100 mW, våglängd 1,3um Laser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

100 mW, våglängd 1,3um Laser

Inlägg av GeekJoan »

Vad skulle man kunna hitta på för roligt med en sån laser? Den har tyvärr osynligt ljus.

Var ute på ett ställe där dom säljer beg. mätinstrument och såg att dom hade fiberoptikstestare. I dom maskinerna satt det 100 mW, våglängd 1,3um lasrar. Kostade 500:-

Jag hade hoppats på att det vore synligt ljus, för det hade varit riktigt coolt. Nu var det tyvärr inte så.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Avståndsmätare, datalänk, eye-killer eller kanske passagelarm.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Var ar detta?
Skulle vara kul att se om de har nagot mer kul =).
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Re: 100 mW, våglängd 1,3um Laser

Inlägg av Earendil »

GeekJoan skrev:Vad skulle man kunna hitta på för roligt med en sån laser? Den har tyvärr osynligt ljus.

Var ute på ett ställe där dom säljer beg. mätinstrument och såg att dom hade fiberoptikstestare. I dom maskinerna satt det 100 mW, våglängd 1,3um lasrar. Kostade 500:-

Jag hade hoppats på att det vore synligt ljus, för det hade varit riktigt coolt. Nu var det tyvärr inte så.
Hu, nu vågar man inte gå in på Dino längre, inte utan solglasögon i alla fall :lol: 100 mW är nog mer än vad som är nyttigt, framförallt som inte ögonen ser det och automatiskt blundar...
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Starroperation nästa!!! För ca 10år sedan så monterade jag skydd för laser. Iofs var dom på lite högre effekter men det var tvungna att sitta skydd för att hindra reflexer studsa vidare och ut genom glasdörrar o ytterligare studsa. Mao det är inget man leker med.

I PV robot Bill så sitter det en tämligen hårt driven laserdiod i det infraröda området. Den har iofs en lins för att hålla en tämligen stor spridningsvinkel. Men det var ända ett hyggligt säkerhetsavstånd.

Mikael
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Vad händer om man rikar den mot en CCD kamera? man kanske ser den som IR men näe, bara en tanke
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ska du grilla CCD? :roll: Om den inte är kollimerad till en smal stråle och avståndet är hyggligt så kommer sannolikt CCD'n att visa på närvaron av lasern. Finns det inte något filter på CCD'n så kommer den definitivt att visa på lasern.

Det enda direkta användningsområdet är väl avståndsmätning, hastighetsmätning osv. Vore den på betydligt högre effekt så kunde jag komma på många roliga ändamål.

Mikael
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag sålde ju gröna lasrar på Dino förut. Dom var också klass III B, allt över 5mW är klassat som klass III B och är farligt att titta på.

Hur hög effekt måste man komma upp i för att skära i tex ett papper? Förutsatt att man har lins och smal stråle?
frejo

Inlägg av frejo »

Ja, var tog dom gröna lasrarna vägen? var inne häromdagen och skulle handla en hade jag tänkt... men kunde inte hitta nån, är det thinkgeek som gäller för att få tag på dom nu eller?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag kommer eventuellt att ta in nya lite senare. Men dom är slut just nu.
Skriv svar