rätt koppling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mmbop

rätt koppling?

Inlägg av mmbop »

Jag har en signal som är i intervallet 0,016mV till 3mV och vill förstärka den så den hamnar på upp till 10V. Det är en uppkoppling där jag vill mäta differensen från två pinnar från en tryckgivare och sedan sampla den. Är en koppling som den på länken nedan det jag ska använda eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ja det är en instrumentförstärkare du ska ha. Problemet med förstärkare byggda med diskreta op-förstärkare och motstånd är att CMRR blir dålig om matchningen mellan motstånden inte är bra. Det finns speciella instrumentförstärkare där man ställer förstärkningen med endast ett externt motstånd som är mycket bättre.
mmbop

Inlägg av mmbop »

ok...kan du tipsa om en sådan instrumentförstärkare som skulle funka?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara kila in på elfa och titta på deras instrumentförstärkar avdelning, finns ett antal allternativ
xxargs

Inlägg av xxargs »

köpta instrumentförstärkar-chip är förmodligen det enklaste, dom har lasertrimmade motstånd i sig för bästa CMRR. Skall man göra något motsvarande med vanliga OP-ampar så måste man först balansera upp dessa så att ugången verkligen visar 0 Volt när ingånggarna är jordade, därefter mäta och matcha motstånd i nära ppm-precision gentemot varandra - inte helt enkelt att jaga på kanske delar av Ohms avvikelser på typ 10kOhms-motstånd

hög CMRR betyder mesta möjliga symmentri på allt.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Och ett litet praktiskt tips om byggteknik. Varje lödpunkt är ett litet termoelement, som ger några mikrovolt upp och ner. Så använd samma typ av koppartråd överallt och klampa lödpunkterna termiskt. Och framför allt bygg bort alla temperaturdifferenser.
Skriv svar