Auto-tack-blinkers

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Auto-tack-blinkers

Inlägg av cykze »

Auto-blinkers

Jag har tröttnat på att behöva tacka varje gång någon går åt sidan, för att underlätta omkörning, när man kör på landsväg. Dessutom är 240:ins blinkersspak väldigt okänslig så det blir lätt att blinkersen råkar fastna när man ska blinka med blinkersen för att tacka. En annan sak är ju att det även blinkersena där fram och på sidan blinkar när man egentligen bara vill blinka där bak.

Så jag kunde inte låta bli att bygga en liten AVR-styrd tack-blinkers-grejjs. Fördelen med en µC är att man lätt kan ändra beteendet på blinkningen. Själva aktiveringen av tack-blink-sekvensen sköts från en knapp på spaken till torkarna. Jag tog spaken från en kombi och så kopplade jag bakrutespolarknappen till styrningen.

Dessutom har jag lagt in tre olika tacktyper:

H - höger
V - vänster
¤ - på
o - av

1)
Den riktigt tuffa
V H
¤ o
o ¤
¤ o
o ¤
o o
¤ ¤
o o

2)
Den lagom flashiga tackningen
V H
¤ o
o ¤
¤ o
o ¤
o o

3)
Standardtackningen
V H
¤ o
o ¤
o o

Genom att hålla in knappen i 1 sekund så växlar man läge. Lägets sparas sedan i EEPROM:et och läses in när AVR:en startar.

Jag fick för mig att jag skulle bygga in det i skalet till ett blinkersrelä. Så det blev riktigt trångt! Men det gick rätt bra ändå.

Bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Liten film (fast ganska stor, oklippt):
http://w1.152.telia.com/~u15210348/elek ... kers_6.mov (med läge 2 aktiverat)

edit: Glömde skriva att det fungerar jättebra! :P
edit2: Har gjort så att den läser av blinkningstypen första gången man blinkar efter en Reset, istället för i början. Detta eftersom den läste lite fel ibland eftersom AVR:en startar samtidigt som bilen startar, och då blev eeprom-läsningen lite "svajjig".
Böjde den ena FET:en åt andra hållet, så nu går den in i lådan på riktigt. Fick använda tejp förut som synes på bilden ovan.

Nu fungerar den helt perfekt! Knappt jag kan klara mig utan den. :P
Senast redigerad av cykze 4 december 2004, 15:08:56, redigerad totalt 3 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur har du kopplat det för att det inte ska påverka den vanlliga blinkersen?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Kabeln som kommer från den vanliga blinkersen har jag kopplat till anoden på en diod. Katoden är kopplad till den bakre blinkersen och till mitt bygge. En diod per sida alltså. Det blir ju ett litet spänningsfall när den vanliga blinkersen är på, men det är så litet så det bryr jag mig inte om. Alternativt hade man ju kunnat använda relän istället, men diod-lösningen blev mycket smidigare. :)
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Den där grejen var riktigt frän faktiskt, nästan så man blir sugen på att bygga en själv :)
Har du ersatt det befintliga blinkers-reläet med det där och knappat in sekvenser för de vanliga blinkerserna (ord?) också eller är det helt fristående?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Nej, den har inget med det vanliga blinkersreläet att göra, som tur är. Hade blivit mycket jobbigare att installera om jag hade varit tvungen att göra så.
Användarvisningsbild
Noddan
Inlägg: 257
Blev medlem: 23 september 2004, 16:28:12
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Hur kom du då åt "blinkerskanalerna"? Sitter de på nån form av standard-pinout på vissa ställen i säkringsboxen eller?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

cykze skrev:Kabeln som kommer från den vanliga blinkersen har jag kopplat till anoden på en diod. Katoden är kopplad till den bakre blinkersen och till mitt bygge.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Dvs en "high power" AND grind. :roll:

Mikael
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och en OR parallellt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Sorry jag menade en OR grind. :oops:

Mikael
Redur
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 september 2005, 01:26:41
Ort: Billinge, Skåne, Sweden.

Inlägg av Redur »

cykze,,, hur kommer jag i kontakt med dig?

Jag har letat till tusen efter ett sådant här bygge, så nu blev jag glad.

Men behöver lite material listor och sådan för att kunna börja bygga.

Någon som vet vart jag får tag i cykze?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

Maila mig på,
per . jonsson snabela home . se
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Smidigt, en sån funktion borde alla bilar ha!.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jepp, men absolut värst är ändå nya Audi A4 mfl. Så fort man råkar peta på blinkersen så blinkar den tre gånger! Omöjligt att ens manuellt tacka med en sån bil!

/Magnus
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm, duger inte "handlyftningen" lägre?
Skriv svar