et och läses in när AVR:en startar.
Jag fick för mig att jag skulle bygga in det i skalet till ett blinkersrelä. Så det blev riktigt trångt! Men det gick rätt bra ändå.
Bilder:

Liten film (fast ganska stor, oklippt):
http://w1.152.telia.com/~u15210348/elek ... kers_6.mov (med läge 2 aktiverat)
edit: Glömde skriva att det fungerar jättebra!

edit2: Har gjort så att den läser av blinkningstypen första gången man blinkar efter en Reset, istället för i början. Detta eftersom den läste lite fel ibland eftersom AVR:en startar samtidigt som bilen startar, och då blev eeprom-läsningen lite "svajjig".
Böjde den ena FET:en åt andra hållet, så nu går den in i lådan på riktigt. Fick använda tejp förut som synes på bilden ovan.
Nu fungerar den helt perfekt! Knappt jag kan klara mig utan den.