Hemmagjord kraftkälla... behöver tips

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sampras

Hemmagjord kraftkälla... behöver tips

Inlägg av Sampras »

Okej, jag har tänkt skapa en strömförsöjare på runt 12V och 2A med reglerbar ström eller spänning. Min tanke är följande; En kabel med två ledare som är kopplad till väguttaget > transformator 12v 2a > (den reglerande komponenten)> ström.

Skulle det fungera? Mitt problem är vilken komponent jag kan använda för att dra ner strömmen/spänningen och dra upp den till full effekt

Ursäkta min inkompetens inom detta området.

All hjälp uppskattas, tack.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jadu, den frågan är lika svår att besvara som vad man behöver mellan hjulen och bensintanken för att få gaspedalen att fungera på en bil...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

VARFÖR vill du göra det själv????
Det blir billigare och enklare att handla ett snik labbaggregat färdigt!
Sampras

Inlägg av Sampras »

Billigare? 69 för transformatorn på kjellocompany, kabeln går väl runt en femtilapp max och en dimmer kan ju inte kosta mer än en hundring. Problemet är att jag har svårt att hitta en.

Det är en sån här dimmer jag letar efter:
http://www.homedepot.ca/wcsstore/HomeDe ... 3469_4.jpg

men har problem att hitta på en svensk sida.

Jag kan köpa ett klart strömpaket, men kraven är 300kr eller mindre och vid eventuella kortslutningar ska där inte finnas ett skydd som bränner upp ngn propp eller liknande...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är bara den lilla obetydliga detaljen att det inte kommer att fungera som du vill...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En dimmer är helt fel sak att använda.

Vill du ha 12V 2A DC så behöver du nog en trafo på c:a 15V och 3,5A, 50VA alltså. Annars räcker inte spänningen till för reglering om nätet dippar 10% och märkströmmen behöver vara så pass hög för att likriktaren har ungefär såpass dålig effektfaktor.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Låda och lite annat kanske också behövs. Lite tunnt med uppgifter om vad du egentligen vill för att säga vad mer som behövs.
Sampras

Inlägg av Sampras »

limpan4all skrev:Det är bara den lilla obetydliga detaljen att det inte kommer att fungera som du vill...
har någon tips på vart jag kan köpa en ca 12V 2A strömkälla som inte går sönder vid kortslutning för ett billigt pris?

och jag menade en dimmer kopplad efter en transformator
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kruxet ÄR att du inte kan justera spänningen med en dimmer. När belastningen sjunker kommer spänningen öka och förstöra dina kretsar.

Det du söker efter är bara ett variabelt nätaggregat med stabiliserad utspänning.

Tex denna:denna Finns liknande på clas ohlson, jula, rusta och ÖB. Den har allt du önskar överbelastningsskydd och stabil utspänning och nästan 2A utström. Letar du hittar du säkert en med 2A också, denna hittade jag på 15 sekunder.
Sampras

Inlägg av Sampras »

Den kommer användas till att värma upp en ståltråd. Jag har haft två stycken adaptrar som av okänt skäl bara har lagt av, jag tror det beror på att dem har varit skyddade mot kortslutning. Jag vet vart jag kan skaffa flera olika nätaggregat till billigt pris, men jag vill inte att dem bara ska dö helt plötsligt som dem andra adaptrarna jag har använt. Jag kommer alltså att koppla den negativa till en skruv där en ståltråd är fäst och spänd till nästa skruv, där den andra kabeln kommer vara kopplad.

Problemt är att om ngt strular vill jag inte att ngn säkerhetsmekanism i maskinen ska förstöra den...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad skall du använda den till egentligen?
Varför är priset viktigt?
Spelar förlusteffekten någon roll?

Välj två av följande tre.
Billigt
Bra
Enkelt för dig
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det du skall ha då är INTE ett spänningsreglerad apparat utan en strömreglerad utrustning.

En LM340 och en potentiometer är allt du behöver samt en valfri spänningskälla troligen räcker några volt men du vill upp i mera ström 5-10A antagligen.

VARFÖR vill du värma en ståltråd?
Sampras

Inlägg av Sampras »

En variant av en sådan här skall byggas:
http://users.telenet.be/Toothless/Tooth ... HWbow1.jpg

Två kablar från strömkällan till vardera sida av stålsträngen. Jag har haft två stycken adaptrar som har dött när det har strulat med tråden I bygget, och därför vill jag ha en apparat utan massa säkerthetsfunktioner som förstör maskinen.

Pris för jag har en massa saker som ska köpas in och har nt mkt pengar till det.

edit: för att skära I cellplast (frigolit)
Senast redigerad av Sampras 5 november 2008, 20:35:09, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du tänkt att skära frigolit ?

Jag körde med en vanlig sladdimmer och en trafo, det fungerade utmärkt.
Sampras

Inlägg av Sampras »

En fråga, är alla nätaggregat skyddade mot kortslutning? Och brukar dem stänga av maskinen eller bränner det upp någon tråd så att maskinen inte kan användas?
Skriv svar