Styrning av fotoceller + RGB ljus till garaget, vad behövs?
Styrning av fotoceller + RGB ljus till garaget, vad behövs?
Hej,
Har stor bil och litet garage, vilket gör att jag måste köra in bilen i garaget så långt som möjligt för att kunna stänga takskjutporten, vi pratar ett fåtal centimeter s marginal.
Vill sätta upp en ljussignal av RGB typ längst in i garaget, denna ljussignals färg ska styras med hjälp av dubbla set av fotoceller av typ sändare-mottagare.
Har följande:
1. två set fotoceller av typ sändare-mottagare 24VDC (source PNP max 200mA).
2. Ett RGB ljus 24VDC med fyra ledare (jord, röd, gul, grön - en ledare för varje färg på ljuset)
I default läge lyser ljussignalen grönt, när motorhuven bryter det första setets IR-stråle (50cm före bilens "stopp position") så ska ljuset växla från GRÖNT till GULT. Vidare när "stopp position" nås (det andra setets IR-stråle bryts) ska ljuset växla från GULT till RÖTT.
Ljuset ska naturligtvis bara lysa med en färg. (t.ex. när GULT tänds så släcks GRÖNT).
Vilka komponenter behöver jag för att bygga denna styrning? Ett kopplingsschema efterfrågas också.
Kanske lägger upp en video som visar slutresultatet.
Har stor bil och litet garage, vilket gör att jag måste köra in bilen i garaget så långt som möjligt för att kunna stänga takskjutporten, vi pratar ett fåtal centimeter s marginal.
Vill sätta upp en ljussignal av RGB typ längst in i garaget, denna ljussignals färg ska styras med hjälp av dubbla set av fotoceller av typ sändare-mottagare.
Har följande:
1. två set fotoceller av typ sändare-mottagare 24VDC (source PNP max 200mA).
2. Ett RGB ljus 24VDC med fyra ledare (jord, röd, gul, grön - en ledare för varje färg på ljuset)
I default läge lyser ljussignalen grönt, när motorhuven bryter det första setets IR-stråle (50cm före bilens "stopp position") så ska ljuset växla från GRÖNT till GULT. Vidare när "stopp position" nås (det andra setets IR-stråle bryts) ska ljuset växla från GULT till RÖTT.
Ljuset ska naturligtvis bara lysa med en färg. (t.ex. när GULT tänds så släcks GRÖNT).
Vilka komponenter behöver jag för att bygga denna styrning? Ett kopplingsschema efterfrågas också.
Kanske lägger upp en video som visar slutresultatet.
- prototypen
- prototypen
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Riskanalys..
Koppla hellre fotocellerna så att de bryter signal då de är påverkade.
Vid kabelbrott blir det då rött ljus hela tiden.
Tråkigt att upptäcka ett kabelbrott med hjälp av fronten på bilen
Vid en såpass kritisk funktion skulle det kanske tillochmed behövas
någon form av balansering av signalen.
Swech
Koppla hellre fotocellerna så att de bryter signal då de är påverkade.
Vid kabelbrott blir det då rött ljus hela tiden.
Tråkigt att upptäcka ett kabelbrott med hjälp av fronten på bilen

Vid en såpass kritisk funktion skulle det kanske tillochmed behövas
någon form av balansering av signalen.
Swech
- prototypen
Stoppklossar typ det här http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -835_l.jpg som fixeras på lämplig plats eller en regel som man kör emot med däcken.
Tennisbollen är lite för dålig precision om det handlar om centimetrar. Framrutan lutar, det innebär att punkten där bollen träffar rutan varierar med hur bilen är lastad (fjädringen fjädrar ju ner).
Just därför gillar jag min variant, där kör man nämligen så långt fram det går, tills kofångaren tar i (den tar dock inte i väggen utan VP-röret).
Regel på golvet funkar ganska bra också, men man kör oftast upp på den lite grann och jag inbillar mig att däcken inte mår bra av att stå på en "kant" långa tider. (Fast det är antagligen väldigt lite de påverkas.)
Just därför gillar jag min variant, där kör man nämligen så långt fram det går, tills kofångaren tar i (den tar dock inte i väggen utan VP-röret).
Regel på golvet funkar ganska bra också, men man kör oftast upp på den lite grann och jag inbillar mig att däcken inte mår bra av att stå på en "kant" långa tider. (Fast det är antagligen väldigt lite de påverkas.)