Skarvdon för flexkabel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emnitec
Kontakt:

Skarvdon för flexkabel?

Inlägg av Emnitec »

Finns det någon typ av skarvdon för flexkabel (30) så att man kan förlänga en befintlig kabel eller är det bara att försöka mixtra ihop??
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du måste nog vara lite tydligare i Din fråga.

Vad är en "flexkabel"? Tror knappst Du avser en 30-kvadrat EK, men mycket närmare än så är det svårt att komma utan mera info och därmed kan Din fråga tyvärr inte besvaras.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Får väl gissa sig fram istället denna gång vilket förstås inte garanterar att det blir rätt svar. Det kanske menas en flexkabel av typ som används tex till skärmen hos en bärbar eller till skrivarhuvudet i en skrivaren. Dessa har jag inte direkt sätt något skavdon/kontakt till men det kan man tillverka själv om man får tag på rätta kontakter till dessa då det ju isåfall bara är att sätta ihop två stycken. Men hittar man inte och vill man förlänga så kan man helt enkelt annars bara löda ihop de och kanske klistra någon starkt tejp på baksidan och ev även på framsidan så det håller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Flex är ju inte direkt någon standardpryl utan varje tillverkare av prylar gör special.
Men visst kan man beställa ett flexkort och löda på en kontakt, MEN DET KOSTAR.

Protte
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

digikey har flexkabel, om det är rätt är ju en annan fråga, "30" ger inte så mycket info
Emnitec
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Ja, med flexkabel menar jag den som är i typ en skärm eller liknande... alltså en "ren" flexkabel utan kontaktdon. Missade i min iver att skriva "p" efter 30....alltså, ett 30-poligt skarvdon om det nu skulle finnas...

Men, det lutar nog åt att jag får göra en egen skarv för att förlänga kabeln...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det senaste inlägget gjord det bara än mer diffust, de flesta kablar är flexibla. Är det flatkabel som skärmad rundkabel??

Protte
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Med 'flexkabel' menas nogkabel med ffc- eller fpc-kontakt
Emnitec
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Ja, Stinrew har helt rätt.

Men, maken till besserwisser-svar eller "du får väl förklara så att vi förstår"-attityd har jag inte varit med om på forum tidigare. Om man inte vet vad en flexkabel är så är det väl bara att googla om man är intresserad.

Varför posta inlägg i en fråga man inte vet något om??
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jisses vilken inställning du har då !

Om det nu är den typen av flexkabel så måste ju det enklaste vara att byta ut hela flexkabeln istället för att skarva.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Håller med med tanke på inlägg no 2
<Ja, med flexkabel menar jag den som är i typ en skärm eller liknande... alltså en "ren" flexkabel utan kontaktdon. Missade i min iver att skriva "p" efter 30....alltså, ett 30-poligt skarvdon om det nu skulle finnas...>

Flex (kort) som är I en skärm.... möjligen att det skulle vara ett jordplan.

Skulle det inte gå att att skaffa kontakdon och löda ihop 2 st och någon hade länkat till ELFA som har 192 mm långa bitar, 30 poliga.

När jag skriver så brukar jag luta mig tillbaka och läsa igenom mitt inlägg och fundera om det är någon annan som förstår vad jag är ute efter, sedan skickar jag. Kanske lite netikett.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag förstod iaf direkt att det var precis en sådan kabel, för det heter ju flexkabel... :wink:
Emnitec
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Ja, det heter ju flexkabel...så varför ska jag luta mig tillbaka och fundera på om man förstår..?? Men, nogtjafsat om detta. Det hela slutar med att jag inte behöver skarva eller förlänga flexkabeln. Men, tack för all hjälp! :wink:

PS. Lite info till er som inte vet vad en flexkabel är, eller: flat flexible cable som det heter internationellt...

http://www.amgab.se/pdf/AMGAB_AXON_FFC_ENG.pdf
Skriv svar