Bilgenerator, reservkraft, lite bilder!

Berätta om dina pågående projekt.
G-man
EF Sponsor

Bilgenerator, reservkraft, lite bilder!

Inlägg av G-man »

Ett långtidsprojekt som jag har hållt på med, dags att göra det färdigt nu när strömavbrottens tid har kommit!

Lite bilder:

Bild
Halvfärdiga skapelsen, elektroniken är kvar att göra!(och måla skivan för fuktskydd även om den står under tak när den inte används)

Bild

Generatorkontakten! B+ står det som jag egenhändigt fyllt i, det är 2 röda kablar ut från de grövre stiften och en blå, kan man köra de 2 röda ihop tro?

Bild
Generatorn

Bild
Volt och Ampere mätare så jag ser om och hur mycket det laddar.

Bild

Slungkoppling på motorsidan, underlättar vid start så att det inte går tungt.

Har även en avsäkring på 50A(!) om någon form av katastrof skulle inträffa.

Har inte kollat utväxligen ännu mellan motor och generator, men orkar gör den utan problem, frågan är bara hur mycket man måste gasa för bästa effekt från generatorn.

Skulle ha kört på 6mm2 kabel först, ska dock försöka få in 2*6mm2 istället även om det ska gå med en 6mm2 kabel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:tumupp: ska göra något liknande när jag väl får tummen ur, har delarnan liggandes
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Snyggt! Ser bra ut! :)
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

spännande!
vad ska generatorn driva? bara belysning?
ska du köra med inverter för att få ut 230?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ställer samma frågor som Soap + Vad är det för motor?, effekt?.
Användarvisningsbild
slowfly

Re: Bilgenerator, reservkraft, lite bilder!

Inlägg av slowfly »

G-man skrev: Slungkoppling på motorsidan, underlättar vid start så att det inte går tungt.
Slungkoppling? Har ej hört talas om det menar du centrifugalkoppling montro?

Edit: Kul bygge föresten :) Du får slänga upp en film med generatorn in action sen :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Slungkoppling och centrifugalkoppling är väl samma sak? Ibland säger man ju dessutom slirkoppling, vilket iofs inte heller är helt rätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

jag skulle slänga dit ett 12-volt MC eller 7 Ah ups/telecombatteri av billigaste sort paralellt över 12-volt uttaget för att lungna ned generatorns reglering en del i dom lägen man inte just laddar batteri utan vill driva annat - denna batteri kan alltid vara inkopplad till generatorn (men ej laddlampa-kretsen). 12-volt krävs också ofta för att generatorn skall starta upp iom. dioderna inuti så kan den inte skapa spännning själv nog för att dra igång sig själv sas. som de antika likströmsgeneratorer klarar.

---

Varvtal och utväxling får du prova dig fram, men kör inte bensinmotorn med högre varavtal än nödvänding vid full last för att spara soppa.

Vill man göra det mer 'eletronikvänligt' byggprojekt så kan du införa varvtalsreglering mha. servo eller liknande och ökar motorvarvtalet med ökad last - men det jobbiga är att generator som går från lätt last till hög last plötsligt så tungt på låga varv att bensinmotorn kanske inte orka varava upp till högre varav där momentet går ned för samma effektuttag.

mao - så kanske man behöver modda regulatorn så att man kan sänka spänningen lite och därmed avge mindre med ström så att bensinmotorn orka varavar upp och därefter dra på igen för full last (du har MC-batteriet som kan ta 'smällen' och lämna ström i några sekunder under operationen)

---

det är sådana grejor man kan leka med för att förbättra verkningsgraden på en bensingenerator så att den går halvtungt på lågt varv vid mindre laster och lika tungt men högre varvtal på högre laster.

Att låta en generatormotor gå i 3600 Varv/minut även vid 100 Watt last är rent ut sagt slöseri på soppa - då är det bättre att den går 1000 - 1500 Varv vid låglast så länge den går hyfsad jämt och inte blir överhettad pga. mindre varvtal på kylfläkten (kollas upp!).
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack!

Tanken med denna är att ladda blyaccar vid strömavbrott helt enkelt, jag kör med växelriktare inne och har 3st blyaccar att alternera med!

Vi bor på landet och råkar ut för strömavbrott ganska ofta, de flesta är inte så långa så att jag måste ta till denna pjäs eftersom jag har 3 batterier(2 på 80Ah och ett på 110Ah) jag har bla akvarium som inte tycker om att vara utan ström, eller iallafall inte pumparna...
Under stormen Per hade jag 3st 65-75Ah batterier och de räckte till att hålla akvarierna "flytande" men inte till så mycket annat, det blir ganska tråkigt utan el efter några dagar så jag hoppas kunna unna mig lite mer "lyx" som lampor och annat med denna även vid lite längre strömavbrott! Per orsakade ett avbrott på 7 dagar, Gudrun orsakade ett avbrott på 2 veckor...

