Givaren i en bränsletank
Givaren i en bränsletank
Undrar om någon vänlig själ möjligtvis vet och kan förklara hur kretsfunktonen för givaren i en bränsletank brukar fungera.
Det finns en sak som jag alltid funderat på när det gäller denna pot. Jag har sett trådlindade potar till detta. Men hur garanterar man att det inte under några omständigheter inte blir något knas som kommer att ge en gnista?
Jag skulle ju själv aldrig våga tanken att koppla el inuti en bensintank. Kanske om det satt ett 1M motstånd på utsidan. Men i instrumentet är ju ofta av bimetall typ som då kräver lite ström för att värmas upp.
Jag vågar ju knappt ha både batteri och trycktanken tillsammans under aktertoften i båten.
Mikael
Jag skulle ju själv aldrig våga tanken att koppla el inuti en bensintank. Kanske om det satt ett 1M motstånd på utsidan. Men i instrumentet är ju ofta av bimetall typ som då kräver lite ström för att värmas upp.
Jag vågar ju knappt ha både batteri och trycktanken tillsammans under aktertoften i båten.
Mikael
Så länge det inte finns tillräckligt med syre så lär du kunna "gnistra" hur mycket du vill, en del elektriska bensinpumpar ligger motorn helt i bensin.
Batteriet vid bensintanken nere i en båt lär vara farligt, har du sedan laddning på batteriet så lär gaserna från batteriet vara ännu farligare(vätgas blandat med syre=knallgas), vet det av egen erfarenhet.
Bert
Batteriet vid bensintanken nere i en båt lär vara farligt, har du sedan laddning på batteriet så lär gaserna från batteriet vara ännu farligare(vätgas blandat med syre=knallgas), vet det av egen erfarenhet.
Bert
Det där med att slänga fimpar i tanken. Jodå det går de allra flesta gånger. Men förr eller senare så gnistrar det till lite om fimpen.
Det händer ju ibland att bensin kan tända genom statiska urladdningar så man ska nog ta det lite vackert trots allt.
Jo jag känner även till att många elektriska bränslepumpar ligger inuti tanken.
Tycker bara att det är häpnadsväckande att det inte sker olyckor med tanke på det stora antal bilar som finns.
Mikael
Det händer ju ibland att bensin kan tända genom statiska urladdningar så man ska nog ta det lite vackert trots allt.
Jo jag känner även till att många elektriska bränslepumpar ligger inuti tanken.
Tycker bara att det är häpnadsväckande att det inte sker olyckor med tanke på det stora antal bilar som finns.
Mikael
-
- Kontakt:
fagge:
(Kallar säkerhetsventil för s-ventil i detta inlägg)
fimp i tanken=eld (om locket är öppet)
gnista i tanken + locket stängt(utan s-ventil på locket) = BOOOOOOOOOOOOOOOOM!
Bensin är brandfarligt! var försiktig med sånt.....
Se till att ha pulversläckare till hands om du "mixtrar" med el nära tanken.
Lägg nån s-ventil på tanken om den inte redan har det.
Den öppnar om trycket blir för högt....
Knallgas + bensin + eld/gnista = tanken blir en bomb...
Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.
Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.
-
- Kontakt:
Gnista i tanken + stängt lock lär inte ge någon effekt om bränsle/luft-blandningen inte är i det närmaste perfekt.sebastiannielsen skrev:fagge: