USB-minne raderat, alltid raderat eller?
USB-minne raderat, alltid raderat eller?
Tjena !
Har en fråga angående ett usb-minne. Råkade ut för en skum sak.
Min far ringde mig och behövde hjälp för han kunde inte hitta sina filer till office paketet. Han hade gjort backup på ett usb-minne som vanligt. Minnet satt i datorn, när datorn plötsligt hängde sig. Vanligt i Vista tydligen. Iallafall, efter omstart fanns inte filer med ändelse .xls kvar, varken på datorn eller minnet.
Vi har försökt på alla sätt att fixa fram det från datorn. Går inte. Frågan är om man kan göra det från minnet? Eller det är verkligen borta när det är borta.
Har en fråga angående ett usb-minne. Råkade ut för en skum sak.
Min far ringde mig och behövde hjälp för han kunde inte hitta sina filer till office paketet. Han hade gjort backup på ett usb-minne som vanligt. Minnet satt i datorn, när datorn plötsligt hängde sig. Vanligt i Vista tydligen. Iallafall, efter omstart fanns inte filer med ändelse .xls kvar, varken på datorn eller minnet.
Vi har försökt på alla sätt att fixa fram det från datorn. Går inte. Frågan är om man kan göra det från minnet? Eller det är verkligen borta när det är borta.
Hej!
Vista har väl återställningspunkter som XP har?
Testa via "Start-program-tillbehör-systemverktyg-
systemåterställning". Bocka i det datumet som ni vet
att all information fanns i datorn. Jag gör så om jag får
något virus, mycket enklare än att lägga timmar på
att försöka få bort viruset.
Lycka till.
Fender
Vista har väl återställningspunkter som XP har?
Testa via "Start-program-tillbehör-systemverktyg-
systemåterställning". Bocka i det datumet som ni vet
att all information fanns i datorn. Jag gör så om jag får
något virus, mycket enklare än att lägga timmar på
att försöka få bort viruset.
Lycka till.
Fender
Normalt när en fil tas bort från media (hårddisk/CF/usb minnen etc) med tex FAT/FAT32/NTFS o div andra filsystem tas filen ej bort, vad som tas bort är en pekare till vadt filen ligger från ett index som innehåller en lista på alla filer och deras positioner lite förenklat.
Iom detta, om man ej har skrivit en massa data till enheten går det normalt att få tillbaka raderade filer med diverse program, sök på undelete på googel.
Akta för allt skit och malware som finns dock...
/ Leif
Iom detta, om man ej har skrivit en massa data till enheten går det normalt att få tillbaka raderade filer med diverse program, sök på undelete på googel.
Akta för allt skit och malware som finns dock...
/ Leif
Kör absolut inte vistas återställning, använd datorn eller gör något annat som skriver på disken.
Ta ur hårddisken och montera den i en annan fungerande dator, kör sedan photorec eller r-studio. Mycket sannolikt kommer det att hittas massor av .xls-filer, även såna som togs bort för längesen, men det tar nästan en dag.
Det går även boota från en cd och köra dessa program, för att spara dom hittade filerna på tex en usb-disk, men man får absolut inte skriva på den drabbade disken.
Ta ur hårddisken och montera den i en annan fungerande dator, kör sedan photorec eller r-studio. Mycket sannolikt kommer det att hittas massor av .xls-filer, även såna som togs bort för längesen, men det tar nästan en dag.
Det går även boota från en cd och köra dessa program, för att spara dom hittade filerna på tex en usb-disk, men man får absolut inte skriva på den drabbade disken.
-
- Kontakt:
http://www.theabsolute.net/sware/dskinv.html
Min favorit bland dataräddarna. När NTFS-tabellen blev korrupt på min dator så hjälpte Disk investigator mig att återställa alla mina skript och Visualbasic-projekt.
Man söker helt enkelt efter en textsträng man vet att man skrev i filen (Tex om du vet att du skrev rubriken "Finansrapport För företaget" i XLS-filen så skriver du "Finansrapport" i sökrutan, eller om du känner till någon formel som du skrev in i en av cellerna.)
Fungerar även for word eftersom själva texten inte kodas eller komprimeras på något speciellt sätt.
Observera att programmet bara fungerar för att recova text.
Sedan kopierar du in texten som du vill spara i ett nytt word eller excel-dokument. Sedan klickar du på högerpilen längst ner till vänster för att gå till nästa kluster och kopiera vidare.
Min favorit bland dataräddarna. När NTFS-tabellen blev korrupt på min dator så hjälpte Disk investigator mig att återställa alla mina skript och Visualbasic-projekt.
Man söker helt enkelt efter en textsträng man vet att man skrev i filen (Tex om du vet att du skrev rubriken "Finansrapport För företaget" i XLS-filen så skriver du "Finansrapport" i sökrutan, eller om du känner till någon formel som du skrev in i en av cellerna.)
Fungerar även for word eftersom själva texten inte kodas eller komprimeras på något speciellt sätt.
Observera att programmet bara fungerar för att recova text.
Sedan kopierar du in texten som du vill spara i ett nytt word eller excel-dokument. Sedan klickar du på högerpilen längst ner till vänster för att gå till nästa kluster och kopiera vidare.
Runtime GetDataBack for NTFS och for FAT är mina favoritprogram för datarecovery för windows och har ändå testat ritkigt många, kan återställa från backupfiltabeller/laga om den blivit korrupt, eller söka efter väldigt många olika sorters filheaders om inget annat går. Finns en demoversion att ladda ner som kan recovera mindre filer på http://www.runtime.org
Jag tackar för alla svar. Skall påbörja det imorgon när jag kommer hem. Vad som är lite trist är att farsan redan har testat att köra vista´s systemåterställning. Det var det första han gjorde, innan han ringde mig.
Den kraschar dock efter ett tag och säger att systemet inte kan återställas.
Sen fick jag reda på att om man kopierar en fil till ett usbminne. Låter minnet sitta i och raderar filen på hårddisken så raderas även filen på minnet. Skall det verkligen vara så?
Den kraschar dock efter ett tag och säger att systemet inte kan återställas.
Sen fick jag reda på att om man kopierar en fil till ett usbminne. Låter minnet sitta i och raderar filen på hårddisken så raderas även filen på minnet. Skall det verkligen vara så?