Flera mushjul via USB möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee

Flera mushjul via USB möjligt?

Inlägg av Xerbee »

Oj vad länge sedan jag skrev här sist... :oops:

Satt denna kväll och funderade på (ännu) ett projekt och nu gäller det flygsimulatorer. Sneglade lite på min joystick och funderade på om man inte själv kunde tillverka lite fler knappar och reglage.

Den enkla vägen är ju att lägga ca 900kr på en X52 joystick som har allt man behöver. Men som fattig student och med målsättningen att jag kan göra det själv så skippar vi den tanken.

Det jag funderar på och saknar mest är att kunna ställa trimmet med vridhattar istället för knappar. Vilket fick mig att tänka på hur de gjort på X52an, den har två stycken extra hjul man kan vrida på och då justera trimmet. Skulle det inte gå att använda sig av extra scroll-hjul kopplade via USB?

Har mängder av lediga usb-kontakter så enklast vore om man kunde plugga in något fint där. Knappar vore fint men inte nödvändigt, det är just trim-reglagen jag är ute efter och då helst tre stycken sådana samtidigt.
Vad händer om man kopplar in tre usb-möss och använder bara scrollen? Får en modern dator flipp eller skulle det kanske fungera?

Alla tankar och funderingar mottages tacksamt
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Moderna datorer klarar att köra flera möss samtidigt utan problem.

Men, om jag får spåna lite fritt:

Varför inte designa en "input"-enhet baserad på en µCU och ett USB-chipp?
Skulle vara PERFEKT att ha den dagen man får för sig att bygga en vettig cockpit :D

Enheten jag tänker på skulle altså i sig inte ha några knappar och scrollhjul och liknande, utan enbart agera interface för ett stort antal valfria enheter. Baserar man den på en 40-pinnars PIC får man ju en helsikes massa ingångar, och skulle man behöva ännu fler går det ju alltid att muxa!

Vidare skulle man ju även kunna förse den enheten med utgångar för lampor och mätare!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Låt liknande byggde jag redan på den gamla Amiga-tiden. Fast det var ingen elektronik i den utan det var mer en "patchbox" för att kunna styra vilka signaler som skulle gå in på vilket stift och t.ex. kunna ansluta en pedal istället för joystickknappen.

Ingång för två joysticks, utgång till bägge joystickingångarna och så två rader med 9 hylsor och 9 sladdar med stift. Och så hade den även volym-pot:-)

Men senare kom ju tanken att bygga nåt som har en maffig joystick, en trackball och en numerisk keypad på ena sidan och emulerar joystick, mus och fullt tangentbord på den andra sidan.
pern

Inlägg av pern »

Det finns ju alltid detta från Leo Bodnar.

http://www.leobodnar.com/products/BU0836A/
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Walle: Ja en mikrokontroller vore coolt men lite över min nivå, har inte den tid det krävs riktigt. En vettig cockpit låter inte heller så fel :lol: Vi får väl se, man börjar väl lite smått med en joystick och några knappar så sitter man där sen med en autentisk Messerschmitt Bf 109 cockpit i halva lägenheten.

Nerre: Hehe låter fint, kanske inte riktigt vad jag är ute efter dock.

pern: Det såg intressant ut! En sådan, några potar och en panel så vore det fixat. Kanske man kan köpa till sig själv i julklapp :roll:
pern

Inlägg av pern »

Ett annat kort som verkar trevligt är PoKeys55T
http://www.poscope.com/product.php?pid=3

Dessutom säljer Lawicel det .
http://www.lawicel-shop.se/shop/
Skriv svar