Löst! Spjällmotor till bilens ECC
Löst! Spjällmotor till bilens ECC
Hej!
Har precis skruvat loss en spjällmotor i bilen (till fläktsystemet).
Nu är det så illa att styrenheten (ECC) har gått i felsäkert läge
och inga spjäll kan således manövreras för tillfället.
Tanken är att spjällmotorn (DC elmotor) är defekt och behöver
bytas ut. Men när styrenheten inte tillåter manövrering så kan
jag inte mäta vilken spänning som går till motorn.
Hur kan jag ta reda på vilken spänning som det ska vara?
Har precis skruvat loss en spjällmotor i bilen (till fläktsystemet).
Nu är det så illa att styrenheten (ECC) har gått i felsäkert läge
och inga spjäll kan således manövreras för tillfället.
Tanken är att spjällmotorn (DC elmotor) är defekt och behöver
bytas ut. Men när styrenheten inte tillåter manövrering så kan
jag inte mäta vilken spänning som går till motorn.
Hur kan jag ta reda på vilken spänning som det ska vara?
Senast redigerad av Okalettos 23 september 2008, 00:00:56, redigerad totalt 2 gånger.
Lossa batteripolen en halvtimme eller kopplar ur kontakten på ECC-styrdonet... Sen kopplar du loss den misstänkta motorn och Startar upp systemet. Felkoden borde försvinna och du kan prova så de andra motorerna rör sig normalt...
Plocka sen loss kontakten från en fungerande motor och koppla in den troligtvis trasiga och kolla om den funkar. Gör den det så prova den hela (som du lossade innan) och sätt där den troligtvis trasiga satt innan och kolla om det funkar.
Vad gäller det för bil?
Plocka sen loss kontakten från en fungerande motor och koppla in den troligtvis trasiga och kolla om den funkar. Gör den det så prova den hela (som du lossade innan) och sätt där den troligtvis trasiga satt innan och kolla om det funkar.
Vad gäller det för bil?
Hej!
Det är en 855 -97 (med diagnosuttag inne i bilen, dvs kräver pc).
Motorn är nog faktiskt hel trots allt, har hittat en spjällaxel som är
sprucken (lagad nu) och absolut den egentliga felorsaken.
Motorn gick till ett ändläge när jag hade den i handen och inkopplad
elektriskt. Det var efter det som ECCn blinkar att något är fel, och
verkar ha gått i felsäkert läge.
Som det är nu så greppar inte motorns kuggsegment in i spjällaxelns
kuggsegment, eftersom motorn gått "out of range" enligt ovan.
Vågar jag vrida den för hand, trots att den är ihopkopplad med
elektriska/mekaniska lägesgivare?
Det vill ju till att jag vrider åt rätt håll liksom, annars ryker nog givarna!?
Men för övrigt, vågar jag vrida motorn med en liten skiftnyckel, utan
att motorn tar skada? Vill gärna att kuggsegmenten ska greppa varandra igen.
Tack för svar hittills!
Det är en 855 -97 (med diagnosuttag inne i bilen, dvs kräver pc).
Motorn är nog faktiskt hel trots allt, har hittat en spjällaxel som är
sprucken (lagad nu) och absolut den egentliga felorsaken.
Motorn gick till ett ändläge när jag hade den i handen och inkopplad
elektriskt. Det var efter det som ECCn blinkar att något är fel, och
verkar ha gått i felsäkert läge.
Som det är nu så greppar inte motorns kuggsegment in i spjällaxelns
kuggsegment, eftersom motorn gått "out of range" enligt ovan.
Vågar jag vrida den för hand, trots att den är ihopkopplad med
elektriska/mekaniska lägesgivare?
Det vill ju till att jag vrider åt rätt håll liksom, annars ryker nog givarna!?
Men för övrigt, vågar jag vrida motorn med en liten skiftnyckel, utan
att motorn tar skada? Vill gärna att kuggsegmenten ska greppa varandra igen.
Tack för svar hittills!
Nu blev det ju plötsligt lite off-topic.
Men men. Kuggsegmenten greppar in i varann nu
.
(Plockade isär elmotorboxen och "justerade"
lägesgivar-kugghjulet). Så nu ska det väl vara
snabbt gjort för Bilia att låta systemet utföra
självjusteringen. Himla synd att det inte går att
fixa det själv på en 97a.
Men men. Kuggsegmenten greppar in i varann nu

(Plockade isär elmotorboxen och "justerade"
lägesgivar-kugghjulet). Så nu ska det väl vara
snabbt gjort för Bilia att låta systemet utföra
självjusteringen. Himla synd att det inte går att
fixa det själv på en 97a.
Nu har jag kopplat tillbaka bilens batteri. Tyvärr beter sig
ECCn som tidigare.
Hade bilen varit från -96 eller tidigare så kan man
diagnostisera mycket själv (utan att behöva pc), och dessutom
nollställa saker och, i mitt fall självjustera ECCn
.
Nu får jag vackert låta Bilia fixa den saken, för en horribel
summa av cirka 500kr
.
ECCn som tidigare.
Hade bilen varit från -96 eller tidigare så kan man
diagnostisera mycket själv (utan att behöva pc), och dessutom
nollställa saker och, i mitt fall självjustera ECCn

Nu får jag vackert låta Bilia fixa den saken, för en horribel
summa av cirka 500kr

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26415
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt: