Satt denna kväll och funderade på (ännu) ett projekt och nu gäller det flygsimulatorer. Sneglade lite på min joystick och funderade på om man inte själv kunde tillverka lite fler knappar och reglage.
Den enkla vägen är ju att lägga ca 900kr på en X52 joystick som har allt man behöver. Men som fattig student och med målsättningen att jag kan göra det själv så skippar vi den tanken.
Det jag funderar på och saknar mest är att kunna ställa trimmet med vridhattar istället för knappar. Vilket fick mig att tänka på hur de gjort på X52an, den har två stycken extra hjul man kan vrida på och då justera trimmet. Skulle det inte gå att använda sig av extra scroll-hjul kopplade via USB?
Har mängder av lediga usb-kontakter så enklast vore om man kunde plugga in något fint där. Knappar vore fint men inte nödvändigt, det är just trim-reglagen jag är ute efter och då helst tre stycken sådana samtidigt.
Vad händer om man kopplar in tre usb-möss och använder bara scrollen? Får en modern dator flipp eller skulle det kanske fungera?
Alla tankar och funderingar mottages tacksamt