Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Projekt: Frässpindel med möjlighet för verktygsväxlare.

Inlägg av H.O »

Hej,
Har kommit till "point of no return" dvs har börjat betälla grejer etc så nu SKA den byggas... Målet är att få till en "riktig" spindel till min CNC maskin och som kan flyttas till en eventull framtida maskin.

** Enkelt och snabbt att byta verktyg.
** Reperterbara verktygsbyten (för längd-offset etc)
** Använda standard verktygshållare.
** Varvtal: 8000/min
** Möjlighet till automatisk verktygsväxling (framtida projekt).
** Budget 5000-6000:-

Har skissat på den här designen några veckor och har väl mer eller mindre spikat den till att se ut så här:
Bild

Verktygshållaren är av typ BT30 med 45 graders dragtapp. Den hålls fast i spindel-konan med en dragstång som spänns av (som det ser ut i dagsklget) 114 stackade tallriksfjädrar vilket ger en kraft av ca 3000N. För att lösgöra verktyget pressar en pnuematisk cylinder ner dragstången ca 6mm vilket gör att "greppet" om dragtappen släpper samtidigt som hållaren pressas ut ur konan.

Hus och nedre fläns/lock kommer att göras i aluminium, spindelaxeln och vissa interna delar görs i sätthärdningsstål 2511. Diametern på huset är 90mm (125mm över flänsen) och totala längden (ex hållare) är ca 255mm.

Kommer att posta "progress reports" och bilder under resans gång men det är ett rätt stort projekt (för mig iaf) så det kommer nog ta ett tag.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

H.O

Inlägg av H.O »

Jojje,
Jag var på väg att beställa en uppsättning från HighTechSystem men i mitt fall så gör deras ER16 adapter (som passas min befintliga spindel) att själva verktygshållaren kommer ytterligare ~83mm ut från lagringspunkten så jag bestämde mig för att det inte var en bra ide. Att designa en ny spindel runt deras hållare känns inte som ett gångbart alternativ, därav BT30, som egentligen alldeles för stort för min maskin men det ÄR standard och det finns tillgängligt.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, man bör hålla allt så kort som möjligt.
Alla hävstänger är till ondo i en fräs.
Har du tänkt ut nåt klurigt för ATC'n?
H.O

Inlägg av H.O »

Jojje,
Har inte klurat jätte mycket på det ännu. Finns en del olika sätt att göra det på. Det enklaste vore ju att ha verktygen i ett "rack" på bordet ungefär så som en del har gjort med HighTech Systems hållare. Men min maskin är alldeles för liten för det så om det blir någon ATC blir det nog nån form av roterande "talrik" som, med Z axeln lägst upp, kan köras in under spindeln för att hämta/lämna verktyg. Fungerar troligen men blir nog inte 2 sekunder spåna-till-spåna... ;-)

Sen beror det lite på hurvida jag behöver använda drivtappar eller om det räcker med kontaktytan mellan hållaren och spindelkonan för att hindra verktyget från att rotera. Om jag måste använda drivtapparna så måste jag ha noggrann positionering på spindeln vilket jag inte har möjlighet till med den frekvensomformaren jag har idag (tror jag). Så spindeln först sen ATC....kanske.

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har för mig att dom nya från HighTech har nån typ av splines. :humm:

Min tanke var att använda centrifugalkraften att spänna åt med på nåt sätt. Vi får återkomma senare till det.
H.O

Inlägg av H.O »

Uppdatering...
Fick lite gjort idag...har börjat svarva spindelhuset. Blev lite sent så jag orkade inte köra färdigt men ska försöka göra det på Söndag. Här kommer i alla fall några bilder:

Bild
Rundstång i aluminium, jag tror att diametern var 180mm.

Bild
Ytterdiametern grovkörd och skrotning av innerdimatern påbörjad med lååångt 25mm borr...

Bild
Vidare skrotning av innerdiametern med ett lite tjockare borr, 48mm.

Bild
Efter skrotkörning av ut- och insida så var biten ganska varm så medan den fick forcerad kylning så passade jag på att städa lite....mycket spån blir det.

Bild
Efter att biten fått återgå till rumstemperatur var det dags för "finliret". Här är lagerpassningen för de nedre lagren färdigkörd och kontrollmäts med trepunkts-mikrometer, ca71.985mm. Blir nog en lagom presspassning det. :D

Bild
Till sist ett finskär på ytterdiametern, 90mm och 125mm. Jag lämnade biten uppsatt och åkte hem men nästa steg blir att vända på den och köra ner resten till 90mm så att bara "flänsen" på 125mm återstår och sedan köra det övre lagerläget. Hoppas det inte tar en evighet att "klocka" in den bara.

