Värmesystemsövervakning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Värmesystemsövervakning

Inlägg av AndLi »

Nu har jag så smått kommit igång med mitt övervakningssystem för vårt vedeldade vattenburna värmesystem.

Det består i korthet av en Baxi Solo Inova 50kW panna och två acctankar, en på ca 3000 l och en på 500 liter med varmvattentank (den är seriekopplad med en 300l elektrisk varmvattenbredare inne. Så duscha slut på varmvattnet vekar vara svårt...)

Pannan står i ett angränsande hus med en kulvert in, altså vill man slippa springa ut för andra inlägget av ved för tidigt/sent. Eller springa ut i onödan när tankarna redan är fulla!

Tanken är att ansluta ett antal (15-20) DS18S20 via ett OneWire nät(som kommer blir ett 3 wire nät...), detta ska i sin tur anslutas till lämplig liten (wrt54/nslug2 el dyl) körandes linux och owfs. Här har jag inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra... Det finns idag inget ethernet ut till pannhuset, däremot en EKK5G1.5 över och jag kör vanligen wlan.
så valet är att antingen sätta burken där ute och skicka in datan till en server på internet via wlan, eller sätta burken i källaren och köra oneWire över EKKn.. I källaren finns inte heller något kopparethernet, så den lär behöva Wlan i vilket fall....

Från början var jag ganska säker på att det skulle bli en Artila låda, men eftersom den behöver kompleteras med wlan...och priset på en WRT54GL är så lågt som det är, så lutar det mer och mer åt en sådan. Iof har jag två Nslug2 i källaren som skulle kunna kompleteras med en wlan sticka...
Det borde bli billigaste lösningen...

I vilket fall började jag knappa lite på mätvärdespresentationswebsidan.
Jpgraph-1.22 gjorde livet VÄLDIGT enkelt, så längst tid tog nog att rita flödesschemat :)

En första version går att hitta på www.andli.com/main.php , finns inte så många mätvärden inlagda, men utegivaren har några:) (Klicka på värdena i översikten för att se historiken) Bara testad med IE 6.... Men borde väll funka med det mesta...

Funderar också på ett litet samköp runt DS18s20 och ett gäng andra onewire komponenter, troligen från Maxim direkt

Just nu måste jag hitta en 25 pol till 9 pol dsub omvandlare, hittade min stenålders DS9097, måste varit minst 10 år sen jag skaffa den... Vissa projekt tar lite längre tid att starta med :)
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Varför kör tänker du köra med DS18s20 ?
Varför inte Ds18B20 den är ju billigare !

Har själv gjort så jag kan se och logga tempraturen men jag använder en pic som sköter själva insamlandet och så kör jag en vanlig server för att
spara och som sköter att lägga ut de på nätet. Tänker du styra något ?
eller ska du bara se alla tempraturer ?
Ska bli intressant att följa ditt projekt....

när jag kör över lan så gör jag så här på ett ställe ds18b20 --> pic -->
seriellt till ethernet (tibbo modul) sedan hämtar jag de me telnet till ett perl skript som lägger in de i en databas sparar bara var 5 min men de räcker....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag köpte givare vid förra samköpet för ett sådant bygge. det har inte blivit av än. Jag har en tanke att styra pump och fläkt till pannan också. Samt en typ-K givare frö rökgastemperatur. Jag ser fram emot att följa det här.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hogge: Jag får samma pris upp till i alla fall 100st på maxim-ic... Det kanske finns något bättre ställe?

I dagsläget tänker jag inte styra något, i framtiden vill jag styra både framledningstemperatur (styrs idag via en egen liten reglercentral på utetemperaturen) och primär/sekundärluft med hjälp av en lambda mätare... Men det lär dröja länge...

Danei: Rökgastemperaturen är helt klart intressant att mäta, hoppas kunna få till något...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man få indikering när det är dags att lägga på så borde man se det tydligt på rökgastempen. Jag tänkte även stoppa fläkten när den går ner. Det är ju onödigt att blåsa ut varmluft när det har slocknat. Kanske även pumpen till pannan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bästa för att se när det är dags att gasa på är ju när laddomaten (e.dyl) inte laddar så mycket dvs flödet till tankarna minskar.

Med sån avkänning så kan ju även styrningen känna av om pannan laddar dåligt. En 40Kw skjuter ju på en del 8)

Med hjälp av flödes och tempmätning så får man ju även ut den effekt man för tillfället laddar med.

Enda kruxet är hur man ska mäta flödet :? Givare som klarar 90-110 grader växer ju inte på gratisträdet precis.

Sen skulle jag också vilja se var i tanken "skitet" ligger, dock har jag inte kommit på annan avkänning än att mha typ 10 st tempgivare känna av differensen på tankutsidan. Känns ju inte så smidigt om man har fler än en tank med kablage osv (även om 1wire här har en jäkla fördel :) )
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det blir NSLU2... nu ska bara wlanet och lämplig oneWire interface dit.
Hoppas att det ska gå med en ftdi usb -> serie port. Innan jag fixat ett riktigt bluetooth interface.

danei: baxin är redan utrustad med featuren att den stannar fläkten när röktemperaturen sjunker under ett inställt värde. (Står nog på 100 grader idag)
Så den featuren slipper jag implementera.

v-g: Mmmm några flödesmätare hade varit trevligt. Men tror jag får hålla mig till att göra antagande på temperaturerna. Jag hoppas på att kunna se att vattnet som cirkulerar i pannan blir kallare när det är dags att fylla på...

