100 mW, våglängd 1,3um Laser
100 mW, våglängd 1,3um Laser
Vad skulle man kunna hitta på för roligt med en sån laser? Den har tyvärr osynligt ljus.
Var ute på ett ställe där dom säljer beg. mätinstrument och såg att dom hade fiberoptikstestare. I dom maskinerna satt det 100 mW, våglängd 1,3um lasrar. Kostade 500:-
Jag hade hoppats på att det vore synligt ljus, för det hade varit riktigt coolt. Nu var det tyvärr inte så.
Var ute på ett ställe där dom säljer beg. mätinstrument och såg att dom hade fiberoptikstestare. I dom maskinerna satt det 100 mW, våglängd 1,3um lasrar. Kostade 500:-
Jag hade hoppats på att det vore synligt ljus, för det hade varit riktigt coolt. Nu var det tyvärr inte så.
Re: 100 mW, våglängd 1,3um Laser
Hu, nu vågar man inte gå in på Dino längre, inte utan solglasögon i alla fallGeekJoan skrev:Vad skulle man kunna hitta på för roligt med en sån laser? Den har tyvärr osynligt ljus.

Starroperation nästa!!! För ca 10år sedan så monterade jag skydd för laser. Iofs var dom på lite högre effekter men det var tvungna att sitta skydd för att hindra reflexer studsa vidare och ut genom glasdörrar o ytterligare studsa. Mao det är inget man leker med.
I PV robot Bill så sitter det en tämligen hårt driven laserdiod i det infraröda området. Den har iofs en lins för att hålla en tämligen stor spridningsvinkel. Men det var ända ett hyggligt säkerhetsavstånd.
Mikael
I PV robot Bill så sitter det en tämligen hårt driven laserdiod i det infraröda området. Den har iofs en lins för att hålla en tämligen stor spridningsvinkel. Men det var ända ett hyggligt säkerhetsavstånd.
Mikael
Ska du grilla CCD?
Om den inte är kollimerad till en smal stråle och avståndet är hyggligt så kommer sannolikt CCD'n att visa på närvaron av lasern. Finns det inte något filter på CCD'n så kommer den definitivt att visa på lasern.
Det enda direkta användningsområdet är väl avståndsmätning, hastighetsmätning osv. Vore den på betydligt högre effekt så kunde jag komma på många roliga ändamål.
Mikael

Det enda direkta användningsområdet är väl avståndsmätning, hastighetsmätning osv. Vore den på betydligt högre effekt så kunde jag komma på många roliga ändamål.
Mikael