Löda TQFN40
Löda TQFN40
Hej!
Jag har en bunt TQFN40-chip som ska monteras på kretskort.
Jag har aldrig lödit något så litet tidigare, och verkligen inte något utan ben =)
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur jag ska göra?`
Jag har försökt med att lägga ten på paddarna på chippet och på kortet, och sen värma fast i ugn eller med hetluft. Men hur jag än gör så blir det kortis eller paddar som inte har kontakt.
Borde jag använda lodpasta på något sätt?
/Peter
Jag har en bunt TQFN40-chip som ska monteras på kretskort.
Jag har aldrig lödit något så litet tidigare, och verkligen inte något utan ben =)
Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur jag ska göra?`
Jag har försökt med att lägga ten på paddarna på chippet och på kortet, och sen värma fast i ugn eller med hetluft. Men hur jag än gör så blir det kortis eller paddar som inte har kontakt.
Borde jag använda lodpasta på något sätt?
/Peter
Var det inte någon på forumet som lödde en QFN uppochner på ett experimentkort?
Kommer inte ihåg vilken tråd det var.
Han tog iallafall och vände kretsen och lödde sedan på tunna trådar till paddarna på experiment kortet.
Misstänker att du behöver ett bra förstornings glas och att du skippar kaffen innan.
/Hampus
Kommer inte ihåg vilken tråd det var.
Han tog iallafall och vände kretsen och lödde sedan på tunna trådar till paddarna på experiment kortet.
Misstänker att du behöver ett bra förstornings glas och att du skippar kaffen innan.
/Hampus
Jag har lött några olika QFN kapslar, bl.a. TQFN48.
Jag lade ut pyttelite lodpasta på paddarna med en skalpell och körde med hetluft, lödkolv går nog lika bra, det svåra då blir nog att placera kretsen rätt och hålla fast den.
Det blir lätt lödbryggor och för mycket tenn, då kan man ta lite extra lödtenn, mycket fluss, och dra bort överskottet med lödkolven.
Jag lade ut pyttelite lodpasta på paddarna med en skalpell och körde med hetluft, lödkolv går nog lika bra, det svåra då blir nog att placera kretsen rätt och hålla fast den.
Det blir lätt lödbryggor och för mycket tenn, då kan man ta lite extra lödtenn, mycket fluss, och dra bort överskottet med lödkolven.
Jag har kollat tutorialen på sparkfun, där ser det väldigt enkelt ut 
För mig gick det inte fullt lika bra dock, men det verkar ju vara betydligt längre avstånd mellan paddarna på chippet dom löder?
Om jag smetar ut ett tunnt lager lodpasta över alla paddar på kortet, lägger på chippet, och värmer, vad händer då? Kommer det fungera, eller blir det kortis?

För mig gick det inte fullt lika bra dock, men det verkar ju vara betydligt längre avstånd mellan paddarna på chippet dom löder?
Om jag smetar ut ett tunnt lager lodpasta över alla paddar på kortet, lägger på chippet, och värmer, vad händer då? Kommer det fungera, eller blir det kortis?
lödde nyligen en QFN, de var dock bara 16 "ben" hur somhelst så lödde jag om den kanske 5 ggr innan de blev bra. Jag använde mkt fluss och så smeta ja på lite tenn på varje ben och varje pad. Liten liten mängd var svårt att få perfekt och jämnt men nästan ett krav för att de skulle funka till slut. Sedan placera in den och värma varje ben samtidigt som ja lätt pressade ner den.köpte lodpasta men använde ej kan nog funka om man som henry säger använder rätt mängd.
kanske något tips iaf
men kanske inte en metod du vill använda om du ska löda många med många "ben"
kanske något tips iaf

QFN är förfärliga. Har lödat 5 st. nRF2401, tre fungerade. Skulle vilja ha fler sådana, men det är för dåligt utfall av fungerande enheter. En förfärlig kapsel.
Två av de tre som lyckades hade jag lagt ett tunnt mellanlägg under som stack ut på ena sidan, lödde därefter de tre sidorna, drog ut mellanlägget och lödde den fjärde. På dessa kretsar kunde man se kanterna på lödpaden så det gick tt värma den och få tennet att dras in under kretsen.
Två av de tre som lyckades hade jag lagt ett tunnt mellanlägg under som stack ut på ena sidan, lödde därefter de tre sidorna, drog ut mellanlägget och lödde den fjärde. På dessa kretsar kunde man se kanterna på lödpaden så det gick tt värma den och få tennet att dras in under kretsen.