Jag hade tänkt kolla skitningen i den stora tanken, med precis den tekniken du beskriver. Den är ca 170 cm hög.. och en givare 20 cm kan nog vara lagom. (Den lilla tanken är helt inkapslad, så den får nöja sig med en på in och en på ut)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

intressant projekt, vill ha något liknande men jag väljer nog en annan väg, analoga givare och reglercentraler, möjligtvis en möjlighet att koppla en logger till det hela

just nu så är målet att få till vp rör så man kan dra kablar

jag kommer annvända lm35 som normal givare, och en typ k som rökgasgivare

det jag tänkte berätta av vad jag har koll på sedan jag byggde om allt i förra sommaren är att nu vet jag att den smidigaste kollen är på trycket i systemet, har 2kubik tank och slutna trycktankar, om man kollar på hela systemets tryck så vet jag på ett smidigt sätt hur mycket energi jag har i tankarna, det varierar mellan 0.8 till 1.6 kg från kallt till max varmt och ger ett mycket bra medelvärme i tankarna, nu har jag aningens för små tryckkärl men det kommer ett till i sommar om jag får tummen ur

eftersom skicktningen ligger lite olika i tankarna så tror jag att jag skiter i total övervakning utan tar värdena från tryck och tempen långt upp i tanken för varmvattenberedaren, resten kollar jag manuellt då och då, det sitter tre termometerar per ackumulatortank, men numera så kollar jag sällan på det, räcker att kolla tryck och en temperatur
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

AndLi: Då har du en bättre panna. Den här stoppar när pann temperaturen är nere på 70°C eller nått sådant. Känns som att det kan göras bättre om man säger så.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

grym: Tyvärr funkar inte trycket i vårt system, jag är rätt säker på att jag har ett öppet system, eller så är det dags att kolla över tryckmätarna, de har parkerat sig på ca 0.5 bar Pannan står i markplan bredvid ett vanligt 1.5 plans hus. Borde bli ca 5 mvp av det, expensionstanken på pannhusvinden har ett rör ut genom taket och ett ner i pannrummet(skallerrör?).

Hade säkert kunnat klara mig med en eller två sensorer, fast det låter inte kul :)

Har fått liv i en NSLU2 nu, körandes unslung 6.11. Dock verkar stödet för WLAN helt obefintligt/ väldigt instabilt :(.

Så antingen får det bli en extern AP och kabel till NSLU2. Eller så får det bli en WRT54GL direkt istället. WAP54G kostar ju mer än vad WRT54GL gör... Och då har jag igen 2 st NSLU2 över. Men WRT54GL saknar USB, mekigare att ansluta mer flashminne då. Och oneWire interfacet måste lödas in på den interna serieporten.

Får väll göra ett försök till att trycka in debian på den..

Annars behöver jag tips på en låda med Wlan och USB, som kör lämplig linux :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja Debian är klart bättre än Unslung och inte svårare att installera heller. Då blir det relativt enkelt att få igång Wlan också, fixade det på min Slug med en D-Link sticka häromdan.
Så eftersom du har två utmärkta prylar som passar prefekt till det du vill ha den till ser jag ingen anledning att byta. OWFS ska inte heller vara några problem, ska testa det snart på min. En DS9490R gör det onekligen lättare:
http://shop.temperatur.nu/product_info. ... ucts_id=49
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Om man vill betala 425 spänn för den kan man ju göra det.

Annars så kan man ju bygga en själv som jag gjort.

Det som behövs är
1 st 70-054-08
1 st 70-053-58
2 st 70-102-67
1 st 60-724-66

Kopplas dock inte i USB:n men i COM-porten.

Summa 32:- på Elfa inkl moms. :)
tgr

Inlägg av tgr »

Det går ju att sätta en DS2480B direkt på serieporten.
Använder man första serieporten till console så finns ju en till...
Satt faktiskt tidigare idag och studerade databladet just för att koppla in en DS2480B i min NSLU2 som självklart kör debian :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

>expensionstanken på pannhusvinden har ett rör ut genom taket och ett ner i >pannrummet(skallerrör?)

Garanterat öppet system....

Bord kuna se medteperaturen i systemet på nivån i expensionstanken

I teorin mätbart som tryckskillnad mellan fullt varmt system och
lägsta temperaturen.

MEN nu talar vi om tryckmätare som visar cm vattenpelare...
Inga biliga mätare....

Några fasta nivågivare låg-start-stopp ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ansu2723: fördelen är att man har usb men inga serieportar standard på NSLU2. Så USB lösningen är enklare :)

PHermansson: Jag försökte ett par gånger igår med Debian, men det ville sig inte alls. Men idag provade jag med en 8Gig sticka som redan var Ext3 formaterad. Och då funka det mycket bättre.

Men nu har jag kört fast totalt med att få igång wlanet, har en gammal
USBsticka, ID 0846:4110 NetGear, Inc. MA111 WiFi (v1)

Som jag har förstått det så ska linux-wlan-ng supporta den, men jag hittar inga bra filer att ladda med modprobe..

Vilken USB sticka körde du med? Vilken driver?
Skriv svar