Hemmagjord kraftkälla... behöver tips
Hemmagjord kraftkälla... behöver tips
Okej, jag har tänkt skapa en strömförsöjare på runt 12V och 2A med reglerbar ström eller spänning. Min tanke är följande; En kabel med två ledare som är kopplad till väguttaget > transformator 12v 2a > (den reglerande komponenten)> ström.
Skulle det fungera? Mitt problem är vilken komponent jag kan använda för att dra ner strömmen/spänningen och dra upp den till full effekt
Ursäkta min inkompetens inom detta området.
All hjälp uppskattas, tack.
Skulle det fungera? Mitt problem är vilken komponent jag kan använda för att dra ner strömmen/spänningen och dra upp den till full effekt
Ursäkta min inkompetens inom detta området.
All hjälp uppskattas, tack.
-
Billigare? 69 för transformatorn på kjellocompany, kabeln går väl runt en femtilapp max och en dimmer kan ju inte kosta mer än en hundring. Problemet är att jag har svårt att hitta en.
Det är en sån här dimmer jag letar efter:
http://www.homedepot.ca/wcsstore/HomeDe ... 3469_4.jpg
men har problem att hitta på en svensk sida.
Jag kan köpa ett klart strömpaket, men kraven är 300kr eller mindre och vid eventuella kortslutningar ska där inte finnas ett skydd som bränner upp ngn propp eller liknande...
Det är en sån här dimmer jag letar efter:
http://www.homedepot.ca/wcsstore/HomeDe ... 3469_4.jpg
men har problem att hitta på en svensk sida.
Jag kan köpa ett klart strömpaket, men kraven är 300kr eller mindre och vid eventuella kortslutningar ska där inte finnas ett skydd som bränner upp ngn propp eller liknande...
-
-
Kruxet ÄR att du inte kan justera spänningen med en dimmer. När belastningen sjunker kommer spänningen öka och förstöra dina kretsar.
Det du söker efter är bara ett variabelt nätaggregat med stabiliserad utspänning.
Tex denna:denna Finns liknande på clas ohlson, jula, rusta och ÖB. Den har allt du önskar överbelastningsskydd och stabil utspänning och nästan 2A utström. Letar du hittar du säkert en med 2A också, denna hittade jag på 15 sekunder.
Det du söker efter är bara ett variabelt nätaggregat med stabiliserad utspänning.
Tex denna:denna Finns liknande på clas ohlson, jula, rusta och ÖB. Den har allt du önskar överbelastningsskydd och stabil utspänning och nästan 2A utström. Letar du hittar du säkert en med 2A också, denna hittade jag på 15 sekunder.
Den kommer användas till att värma upp en ståltråd. Jag har haft två stycken adaptrar som av okänt skäl bara har lagt av, jag tror det beror på att dem har varit skyddade mot kortslutning. Jag vet vart jag kan skaffa flera olika nätaggregat till billigt pris, men jag vill inte att dem bara ska dö helt plötsligt som dem andra adaptrarna jag har använt. Jag kommer alltså att koppla den negativa till en skruv där en ståltråd är fäst och spänd till nästa skruv, där den andra kabeln kommer vara kopplad.
Problemt är att om ngt strular vill jag inte att ngn säkerhetsmekanism i maskinen ska förstöra den...
Problemt är att om ngt strular vill jag inte att ngn säkerhetsmekanism i maskinen ska förstöra den...
-
-
En variant av en sådan här skall byggas:
http://users.telenet.be/Toothless/Tooth ... HWbow1.jpg
Två kablar från strömkällan till vardera sida av stålsträngen. Jag har haft två stycken adaptrar som har dött när det har strulat med tråden I bygget, och därför vill jag ha en apparat utan massa säkerthetsfunktioner som förstör maskinen.
Pris för jag har en massa saker som ska köpas in och har nt mkt pengar till det.
edit: för att skära I cellplast (frigolit)
http://users.telenet.be/Toothless/Tooth ... HWbow1.jpg
Två kablar från strömkällan till vardera sida av stålsträngen. Jag har haft två stycken adaptrar som har dött när det har strulat med tråden I bygget, och därför vill jag ha en apparat utan massa säkerthetsfunktioner som förstör maskinen.
Pris för jag har en massa saker som ska köpas in och har nt mkt pengar till det.
edit: för att skära I cellplast (frigolit)
Senast redigerad av Sampras 5 november 2008, 20:35:09, redigerad totalt 1 gång.