/H.O
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Snyggt! Har precis lärt mig att svarva så jag skulle gärna vilja att du skriver lite hur du gör och vad man bör tänka på.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det första du ska tänka på är chucknykeln !

Låt den aldrig sitta i chucken mer än när du lossar eller spänner fast ett ämne.
Den enda gången du får släppa nyckeln är när den inte sitter i chucken.
Finns ju säkerhetsvarianter med en fjäder som trycker ut nyckeln men dom är jobbiga.

Snyggt jobbat med svarvningen iaf :)
H.O

Inlägg av H.O »

Eson,
Vet inte riktigt vad jag skall skriva.... Jag försöker göra så mycket det går i en uppspänning för att få allt så rakt så möjligt. Sedan vänder jag på biten och rätar upp den med hjälp av en indikatorklocka. Spänn år chucken och knacka på biten tills klockan visar noll eller nära noll i "kasst". Spänn chucken mer och börja om till man är nöjd.

Lagerpassningen kör jag i steg och kontrollmäter mellan varje skär. Börjar t.ex på 71mm och kollar vad jag har, sedan tar jag 0.5mm och kontrollmäter och sedan "smyger mig" närmre och närmre.

Egentligen är jag inte rätt man att fråga....se kommande inlägg så färstår du nog vad jag menar...

/H.O

Edit: Stavning
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Som planerat svarvade jag färdigt huset igår, söndag. Tyvärr gick det inte så bra som jag hoppats. Jag var i princip HELT färdig när bit-jä***n lossnade från chucken, flög säkert 3 meter och landade i betonggolvet. Hade jag stått i vägen så hade jag nog inte suttit och skrivit detta nu - RIKTIGT otäckt.

Hursomhelst så verkar det som att huset klarade sig med vissa yttre märken, en del kunde jag fixa till genom att köra ner diameter något och snygga till den. Det finns några rejäla jack etc kvar men det är som sagt bara kosmetiskt - synd på ett annars lyckat jobb. Tack och lov så verkar lagerlägena klarat sig.

Ett par bilder:

Bild
Jag svarvade en "plugg" som jag satte i den nedre änden så jag inte skulle deformera lagerläget när jag spännde den i chucken. Sedan indikerade jag in den så jag låg inom 1/100 mm. Sedan körde jag upp lagerläget för det övre lagret.

Bild
Svarvade ännu en plugg för att få dit den roterande dubben så att jag kunde köra ytterdiamtern. När jag kört ytterdiametern så tog jag loss pluggen och skulle "fixa till" kanten - det var då hela klabbet släppte.

Bild

Bild
Som synes så är det några rejäla märken. Kvar att göra nu är borra, gänga och planförsänka hål på diverse ställen.

/H.O
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Skit! Även om du tagit bort en hel del av massan genom borrningen så väger den väl fortfarande en hel del... Det var skönt att du inte stod i vägen!!
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, den väger nog runt 1.5 till 2kg. Ju mer jag tänker på det desto otäckare kommer jag på att det var. :? Jag han liksom inte ens reagera förän jag hörde den slå i golvet bakom mig. Hade den träffat mig vete fan vad som hade hänt... Hur som helst, jag klarade mig och det verkar som de viktiga ytorna klarade sig. Hade tänkt skicka huset på eloxering men tror jag skiter i det nu....

/H.O
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det är grymt irriterande när något sånt händer. Jag råkade ut för nåt liknande när jag stack av mitt lagerhus och biten flög rakt in i en hård stålkant på svarven... Blev inte så farligt men irriterande som sagt när det gått bra så långt.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

H.O Helt otäckt med den missen, vi behöver ju dig här på forumet så chansa alrig mer :D

Lite OT men bara lite, om man skall svarva en fyrkantsbit rund så kommer ju svarvstålet att SLÅ i vid varje hörn av biten som jag skall ha rund, detta kan väl inte vara "nyttigt" för maskinen eller verktyget, kanske det till och med kan hända samma grej som nu med att den flyger iväg, hur fixas detta :?:

Jag är imponerad av jobbet Du gör H.O det ser ju väldigt snyggt ut för övrigt, inte dom förarliga märkena förstås, med det är ju skönhetsfel som man får leva med :D

Edtith: är det Alu eller stål som spindelhuset är gjort av :?:
Skriv svar