Löda TQFN40

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chorus

Löda TQFN40

Inlägg av Chorus »

Hej!

Jag har en bunt TQFN40-chip som ska monteras på kretskort.

Jag har aldrig lödit något så litet tidigare, och verkligen inte något utan ben =)

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med hur jag ska göra?`

Jag har försökt med att lägga ten på paddarna på chippet och på kortet, och sen värma fast i ugn eller med hetluft. Men hur jag än gör så blir det kortis eller paddar som inte har kontakt.

Borde jag använda lodpasta på något sätt?

/Peter
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Hej och välkommen till forumet!

Kolla in Cyr´s guide.

/Hampus
Chorus

Inlägg av Chorus »

Hampus,

Tack!

Den tråden verkar ju ganska bra, men den tar inte upp något om QFN?

Det jag funderar mest på är om jag på något sätt kan lösa med med lodpasta, men hur mycket? Hur mycket ska man värma? osv

/Peter
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

Kolla tutorial videorna på Spark Fun.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Var det inte någon på forumet som lödde en QFN uppochner på ett experimentkort?
Kommer inte ihåg vilken tråd det var.

Han tog iallafall och vände kretsen och lödde sedan på tunna trådar till paddarna på experiment kortet.
Misstänker att du behöver ett bra förstornings glas och att du skippar kaffen innan.

/Hampus
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har lött några olika QFN kapslar, bl.a. TQFN48.

Jag lade ut pyttelite lodpasta på paddarna med en skalpell och körde med hetluft, lödkolv går nog lika bra, det svåra då blir nog att placera kretsen rätt och hålla fast den.

Det blir lätt lödbryggor och för mycket tenn, då kan man ta lite extra lödtenn, mycket fluss, och dra bort överskottet med lödkolven.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En grej som också funkar är att istället för att använda lodpasta, att förtenna/löda på alla paddar. Sedan placera kretsen och ev. löda benen på diagonalen (dock inte så att benen böjer sig). Sen bara köra in i ugnen eller varmluftspistol underifrån.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Fritzell: TQFN har inga ben som böjer sig 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Justja. 8)
Chorus

Inlägg av Chorus »

Jag har kollat tutorialen på sparkfun, där ser det väldigt enkelt ut ;)
För mig gick det inte fullt lika bra dock, men det verkar ju vara betydligt längre avstånd mellan paddarna på chippet dom löder?

Om jag smetar ut ett tunnt lager lodpasta över alla paddar på kortet, lägger på chippet, och värmer, vad händer då? Kommer det fungera, eller blir det kortis?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För mycket lod så blir det överbryggningar, för lite så kan det kanske ev fungera ändå men det är förstås inte att rekommendera, lagom mängd så skall det bli perfekt om det görs rätt.
klintan

Inlägg av klintan »

lödde nyligen en QFN, de var dock bara 16 "ben" hur somhelst så lödde jag om den kanske 5 ggr innan de blev bra. Jag använde mkt fluss och så smeta ja på lite tenn på varje ben och varje pad. Liten liten mängd var svårt att få perfekt och jämnt men nästan ett krav för att de skulle funka till slut. Sedan placera in den och värma varje ben samtidigt som ja lätt pressade ner den.köpte lodpasta men använde ej kan nog funka om man som henry säger använder rätt mängd.
kanske något tips iaf :) men kanske inte en metod du vill använda om du ska löda många med många "ben"
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

QFN är förfärliga. Har lödat 5 st. nRF2401, tre fungerade. Skulle vilja ha fler sådana, men det är för dåligt utfall av fungerande enheter. En förfärlig kapsel.

Två av de tre som lyckades hade jag lagt ett tunnt mellanlägg under som stack ut på ena sidan, lödde därefter de tre sidorna, drog ut mellanlägget och lödde den fjärde. På dessa kretsar kunde man se kanterna på lödpaden så det gick tt värma den och få tennet att dras in under kretsen.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Hm... ja, jag har ett QFN-28 chip liggande (CP2103) som ska lödas någon dag. Får se om jag ens lyckas framställa en PCB med tillräckligt hög kvalite.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Lyckas man bara placera kretsen rätt är det inga problem, löd alla benen på en sida på samma gång. Man behöver inte bry sig om överbryggningar, de tar man bort med lödfläta det sista man gör.

Jag lödde för övrigt en QFN20 idag, men visst, TQFN har ännu tätare delning. :)
Skriv svar