Fredriks cnc-projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Fredriks cnc-projekt

Inlägg av sweFredrik »

Hej på er!

Nu har jag under de senate 2 åren varit inne på CNC spåret och suttit och ritat på olika modeller. Tanken från böjan var så klart att göra det så enklet och billigt som möjligt men ändå robust för att uppnå rimligt tolerans. Projektet har gått från runda linjärlager med stomma av MDF till linjärstyrningar och ram av alu-profiler. Jag har ju skrivit lite inlägg och frågor tidigare under året och men nu när själva bygget håller på att starta tänkte jag att det var dag för en egen tråd med lite bilder som förhoppningsvis leder till lite input från er som varit med i spelet ett tag.

Att designen ser ut som den gör beror i mångt och mycket på att jag haft turen att komma över en hel del prylar från skrotade maskiner på jobbet.

Efter mycket knåpande och ändrande så är detta slutresultatet som jag planerar att bygga.
Bild

Arbetsområdet är
X-led = 695 mm
y-led = 725 mm
z-led 175 mm

Bild

Mest kraft är lagd på z-axeln. Det hela började med en rullskruv från skf. Tanken var att slaget i z-skulle bli längre, men gratis kvalite är gott så 175 mm får det bli. :)

Bild

Som sagt ganska överdimensionerat i detta fallet, så även lagerenheten, 2 st dubbelradig vinkelkontaktlager innerdiam 35. Att det blev dubbelradiga hänger endast ihop med att de bara är de som finns med tätning.

Efter att huset fått värma sig i ugnen, lagrena svalka sig i frysen och gummiklubban fått göra sitt så passade de ihop fint!

Bild

Nästa fina fynd var linjärstyrningar från THK, vagnarna är 100 x 70 så det är rejäla oningar vilket även gjort det svårt att bygga litet. Tillhörande skena är 600 mm lång, och jag ville ogärna kapa dem ifall de kanske passar bättre i ett senare projekt. Jag har ritat på två lösningar, och valt den senare om det inte är så att någon kommer med något klokt inlägg som pekar mot.

Första förslaget ser ut så här:

Bild

Då är det z-plåten som har vagnarna monterade och skenorna sitter kvar på "x-axeln". Detta ger två skenor som sticker upp, men det kan man kanske leva med, men det blir ett gnska rejält uthäng vi fullt slag i z och det tycker jag sämre om.

Variant nr 2 som jag valt att gå på har omvänt koncept, då är det istället skenorna som åker upp och ner, och på så sätt så ökar jag böjstyvheten på z-plåten. Dessvärre blir ju då denna plåt också 600 mm lång vilket gör att det hela ser lite fånigt ut, men som sagt det bör bli stabilt!

Bild

lite mera bilder på z-axeln, ver 2.

Bild
Bild

För drivning av z-axeln är det kuggrem med 2:1 utväxling på motorn. Det blir AT5(32bred). Tanken är att använda en 60STH100 från jojje ihop med en Gecko 203V. Tidplanen är att jag skall vara färdig med z-axeln i år, och fortsätta samla delar till resten under nästa år.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ambitiöst projekt :) och stadigt skall det bli, ser det ut som.
Nu har tydligen CNC-sjukan spridit sig ända till Lund, roligt att vi blir fler och fler :)

Z på bild 4, jag vill flytta upp den (lilafärgade) plattan så den ligge närmare kanten på åkvagnarna, för bättre stabilitet och mindre svaj.

Z på bild 1 blir ju som du skriver, plattan blir styvare men det blir mer svaj, undrar om jag inte föredrar din första lösning med rörliga åkvagnar, nåja får höra vad dom som kan mer än mig säger.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

hmm. Förstår hur du menar. Det är en av sakerna jag brottats med och vet inte om jag tänkt helt rätt. Jag vill ju kunna utnyttja mitt "korta" z-slag så bra som möjligt. Och bild 4 visar släden i sitt nedre läge /fulla slag. Dvs att om jag drar upp den i det övre läget så gör spetsen på pinnfräsen som jag ritat in med 70 mm uthäng precis under kanten på släden för x-axeln, jag kan alltså forfrande röra arbetsstycket under "bommen".
gotis

Inlägg av gotis »

Jag har satt skenorna på z-plattan och vagnarna på traversen.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Har du några bilder på ditt bygge Gotis? Fattar jag dig rätt så menar du samma som mitt alternativ 2. Tänker vi lika?
CL

Inlägg av CL »

Alternativ 2 har jag valt på mitt bygge.....känns bättre då z har en slaglängd på 400 mm på min maskin.

Bild

Liten video
http://www.lcgl.se/pics/maskin.wmv
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

ojo, vilket bygge. Du lär ju få plats med det mesta i den maskinen! Några speciella planer?

Skönt att höra fler gjort lika, då känns det ju mera genomtänkt :)

Vad är det för motorer du använder?
CL

Inlägg av CL »

Hej

Mina motorer heter 34H120-4.5 och har ett hållmoment på 9nm och drivs av centent cn0162 matade med 72 vdc.
Nook kulskruvar 5.08 mm/v och snabbmatningen är 6000 mm/m.
Abetsområde x600 y800 z400.
Maskinbord 520x640.

