Löst! Spjällmotor till bilens ECC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Löst! Spjällmotor till bilens ECC

Inlägg av Okalettos »

Hej!

Har precis skruvat loss en spjällmotor i bilen (till fläktsystemet).
Nu är det så illa att styrenheten (ECC) har gått i felsäkert läge
och inga spjäll kan således manövreras för tillfället.
Tanken är att spjällmotorn (DC elmotor) är defekt och behöver
bytas ut. Men när styrenheten inte tillåter manövrering så kan
jag inte mäta vilken spänning som går till motorn.
Hur kan jag ta reda på vilken spänning som det ska vara?
Senast redigerad av Okalettos 23 september 2008, 00:00:56, redigerad totalt 2 gånger.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Kan man inte anta att den vill ha samma spänning som batterispänningen ?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Jag vet inte vad det är för bil men en del körs med PWM från 25 - 50 % och det är inte säkert att man kan släppa på t ex 12V utan att skada motorn.
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Inlägg av Okalettos »

Vet inte vilken spänning, vågar inte prova med 12V
eftersom jag misstänker att det ska vara lägre.
En ny motor kostar 1300kr på verkstan :wink: .
Men kan man mäta sig fram med motorn i handen
och få fram vad den ska ha för spänning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46816
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det kan du inte, ta ett variabelt likspännings aggregat, öka spänningen från säg 2 volt tills den rör sig normalt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

1) Lura kontrollern att motorn är ok & mät.
2) Öka spänningen på vald motor tills den är i "fullt" läge.
Bumpe
Inlägg: 176
Blev medlem: 19 november 2007, 20:24:36
Ort: Tranås

Inlägg av Bumpe »

Lossa batteripolen en halvtimme eller kopplar ur kontakten på ECC-styrdonet... Sen kopplar du loss den misstänkta motorn och Startar upp systemet. Felkoden borde försvinna och du kan prova så de andra motorerna rör sig normalt...
Plocka sen loss kontakten från en fungerande motor och koppla in den troligtvis trasiga och kolla om den funkar. Gör den det så prova den hela (som du lossade innan) och sätt där den troligtvis trasiga satt innan och kolla om det funkar.
Vad gäller det för bil?
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Inlägg av Okalettos »

Hej!

Det är en 855 -97 (med diagnosuttag inne i bilen, dvs kräver pc).
Motorn är nog faktiskt hel trots allt, har hittat en spjällaxel som är
sprucken (lagad nu) och absolut den egentliga felorsaken.

Motorn gick till ett ändläge när jag hade den i handen och inkopplad
elektriskt. Det var efter det som ECCn blinkar att något är fel, och
verkar ha gått i felsäkert läge.
Som det är nu så greppar inte motorns kuggsegment in i spjällaxelns
kuggsegment, eftersom motorn gått "out of range" enligt ovan.

Vågar jag vrida den för hand, trots att den är ihopkopplad med
elektriska/mekaniska lägesgivare?
Det vill ju till att jag vrider åt rätt håll liksom, annars ryker nog givarna!?
Men för övrigt, vågar jag vrida motorn med en liten skiftnyckel, utan
att motorn tar skada? Vill gärna att kuggsegmenten ska greppa varandra igen.

Tack för svar hittills!
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Inlägg av Okalettos »

Nu blev det ju plötsligt lite off-topic.
Men men. Kuggsegmenten greppar in i varann nu :) .
(Plockade isär elmotorboxen och "justerade"
lägesgivar-kugghjulet). Så nu ska det väl vara
snabbt gjort för Bilia att låta systemet utföra
självjusteringen. Himla synd att det inte går att
fixa det själv på en 97a.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24445
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Testat att koppla ut ECC:n helt från batteriet och låta vara urkopplad en tid?

Kan händ att motorn inte går helt perfekt efter det de första få milen eller så då ECC:n håller på justerar in sig igen.
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Inlägg av Okalettos »

Kopplade ur alla ECC-kontakter och väntade cirka ½h.
Men oförändrat efter det tyvärr. Så nu har jag kopplat loss
bilens batteri och ska låta den stå så en timme eller två,
så kopplar jag in senare ikväll och ser vad som händer.
Okalettos
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 september 2008, 21:38:30
Ort: En ort

Inlägg av Okalettos »

Nu har jag kopplat tillbaka bilens batteri. Tyvärr beter sig
ECCn som tidigare.
Hade bilen varit från -96 eller tidigare så kan man
diagnostisera mycket själv (utan att behöva pc), och dessutom
nollställa saker och, i mitt fall självjustera ECCn :roll: .
Nu får jag vackert låta Bilia fixa den saken, för en horribel
summa av cirka 500kr :!: .
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag har två spjällservon till V70 om det är intressant. 300kr för båda+frakt.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5037
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Köp en OBD2 -> com-port kabel kostar väl 15-20dollar på ebay?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26415
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eller gör en "norsk reset" (en del bilmekaniker kallar det så). :)
Dvs, koppla bort batteriet totalt och vänta 10-15 minuter.
Skriv svar