Jag har en signal som är i intervallet 0,016mV till 3mV och vill förstärka den så den hamnar på upp till 10V. Det är en uppkoppling där jag vill mäta differensen från två pinnar från en tryckgivare och sedan sampla den. Är en koppling som den på länken nedan det jag ska använda eller?
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
rätt koppling?
Ja det är en instrumentförstärkare du ska ha. Problemet med förstärkare byggda med diskreta op-förstärkare och motstånd är att CMRR blir dålig om matchningen mellan motstånden inte är bra. Det finns speciella instrumentförstärkare där man ställer förstärkningen med endast ett externt motstånd som är mycket bättre.
köpta instrumentförstärkar-chip är förmodligen det enklaste, dom har lasertrimmade motstånd i sig för bästa CMRR. Skall man göra något motsvarande med vanliga OP-ampar så måste man först balansera upp dessa så att ugången verkligen visar 0 Volt när ingånggarna är jordade, därefter mäta och matcha motstånd i nära ppm-precision gentemot varandra - inte helt enkelt att jaga på kanske delar av Ohms avvikelser på typ 10kOhms-motstånd
hög CMRR betyder mesta möjliga symmentri på allt.
hög CMRR betyder mesta möjliga symmentri på allt.