Tack!
Tanken med denna är att ladda blyaccar vid strömavbrott helt enkelt, jag kör med växelriktare inne och har 3st blyaccar att alternera med!
Vi bor på landet och råkar ut för strömavbrott ganska ofta, de flesta är inte så långa så att jag måste ta till denna pjäs eftersom jag har 3 batterier(2 på 80Ah och ett på 110Ah) jag har bla akvarium som inte tycker om att vara utan ström, eller iallafall inte pumparna...
Under stormen Per hade jag 3st 65-75Ah batterier och de räckte till att hålla akvarierna "flytande" men inte till så mycket annat, det blir ganska tråkigt utan el efter några dagar så jag hoppas kunna unna mig lite mer "lyx" som lampor och annat med denna även vid lite längre strömavbrott! Per orsakade ett avbrott på 7 dagar, Gudrun orsakade ett avbrott på 2 veckor...
Anledningen till att jag inte kör med ett elverk som gör 230v direkt är flera, denna gick att bygga själv enkelt(många + i boken för det

) men framförallt 2 saker, jag slipper höra elverket på natten! jag måste ju ha ström hela tiden till akvarierna, ett batteri räcker ledigt till akvariet under hela dagen så jag kan åka till jobbet utan att behöva fundera på om och hur länge bensinen räcker.. sen har jag lite geografiskt spridda funktioner med, det är bra att kunna bära ner ett batteri till pannrummet och köra en växelriktare där till cirkulationspumpen, då kan jag få om jag vill- värme från centralen även om vi har både kassett och vedspis inne med...
Sen att man kan ta med den ut i skogen och få igång skogsmaskinen med den(den har 2*12v batterier så man får ladda ett i taget) gör ju inget!
Motorn är en Robin motor på 190cc och 5Hk.
varierande last tror jag inte ska bli ett jätte problem, jag har satt dit amperemätaren för att få en susning om var jag får bäst effekt mellan varvtal och laddning, motorn har även någon egen belastningsstyrning verkar det som, för den går upp i varv lite när man belastar den hårt, det ser ut som en vacumstyrd arm som reglerar sig själv! petar man på den lite så varvar motorn upp snabbt.
Generatorn ger spänning ut utan batteri, trodde att den var trasig först, men det visade sig att det inte "går igång" förens varvtalet överstiger 1000varv på den, kanske är därför man måste gasa till på en del gammla bilar för att laddalampan ska släckas... kan ju vara så att den går igång tidigare när det är ett batteri inkopplat till den!
Slungkoppling eller centrifugalkoppling om man så vill ja
Klart jag ska slänga upp en filmsnutt när den är klar! och den ska bli klar snart, gärna i helgen, fär nu börjar den där tiden på året då vi får lite längre strömavbrott!
Vet inte hur en sån här motor står sig mot en B&S men jag antar att man får satsa på att byta olja i den varannan dag eller så om den ska överleva...