Givaren i en bränsletank

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Givaren i en bränsletank

Inlägg av Tesla »

Undrar om någon vänlig själ möjligtvis vet och kan förklara hur kretsfunktonen för givaren i en bränsletank brukar fungera.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

pott med flottör tror jag är vanligast.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det finns en sak som jag alltid funderat på när det gäller denna pot. Jag har sett trådlindade potar till detta. Men hur garanterar man att det inte under några omständigheter inte blir något knas som kommer att ge en gnista?

Jag skulle ju själv aldrig våga tanken att koppla el inuti en bensintank. Kanske om det satt ett 1M motstånd på utsidan. Men i instrumentet är ju ofta av bimetall typ som då kräver lite ström för att värmas upp.

Jag vågar ju knappt ha både batteri och trycktanken tillsammans under aktertoften i båten.

Mikael
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Så länge det inte finns tillräckligt med syre så lär du kunna "gnistra" hur mycket du vill, en del elektriska bensinpumpar ligger motorn helt i bensin.

Batteriet vid bensintanken nere i en båt lär vara farligt, har du sedan laddning på batteriet så lär gaserna från batteriet vara ännu farligare(vätgas blandat med syre=knallgas), vet det av egen erfarenhet.

Bert
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det stämmer Tusse!.
Man kan fimpa en cigg i en fulltankad moppe tank utan problem!.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får man inte skit i förgasaren då?
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

danei skrev:pott med flottör tror jag är vanligast.
Okej, tack. Fick nämligen en fråga från en kollega om det satt en spole i tanken, men det är alltså en trådlindad pot. Induktiva mätgivare kräver ju växelspänning och det vore väl inte troligt i en bensintank.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Det där med att slänga fimpar i tanken. Jodå det går de allra flesta gånger. Men förr eller senare så gnistrar det till lite om fimpen.


Det händer ju ibland att bensin kan tända genom statiska urladdningar så man ska nog ta det lite vackert trots allt.

Jo jag känner även till att många elektriska bränslepumpar ligger inuti tanken.

Tycker bara att det är häpnadsväckande att det inte sker olyckor med tanke på det stora antal bilar som finns.

Mikael
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Visst kan det gnistra till om fimpen och börja brinna, men inte inuti tanken utan vid öppningen (tanklock) och det är inte svårt att släcka, sätt på tanklocket.

Vilka olyckor hade du tänkt dig Micke_71 ?

Ska vi återgå till ämnet ?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

På modärna bilar exploderar inte tanken ;)
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

fagge:

(Kallar säkerhetsventil för s-ventil i detta inlägg)

fimp i tanken=eld (om locket är öppet)

gnista i tanken + locket stängt(utan s-ventil på locket) = BOOOOOOOOOOOOOOOOM!



Bensin är brandfarligt! var försiktig med sånt.....
Se till att ha pulversläckare till hands om du "mixtrar" med el nära tanken.

Lägg nån s-ventil på tanken om den inte redan har det.
Den öppnar om trycket blir för högt....

Knallgas + bensin + eld/gnista = tanken blir en bomb...

Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

knallgas = syre + väte i lämpliga mängder (har inget med bensinångor att göra)
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

det vet jag , men när knallgas exploderar så är det ju en explosion....
Explosioner är ju eld , och eld tänder på bensin.
Malm
Inlägg: 215
Blev medlem: 22 februari 2004, 12:55:06
Ort: Borås

Inlägg av Malm »

sebastiannielsen skrev:fagge:

(Kallar säkerhetsventil för s-ventil i detta inlägg)

fimp i tanken=eld (om locket är öppet)

gnista i tanken + locket stängt(utan s-ventil på locket) = BOOOOOOOOOOOOOOOOM!



Bensin är brandfarligt! var försiktig med sånt.....
Se till att ha pulversläckare till hands om du "mixtrar" med el nära tanken.

Lägg nån s-ventil på tanken om den inte redan har det.
Den öppnar om trycket blir för högt....

Knallgas + bensin + eld/gnista = tanken blir en bomb...

Så led ut knallgasen via en slang (finns oftast ett slangfästa där knallgasen går ut) , utanför båten.
Gnista i tanken + stängt lock lär inte ge någon effekt om bränsle/luft-blandningen inte är i det närmaste perfekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27413
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

När det gäller båtar är det vanligaste att det är gasol som tar eld. Den lägger sig fint nere i båten.
Skriv svar