Styrning av fotoceller + RGB ljus till garaget, vad behövs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
speedbird
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 december 2005, 12:20:24
Kontakt:

Styrning av fotoceller + RGB ljus till garaget, vad behövs?

Inlägg av speedbird »

Hej,

Har stor bil och litet garage, vilket gör att jag måste köra in bilen i garaget så långt som möjligt för att kunna stänga takskjutporten, vi pratar ett fåtal centimeter s marginal.

Vill sätta upp en ljussignal av RGB typ längst in i garaget, denna ljussignals färg ska styras med hjälp av dubbla set av fotoceller av typ sändare-mottagare.

Har följande:

1. två set fotoceller av typ sändare-mottagare 24VDC (source PNP max 200mA).

2. Ett RGB ljus 24VDC med fyra ledare (jord, röd, gul, grön - en ledare för varje färg på ljuset)

I default läge lyser ljussignalen grönt, när motorhuven bryter det första setets IR-stråle (50cm före bilens "stopp position") så ska ljuset växla från GRÖNT till GULT. Vidare när "stopp position" nås (det andra setets IR-stråle bryts) ska ljuset växla från GULT till RÖTT.

Ljuset ska naturligtvis bara lysa med en färg. (t.ex. när GULT tänds så släcks GRÖNT).

Vilka komponenter behöver jag för att bygga denna styrning? Ett kopplingsschema efterfrågas också.

Kanske lägger upp en video som visar slutresultatet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ett förslag

Bild

Kom på att det finns ett motstånd för mycket, men det får ni hitta själva, ha.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

En RGB innehåller väl en blå lysdiod :oops:

Men använd vanliga diskreta, det funkar det också.

Protte
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Riskanalys..
Koppla hellre fotocellerna så att de bryter signal då de är påverkade.
Vid kabelbrott blir det då rött ljus hela tiden.
Tråkigt att upptäcka ett kabelbrott med hjälp av fronten på bilen :oops:

Vid en såpass kritisk funktion skulle det kanske tillochmed behövas
någon form av balansering av signalen.

Swech
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Men HALLÅ

Vad är detta, livsuppehållande utrustning, det kanske ska vara dubbla system. Visserligen har jag sett vinjetten till simpsons men där hjälper nog inte trippelsystem ens.

Protte
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Matte »

Vi får nog anta att speedbird har så bra koll på bilen att han inte väntar med att bromsa från 30km/h förens den slår om till gult. Det jag menar är att sista decimetrarna bör man nog iaf köra så långsamt att en eventuell krock med väggen inte totalkvaddar bilen.
Nerre
Inlägg: 27195
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Jag löste det med mindre elektronik. En bräda med ett VP-rör.

Brädan ligger alltså an mot väggen (den är skråspikad i golvlisten) och så är det ett hål i brädan 15 cm från väggen där det sitter ett VP-rör. När kofångaren tar i VP-röret så stannar jag.

Det är tämligen failsafe:-)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

- vi pratar ett fåtal centimeter s marginal. -

Naturligtvis lär han inte köra i 30 rätt in i väggen.. men om man
nu ändå lägger ned lite tid så kan man väl lika gärna göra det
så bra som möjligt.

Ta det inte som ett personligt angrepp Protte utan bara som
lite konstruktiv kritik/förslag.

Swech
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4750
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Bild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43249
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

En spegel i 45 grader en bit upp på väggen, då ser man rakt ner
mellan väggen och fronten. Energieffektivt och driftsäkert...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om man nu ska komplicera till det hela så är det väl bättre att montera in en back kamera och ha ett 'riktmärke' på väggen som man vet hur den ska vara på skärmen då man är alldeles intill väggen.........

Näe, jag håller med sodjan och hans KISS metod den är failsafe!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

...ofta är det enkla bäst (men inte lika kul för en tekniknörd :lol: )

/PeterH
Pucco
Inlägg: 905
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Inlägg av Pucco »

Stoppklossar typ det här http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -835_l.jpg som fixeras på lämplig plats eller en regel som man kör emot med däcken.
MegaWatti
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 januari 2006, 01:30:20
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av MegaWatti »

Tennisboll hängande från taket som slår emot rutan när du är så långt fram som de går. Hade jag i garaget förut.. :)
Nerre
Inlägg: 27195
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Inlägg av Nerre »

Tennisbollen är lite för dålig precision om det handlar om centimetrar. Framrutan lutar, det innebär att punkten där bollen träffar rutan varierar med hur bilen är lastad (fjädringen fjädrar ju ner).

Just därför gillar jag min variant, där kör man nämligen så långt fram det går, tills kofångaren tar i (den tar dock inte i väggen utan VP-röret).

Regel på golvet funkar ganska bra också, men man kör oftast upp på den lite grann och jag inbillar mig att däcken inte mår bra av att stå på en "kant" långa tider. (Fast det är antagligen väldigt lite de påverkas.)
Skriv svar