Har kommit till "point of no return" dvs har börjat betälla grejer etc så nu SKA den byggas... Målet är att få till en "riktig" spindel till min CNC maskin och som kan flyttas till en eventull framtida maskin.
** Enkelt och snabbt att byta verktyg.
** Reperterbara verktygsbyten (för längd-offset etc)
** Använda standard verktygshållare.
** Varvtal: 8000/min
** Möjlighet till automatisk verktygsväxling (framtida projekt).
** Budget 5000-6000:-
Har skissat på den här designen några veckor och har väl mer eller mindre spikat den till att se ut så här:

Verktygshållaren är av typ BT30 med 45 graders dragtapp. Den hålls fast i spindel-konan med en dragstång som spänns av (som det ser ut i dagsklget) 114 stackade tallriksfjädrar vilket ger en kraft av ca 3000N. För att lösgöra verktyget pressar en pnuematisk cylinder ner dragstången ca 6mm vilket gör att "greppet" om dragtappen släpper samtidigt som hållaren pressas ut ur konan.
Hus och nedre fläns/lock kommer att göras i aluminium, spindelaxeln och vissa interna delar görs i sätthärdningsstål 2511. Diametern på huset är 90mm (125mm över flänsen) och totala längden (ex hållare) är ca 255mm.
Kommer att posta "progress reports" och bilder under resans gång men det är ett rätt stort projekt (för mig iaf) så det kommer nog ta ett tag.
/H.O