Anledningen till att jag inte kör med ett elverk som gör 230v direkt är flera, denna gick att bygga själv enkelt(många + i boken för det ;) ) men framförallt 2 saker, jag slipper höra elverket på natten! jag måste ju ha ström hela tiden till akvarierna, ett batteri räcker ledigt till akvariet under hela dagen så jag kan åka till jobbet utan att behöva fundera på om och hur länge bensinen räcker.. sen har jag lite geografiskt spridda funktioner med, det är bra att kunna bära ner ett batteri till pannrummet och köra en växelriktare där till cirkulationspumpen, då kan jag få om jag vill- värme från centralen även om vi har både kassett och vedspis inne med...
Sen att man kan ta med den ut i skogen och få igång skogsmaskinen med den(den har 2*12v batterier så man får ladda ett i taget) gör ju inget!

Motorn är en Robin motor på 190cc och 5Hk.
varierande last tror jag inte ska bli ett jätte problem, jag har satt dit amperemätaren för att få en susning om var jag får bäst effekt mellan varvtal och laddning, motorn har även någon egen belastningsstyrning verkar det som, för den går upp i varv lite när man belastar den hårt, det ser ut som en vacumstyrd arm som reglerar sig själv! petar man på den lite så varvar motorn upp snabbt.

Generatorn ger spänning ut utan batteri, trodde att den var trasig först, men det visade sig att det inte "går igång" förens varvtalet överstiger 1000varv på den, kanske är därför man måste gasa till på en del gammla bilar för att laddalampan ska släckas... kan ju vara så att den går igång tidigare när det är ett batteri inkopplat till den!

Slungkoppling eller centrifugalkoppling om man så vill ja ;)

Klart jag ska slänga upp en filmsnutt när den är klar! och den ska bli klar snart, gärna i helgen, fär nu börjar den där tiden på året då vi får lite längre strömavbrott!

Vet inte hur en sån här motor står sig mot en B&S men jag antar att man får satsa på att byta olja i den varannan dag eller så om den ska överleva...
Senast redigerad av G-man 4 januari 2008, 10:10:58, redigerad totalt 1 gång.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Just det, jag ska göra lite temperatur tester sen med när jag kan lasta den ordentligt, jag har en IR termometer att mäta med så jag bör kunna få en hygglig blick på vad som händer när den lastas hårt sen.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Biltema har en varvräknare "för dieslar" som kopplas in på W, om du vill ha en mätare till. Dessa sk dock kallibreras.
xxargs

Inlägg av xxargs »

att byta olja efter 25 eller 50 timmar drift är nog bra då dessa motorer inte har någon oljefilter i sig - men det viktiga är att det fins någon olja alls i sumpen då det är oftast brist på detta som ta livet av sådana småmotorer.

Då små flöten med kontaktorer etc. är svåra att få till säkert hemavid i denna skakiga miljö så kanske man skulle titta på en lösning med PTC som styr relä för tändslingan och som hålls kyld i oljan och blir mycket varmare när den är fri i luften - givetvis anpassat till rådande oljetempen i motorn under hård drift (ha en till PTC alltid i olja eller luften som referens) - en sådan histora skulle man ganska lätt kunna borra igenom påfyllningskorken och ändå få den skaksäker. - när du ändå håller på, kanske med en PIC som hjälp (och EEprom för att hålla reda på värden mellan användningarna), så implementera en drifttidräknare och oljebytestimer på en lite display när du ändå håller på...
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Eftersom en diesel inte har ett tändsystem att hämta pulser från användes en fas i generatorn för signal till varvräknaren förr i tiden. Faserna i generatorn heter U-V-W i stället för R-S-T som vi har i väggen.

Gamla fina bildband från 60-talet, men för växelströmsgeneratorn är det aktuellt än: http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ier_sv.htm
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

U-V-W var ganska vanligt även i väggen liksom X-Y-Z förekom ibland.
Den senare lite irriterande på transformatorer, jag har för mig att kopplingen hette D-Yz.

Engelsmännen var hör och häpna konsekventa med RST så även fransmännen. Tyskarna körde med UVW och jänkarna med XYZ.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Nu är det hela ihopbyggt och provkört iallafall! :)

Fungerar över förväntan! Jag råkade dock ut för problem, jag hade inget urladdat batteri så jag satte på en last(200w) och fick vänta en halvtimme, det i sig gjorde att amperemätaren stog på 50-55A laddning de första minuterna för att sedan lugna ner sig och gå ner till 30A, efter ytterligare en stund så sjönk det mer, men på totalen så innebär det att det fungerar över förväntan! körde inte motor på halvgas ens heller så!

En suddig bild(det hann bli mörkt ute, ska ladda ur ett batteri och göra ett nytt test i veckan med bättre bilder då med) och en liten filmsnutt bara för att få höra "monstret"

Bild

Filmsnutt

.
Skriv svar