Nu har jag under de senate 2 åren varit inne på CNC spåret och suttit och ritat på olika modeller. Tanken från böjan var så klart att göra det så enklet och billigt som möjligt men ändå robust för att uppnå rimligt tolerans. Projektet har gått från runda linjärlager med stomma av MDF till linjärstyrningar och ram av alu-profiler. Jag har ju skrivit lite inlägg och frågor tidigare under året och men nu när själva bygget håller på att starta tänkte jag att det var dag för en egen tråd med lite bilder som förhoppningsvis leder till lite input från er som varit med i spelet ett tag.
Att designen ser ut som den gör beror i mångt och mycket på att jag haft turen att komma över en hel del prylar från skrotade maskiner på jobbet.
Efter mycket knåpande och ändrande så är detta slutresultatet som jag planerar att bygga.

Arbetsområdet är
X-led = 695 mm
y-led = 725 mm
z-led 175 mm

Mest kraft är lagd på z-axeln. Det hela började med en rullskruv från skf. Tanken var att slaget i z-skulle bli längre, men gratis kvalite är gott så 175 mm får det bli.

Som sagt ganska överdimensionerat i detta fallet, så även lagerenheten, 2 st dubbelradig vinkelkontaktlager innerdiam 35. Att det blev dubbelradiga hänger endast ihop med att de bara är de som finns med tätning.
Efter att huset fått värma sig i ugnen, lagrena svalka sig i frysen och gummiklubban fått göra sitt så passade de ihop fint!

Nästa fina fynd var linjärstyrningar från THK, vagnarna är 100 x 70 så det är rejäla oningar vilket även gjort det svårt att bygga litet. Tillhörande skena är 600 mm lång, och jag ville ogärna kapa dem ifall de kanske passar bättre i ett senare projekt. Jag har ritat på två lösningar, och valt den senare om det inte är så att någon kommer med något klokt inlägg som pekar mot.
Första förslaget ser ut så här:

Då är det z-plåten som har vagnarna monterade och skenorna sitter kvar på "x-axeln". Detta ger två skenor som sticker upp, men det kan man kanske leva med, men det blir ett gnska rejält uthäng vi fullt slag i z och det tycker jag sämre om.
Variant nr 2 som jag valt att gå på har omvänt koncept, då är det istället skenorna som åker upp och ner, och på så sätt så ökar jag böjstyvheten på z-plåten. Dessvärre blir ju då denna plåt också 600 mm lång vilket gör att det hela ser lite fånigt ut, men som sagt det bör bli stabilt!

lite mera bilder på z-axeln, ver 2.

För drivning av z-axeln är det kuggrem med 2:1 utväxling på motorn. Det blir AT5(32bred). Tanken är att använda en 60STH100 från jojje ihop med en Gecko 203V. Tidplanen är att jag skall vara färdig med z-axeln i år, och fortsätta samla delar till resten under nästa år.