El bil
Att bara kyla statorn och då ytterhöljet (vilket det låter som ni gör) kommer inte att räcka så speciellt längre då rotorns lindningar kommer att bli mycket varma då dom inte får någon direkt kylning då dom inte är i någon kontakt med höljet på något vis. Bara för att ytterhöljet är svalt är inte det samma som att rotorn är det. Att då köra den konstant kommer med stor sannolikhet ändå att få isoleringen på rotorns lindringar att smälta efter en tid vilket kommer att orsaka kortslutning mellan lindningarna. Så då måste ni i så fall även kyla rotorns lindningar och då blir det desto mer jobb även om det nog skulle vara möjligt efter ett ordentligt ombygge.
Något schema för PWM styrning finns det gott om både på nätet så som på detta forum, vissa är bra vissa mindre bra. Att styra runt 200 A och med en ordentlig marginal, då startströmmen med stor last kommer att bli bra högre, är att använda tex ett antal MOSFET transistorer för dessa då dessa klarar av höga strömmar men utan att ha så stora förlusteffekter pga deras låga inre resistens som inte skapar så stort spänningsfall över dom.
Något schema för PWM styrning finns det gott om både på nätet så som på detta forum, vissa är bra vissa mindre bra. Att styra runt 200 A och med en ordentlig marginal, då startströmmen med stor last kommer att bli bra högre, är att använda tex ett antal MOSFET transistorer för dessa då dessa klarar av höga strömmar men utan att ha så stora förlusteffekter pga deras låga inre resistens som inte skapar så stort spänningsfall över dom.
En startmotor är konstruerad för att under en mycket kort period avge en stor effekt (ca:0,8 1,5 hp). Normalt körs en startmotor 2 10 sek och sedan inte på en stund. Om den körs 30 60 sek måste den få svalna i 5 min innan man kör den igen annars blir livslängden mycket kort. Exakt som Henry säger den blir inte kyld där det behövs som bäst (kollektor, kol och rotorlindning) bara för att den är kall utanpå! Den här typen av motor lämpar sig inte alls till en elbil.
Jo ja vet att inte en startmotor passar sej alls till de men de var de ända vi fick
tag på. Är de nån som vet var man skulle kunna hitta en motor som skulle
klara att gå konstat men ändå ha lite kraft. Här kommer lite bilder på den när
den nästan är klar de fattas bara lite ändploppar i rörern å annat smått.




tag på. Är de nån som vet var man skulle kunna hitta en motor som skulle
klara att gå konstat men ändå ha lite kraft. Här kommer lite bilder på den när
den nästan är klar de fattas bara lite ändploppar i rörern å annat smått.




Senast redigerad av minken 17 juni 2007, 01:46:26, redigerad totalt 1 gång.
Det beror mycket på vad du har för kontakter och kompisar. Finns det någon skrothandlare som kan ha lite delar. Motorer till el-rullstolar är ett annat alternativ, det beror som sagt på dina kontakter. Någon truckfirma i närheten, gå dit o berätta vad du håller på med så kanske det finns något bra att ha!