Parkfestselcentral

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Parkfestselcentral

Inlägg av dar303 »

Jag brukar ha ett mindre PA som jag släpar runt och i år tänkte jag få ordning på elen till det, det har varit sladdkaois de senaste åren.
Jag kör med två inverterare från biltema/clabbe på 600W styck. Tidigare hade jag en till på 1000W men den var det nån jävel som snodde under vinteruppehållet! Efter lite rotande i mina gömmor på jobbet fann jag några halvfärdiga halvrackspaneler som jag en gång gjorde till en mobil sändningsutrustning och bestämde mig för att göra något av dom.
Dessutom hittade jag drösvis av gamla aluprofiler som används för att bygga 19"-rack med (de har T-spår så det är enkelt att bygga) så det vara bara att ta fram bågfilen och börja kapa.

Den ena panelen hade ett gäng automatsäkringar, ett hål för en tyvärr borttappad on/offswitch och ett mycket fint batterikontrollinstrument från Elfa (DCC4000, 76-520-35).
Jag rotade mer i förråden och fann en stor brytare från en hisskontrollpanel och lyckade efter lite milt våld klämma in den på panelen, inte snyggt men det funkar och den klarar säkert 100A.
Jag hade även en panel med DC-uttag så jag tog och kopplade in dem på de fyra 10A-automatsäkringarna, bra om man har bilsteg eller saftblandare man vill koppla in! :)
En av inverterarna har en förmåga att bränna säkringar vid effekttoppar så jag byglade över den interna bilsäkringshållaren och kopplade instället den efter två stycken parallellkopplade 15A automatsäkringar.

Sist men inte minst tog jag lite fyrkantsprofil och gjorde ett bärhantag.

Här är lite bilder:

framsidan:
Bild

ovansidan:
Bild

baksidan:
Bild

vänstersidan:
Bild

Längs fram i bilden är batterikontakterna, den långa grejern med de två tunna kablarna är mätshunten till batterikontrollinstrumentet.
Instrumentet visar kapacitet (i procent eller Ah), spänning, ström och strömriktning.

Som energikälla använder jag antingen vanligt bilbatteri om jag ska ha en liten anläggning eller ett 110Ah deepcycle gelcellbatteri av truckmodell.
Med det stora kan man köra både länge och högt, tror 10 timmar hög volym är rekordet.

Är det nån som har några ytterligare förslag på saker att klämma in eller får det vara bra nu?

Edit: Nej, den är inte sned utan det är bara en dålig fotograf som varit framme! :)
larsson

Inlägg av larsson »

Jag gillar din tunga "Hauptschalter". Respekt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Smidigt och oerhört praktiskt! :) :tumupp:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Brytaren gör den respektabel!
salle

Inlägg av salle »

10 timmars hög musik, hoppas att du inte spelar hiphop eller annat konstigt ?, utan håller dig till vanlig hårdrock så att alla närboende pallar... :D
Snyggt bygge, kan du fixa lite rök och andra fyrverkerier oxå så skulle snart alla roddare vara arbetslösa.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

salle: Om du gillar hårdrock - och det är Dar303. Då är det konstig musik. :) Men jag tycker nog om den musiken!

Snyggt bygge!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hehe, ja om man är strikt hårdrockare så anses nog Dar303's musiksmak som lite konstig :)

Fast jag tycker sådan musik är rätt skön :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hehe, tack för kommentarerna!

Det jag spelar kan nog anses som "konstig musik", i parkerna spelar vi drumnbass, dubstep, acid, grime, dub, breakbeat, electro, drillnbass, mashup, techno, reggaeton, breakstep, screw, breakcore m.fl skumheter.
Elektronisk musik och metal är roliga med alla sina undergenrer! :)

Denna mackapär ska med till Norbergsfestivalen ( www.norbergfestival.com ) där jag är ansvarig för campingscenen.
Den ska agera backup för några prylar tillsammans med en 70 kilos UPS efter som elen där upp är lite kass. (festivalen är i en gammal järngruva i skogen i bergslagen)
salle

Inlägg av salle »

Tycker det är synd att det bara ska generera en massa konstiga (o)-ljud av en så avancerad mackapär.

Hoppas att alla som råkar ut för denna manick får en trevlig upplevele antingen den är tyst (tror att jag gillar den bättre då) eller när den kör ut hipdrumdrillscrew eller andra musikstilar som man inte ens vågar försöka att stava till.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kanske kör projektorn, lasrarna och rökmaskinen på den! :)
(rökmaskiner är väl lite rock i alla fall?) :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det kan ju inte vara några kraftiga grejjer du kör på den då:P

1200W kommer man inte långt på direkt

fan en rökmaskin drar väl det ensam nästan om man ska ha något av kvantitet

påminner om när jag lagade 3st 1200w rökmaskiner i lägenheten :D va ju tvungen att prova så dom funka oxå
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Du har rätt om rökmaskinen, tror jag får låna en liten på 600W dock.
Detta ska användas på mindre parkfester för saker som inte kan gå direkt på batterier, typ datorer, technics 1200, djmixers, synthar och så vidare men jag har faktisk kört två Yamaha fullrange aktiva lådor med 15"-basar och det räckte i alla fall för att 40 pers skulle dansa!
Jag kör ibland bilsteg dirtekt från batteriet också, har fått en 2x10'" sub från en krog och den ska få ett par gamla bilsteg tänkte jag.

Sen har jag den som backup eftersom vi på tidigare festivalspelningar har haft problem med kraften så adaptrar och annat gått sönder vi variationer på 230V-ledningarna.
Norbergsfestivalen har 380V 3x80A till hela stället och ibland så dippar det när alla bankar på samtidigt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Coolt bygge, återstår bara att göra den helt portabel! Som en bulgarisk cykeltaxi med ett par 10" och steg under sätet. Ganska coolt när de trampar runt som ett mobilt disco på strandpromenaden :)
Skriv svar