Skall avända min maskin till mina hobbys...den blev dock störren än jag tänkt.....modellflyg,modellbilar,enduro grejer mm.

Vad ska du använda din fina maskin till?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

ok, 9Nm, inte illa! Kom du fram till det efter beräkning eller kom du över dessa billigt? Jag är som sagt själv i motor bestämmar tagen men har kikat på 3,2 Nm´s motorer.

Planen är att använda fräsen till skyltar av olika slag samt plugg-tillverkning för ex hobbybyggen. Jag försöker komma på hur jag maximerar min z-axel. Jag har planer på att använda en Bosch överhandsfräsmotor som spindel. Problemet är ju att utsticket blir jäkligt litet så jag funderar på att anpassa höjden på traversen så att er8 förlängningar går att använda. Ev Er16 som slipas ner till diam 12 i änden så den passar i Boschen. Ex här:

http://www.sommatool.com/catalog/ericks ... nsions.asp

Problemet är ju att om jag höjer traversen för att det skall funka med en 100 mm förlängningschuk då är ju traversen 100 för långt upp när jag vill fräsa utan förlängningen. Har ju då 2 alternativ igen. Antingen alltid palla upp arbetsstycket för fräsning utan förlänging, eller så göra det möjligt att flytta bommen 100 mm uppåt vid behov. Hmmm, alla dessa val. :shock:
CL

Inlägg av CL »

Dom flesta delar har jag ramlat över....det är väl därför maskinen blev lite större än jag tänkt....
Har 3st FL60STH86 också på 3 Nm som jag provkört löst....har inte räknat något men det känns som dom skulle ha gått bra med...med centent drivarna.

Från början skulle jag använda mitt hobbycnc kort till min maskin men prestandan var inte vad jag ville ha....unipolar känns inte nå bra.

Mina motorer är kopplade bipolar parallell och centent drivarna satta till 3.25 A.....motorerna bilr aldrig mer än ljummna...

Jag tänkte själv använda ett mellanbord när jag kör låga grejer....sen är det ju lätt att ta bort när man kör något större detaljer.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

FLyttade mitt inlägg ang dimentionering av nätdelen till min tidigare tråd:

Nybörjar fråga på Powersupply

i hopp om att fler dyker in denna :)
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

OK, dags för lite uppdatering av projektet.

Några vänliga kollegor har hjälpt mig att dimentionera och kontrollera beräkningarna för nätdelen och H.O här på forumet har gjorde ett underbart bra kopplingschema/inköpslista till en mjukstart. Allt är temporärt kopplat och provkört, och så här långt ser det finfint ut, inte en säkring som gått ännu :wink: Gällande nätdelen så är nästa steg att bygga ihop det lite elegantare på en montageplåt och montera in det i ett tillfälligt elskåp så inte hunden, frugan, grabben, eller jag råker sticka fingrarna i det av misstag.

Sedan sist har jag även kommit över ett riggkåp av Aluprofiler, med dörrar och allt! Så Hela projektet fick krympa en aning för att få plats därinne men jag tror det blir en avsevärt mycket bättre lösning för att inte tala om den höjda WA-faktorn när det kanske inte väsnas och skräpar ner fullt så mycket.

Portalen har jag därför fått rita om och använder nu linjärenheten som var tänkt som y axel till x-istället.

Bild

Bild

En annan mycket trevlig sak är att jag fått hjälp av en av fräsarna på jobbet som tillverkat några fästen på lediga stunder. Detta gör ju så klart att projektet ytterligare höjs i kvalité då han gör ett strålande jobb! Nedan är fästet för rullskruven, samt motorfästet till x-axeln. Remhjul och tillhörande spännelement och kuggrem är beställt från Aratron både till x och z-axeln så snart kan det bli test av motorerna på riktigt.

Bild

När jag gjorde första testkörningen med motorerna så tyckte jag dock att de snurrade på ganska långsamt. Men svårt att uppskatta när de inte driver något. Är det prestanda mässigt något skillnad mellan Mach3 i "demo" läge och "friköpt"? Hur som så har jag ju framtiden möjlighet att ändra utväxling om det nu är värt slantarna.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Vart får man tag på sånt stål? Skulle behöva runt 1cm tjocklek. Hur mycket kan en kvadratmeter gå på? Eller vilka storlekar finns?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Delarna är tillverkade i Aluminium, 7075, prisloistor för både alu och stål finner du ex. på:

http://prislistor.tibnor.se/Common/Fram ... ile=Sweden
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

sweFredrik " Är det prestanda mässigt något skillnad mellan Mach3 i "demo" läge och friköpt? "

Nej inte vad jag vat iallafall det är bara en begränsning på 1000 rader g-kod
i demoläge, det ända man gör när man köper det är att kopiera in en fil man får via e-post som låser upp mach3 till obegränsat med rader.

Men vad jag har läst här i foumet så kan det bero på tex: begränsingar i datorn, kontrollerkortet mm
om du specificerar vilka saker du har så är det säkert nån som har en bra idé.
Skriv svar