USB-minne raderat, alltid raderat eller?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

USB-minne raderat, alltid raderat eller?

Inlägg av Glycol »

Tjena !

Har en fråga angående ett usb-minne. Råkade ut för en skum sak.
Min far ringde mig och behövde hjälp för han kunde inte hitta sina filer till office paketet. Han hade gjort backup på ett usb-minne som vanligt. Minnet satt i datorn, när datorn plötsligt hängde sig. Vanligt i Vista tydligen. Iallafall, efter omstart fanns inte filer med ändelse .xls kvar, varken på datorn eller minnet.
Vi har försökt på alla sätt att fixa fram det från datorn. Går inte. Frågan är om man kan göra det från minnet? Eller det är verkligen borta när det är borta.
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Det luktar virus...
BJ

Inlägg av BJ »

Jag vet inte vad som har hänt, men i xp kan man få tillbaka mycket som är borttaget om man köper
programmet Easyrecovery datarecovery. Länk.
Jag har räddat filer från usb-minnen med det. (Men man får ju inte skriva över filerna innan man gör det.)
Fender

Inlägg av Fender »

Hej!

Vista har väl återställningspunkter som XP har?

Testa via "Start-program-tillbehör-systemverktyg-
systemåterställning". Bocka i det datumet som ni vet
att all information fanns i datorn. Jag gör så om jag får
något virus, mycket enklare än att lägga timmar på
att försöka få bort viruset.

Lycka till.
Fender
gripner

Inlägg av gripner »

Normalt när en fil tas bort från media (hårddisk/CF/usb minnen etc) med tex FAT/FAT32/NTFS o div andra filsystem tas filen ej bort, vad som tas bort är en pekare till vadt filen ligger från ett index som innehåller en lista på alla filer och deras positioner lite förenklat.

Iom detta, om man ej har skrivit en massa data till enheten går det normalt att få tillbaka raderade filer med diverse program, sök på undelete på googel.
Akta för allt skit och malware som finns dock...

/ Leif
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Det finns några bra recoveryprogram som till råga på allt är gratis. PhotoRec har hjälpt mig någon gång. Värt att prova!

Edit: Ett annat är Recuva.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kör absolut inte vistas återställning, använd datorn eller gör något annat som skriver på disken.

Ta ur hårddisken och montera den i en annan fungerande dator, kör sedan photorec eller r-studio. Mycket sannolikt kommer det att hittas massor av .xls-filer, även såna som togs bort för längesen, men det tar nästan en dag.

Det går även boota från en cd och köra dessa program, för att spara dom hittade filerna på tex en usb-disk, men man får absolut inte skriva på den drabbade disken.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

http://www.theabsolute.net/sware/dskinv.html

Min favorit bland dataräddarna. När NTFS-tabellen blev korrupt på min dator så hjälpte Disk investigator mig att återställa alla mina skript och Visualbasic-projekt.

Man söker helt enkelt efter en textsträng man vet att man skrev i filen (Tex om du vet att du skrev rubriken "Finansrapport För företaget" i XLS-filen så skriver du "Finansrapport" i sökrutan, eller om du känner till någon formel som du skrev in i en av cellerna.)

Fungerar även for word eftersom själva texten inte kodas eller komprimeras på något speciellt sätt.
Observera att programmet bara fungerar för att recova text.

Sedan kopierar du in texten som du vill spara i ett nytt word eller excel-dokument. Sedan klickar du på högerpilen längst ner till vänster för att gå till nästa kluster och kopiera vidare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nu är jag kanske ute i det blå, men NTFS har väl indexnoder så att man kan återställa hela filer på ett mycket bättre sätt än med FAT där all länkning mellan clusters förloras vid raderingen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inga filer raderas på en FAT partition utan positionen för filen raderas i fil allokerings tabellerna vilket för hårddisken/minnet är det samma som att filen inte finns längre.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Gör en exakt kopia av disken/minnet med DD (från t.ex. en linux livecd)
Kör sedan programmmet "foremost" eller liknande...

Som någon annan skrev så grejja ALDRIG med orginalmediat...

//B1N4RY
discomike

Inlägg av discomike »

Runtime GetDataBack for NTFS och for FAT är mina favoritprogram för datarecovery för windows och har ändå testat ritkigt många, kan återställa från backupfiltabeller/laga om den blivit korrupt, eller söka efter väldigt många olika sorters filheaders om inget annat går. Finns en demoversion att ladda ner som kan recovera mindre filer på http://www.runtime.org
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag tackar för alla svar. Skall påbörja det imorgon när jag kommer hem. Vad som är lite trist är att farsan redan har testat att köra vista´s systemåterställning. Det var det första han gjorde, innan han ringde mig.
Den kraschar dock efter ett tag och säger att systemet inte kan återställas.
Sen fick jag reda på att om man kopierar en fil till ett usbminne. Låter minnet sitta i och raderar filen på hårddisken så raderas även filen på minnet. Skall det verkligen vara så?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, så är det inte, möjligen om han lyckats skapa en genväg till filen på usbminnet.

Det går förstås också försöka rädda filer från usbminnet, men hårddisken har nog större utsikter att lyckas - förutsatt att återställningen inte skrev över just dom filer som önskas
Skriv svar