El bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

El bil

Inlägg av minken »

Vet någon här på forumet hur man bygger en fartkontroll till en statmotor
som vi har som motor på en elbil vi har byggt. skulle tro den drar ca
200amper men är inte säker någon som kanske vet de med?

//Krille
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du får PWM'a signalen till den, jag tror att det är det enda sättet som "går" vid sånna stora strömar.

Blir den inte varm av att köra konstant?? Hur stora batteri har ni :shock: :D

//Daniel A
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

jo den blir rätt varm men vi har lindat slang runt å kör vatten igenom men skulle behöva något lite bättre. skulle kunna lägga upp någon bild på den om nån vill se.. men hur pwmar man ut strömmen lättast då?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24528
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Att bara kyla statorn och då ytterhöljet (vilket det låter som ni gör) kommer inte att räcka så speciellt längre då rotorns lindningar kommer att bli mycket varma då dom inte får någon direkt kylning då dom inte är i någon kontakt med höljet på något vis. Bara för att ytterhöljet är svalt är inte det samma som att rotorn är det. Att då köra den konstant kommer med stor sannolikhet ändå att få isoleringen på rotorns lindringar att smälta efter en tid vilket kommer att orsaka kortslutning mellan lindningarna. Så då måste ni i så fall även kyla rotorns lindningar och då blir det desto mer jobb även om det nog skulle vara möjligt efter ett ordentligt ombygge.


Något schema för PWM styrning finns det gott om både på nätet så som på detta forum, vissa är bra vissa mindre bra. Att styra runt 200 A och med en ordentlig marginal, då startströmmen med stor last kommer att bli bra högre, är att använda tex ett antal MOSFET transistorer för dessa då dessa klarar av höga strömmar men utan att ha så stora förlusteffekter pga deras låga inre resistens som inte skapar så stort spänningsfall över dom.
Användarvisningsbild
ehf
Inlägg: 1429
Blev medlem: 11 mars 2005, 17:39:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Hoppsan, den har nog hamnat lite fel den här tråden.
Fagge! flytta!

:)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tråd flyttad.

Senast jag kollade hette jag inte Fagge... ;)
Användarvisningsbild
ehf
Inlägg: 1429
Blev medlem: 11 mars 2005, 17:39:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Äh, men Fagge brukar vara bra på det där med att flytta trådar. :)
Edit: Men du duger bra du med Macce. :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En startmotor är konstruerad för att under en mycket kort period avge en stor effekt (ca:0,8 – 1,5 hp). Normalt körs en startmotor 2– 10 sek och sedan inte på en stund. Om den körs 30 – 60 sek måste den få svalna i 5 min innan man kör den igen annars blir livslängden mycket kort. Exakt som Henry säger den blir inte kyld där det behövs som bäst (kollektor, kol och rotorlindning) bara för att den är kall utanpå! Den här typen av motor lämpar sig inte alls till en elbil.
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

Jo ja vet att inte en startmotor passar sej alls till de men de var de ända vi fick
tag på. Är de nån som vet var man skulle kunna hitta en motor som skulle
klara att gå konstat men ändå ha lite kraft. Här kommer lite bilder på den när
den nästan är klar de fattas bara lite ändploppar i rörern å annat smått.
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av minken 17 juni 2007, 01:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Bygget i övrigt ser ju strålande ut! Men får man inte tennis arm av växelspakens placering? :lol:
En reglering för en mindre mindre el-truck bör fungera, problemet är att 12 Volts truckregleringar är ovanliga.
Kolla hos Bozela parts eller ETP AB om någon av dem har något ”gammalt” liggande. :wink:
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

Jo lite konstigt känns de att växla haha :D men hur se en truckmotor ut om
man skulle byta ut motorn med? eller är de bosch som har till andra typer av elfordon?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Motorn från en golfbil borde ju gå att använda.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Ja visst Bosch och en hel rad andra gör motorer till truckar och andra el-fordon som t ex golf bilar. Problemet är att en golfbil oftast har 48 Volt och andra truckar har 72, 80 eller 96V. Det finns även 24 V vilket är enklare med tanke på antalet batterier i bilen.
minken
Inlägg: 124
Blev medlem: 28 december 2005, 12:14:48

Inlägg av minken »

Okey men den har ju "fack" så man skulle kunna sätta i två batterier till
men ingen som har nått bra förslag på motor då?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det beror mycket på vad du har för kontakter och kompisar. Finns det någon skrothandlare som kan ha lite delar. Motorer till el-rullstolar är ett annat alternativ, det beror som sagt på dina kontakter. Någon truckfirma i närheten, gå dit o berätta vad du håller på med så kanske det finns något bra att ha!
Skriv svar