brum i förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas

brum i förstärkare

Inlägg av Jonas »

Jag byggde för en tid sedan en kabelsökare, http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/tracer.htm
Har problem med störande brum i mottagaren, en bra bit över 100 Hz skulle jag tippa, och högt, gör att jag inte hör signalen. Men brummet försvinner om jag håller fingret på 9v batteiets hölje. Att skärma av låda,batteri eller olika delar av förstärkaren verkar inte hjälpa. Bygget är inget under av ingenjörskonst, experimentplatta, mediumgoda lödningar etc så felet kan mycket väl bero på det. Jag blir bara fundersam på varför det tystnar när jag håller fingret på batteriet, jag vill minnas att något liknande hände när jag byggde en FM mottagare för några år sedan, minns inte om jag lyckades lösa det då.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Den behöver jordas.

Om det inte går får du se att den inte "släpper ut" ström från kretsen.

Kan det funka med en kondensator för bättre stömmatning?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I det här fallet skulle jag inte tro att det är matningen som är problemet. Ett batteri är så perfekt DC man kan få.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har väl en låda av metall, som är ansluten till batteriets minuspol?
Jonas

Inlägg av Jonas »

Lysande! tack för hjälpen. Hade slarvat med anslutningen mellan minus och låda. Nu är det knäpptyst, tyvärr minskade volymen från kabelsökarsignalen oxå knappt hörbar nu, ska undersöka det nu.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Har du spolen (för du använder vell en spole som "sensor"?) på insidan utav lådan?
Jonas

Inlägg av Jonas »

Nae, har en bit FK (koppartråd) som antenn, Funkar bra, plockar upp signalen, lätt att finna rätt kabel genom att peka på den med "antennen", även om sändaren är långt borta. Problemet nu är bara att ljudet i högtalaren är lite väl lågt. Är väl lite för låg nivå ut från op'n för högtalaren. Går väl att justera genom att ändra värdena på motstånden vill jag minnas. Får plocka fram elläraböckerna igen, det var ett tag sedan, jag pysslar mest med starkström nuförtiden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle tro att det är 100Hz du plockar upp. Det är nog svårt att göra något åt utan att lägga dit ett filter.
evert2

Inlägg av evert2 »

Det är inte så att högtalaren är lite för "tung" last för OP:n?

Det kanske skulle vara bättre med en öronsnäcka isåfall?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Efterssom det har fungerat bra, men blev sämre då han jordade lådan så beror det nog på en dämpad insignal till op´n pga. den numera avskärmade lådan.

Så höj värdet på det motståndet som går mellan utgången på op´n och dess ingång. (återkopplingsmotståndet) så ökar förstärkningen.
Jonas

Inlägg av Jonas »

Jag bytte motståndet till 270kohm, borde öka förstärkningen c:a 20% enligt mina amatörmässiga beräkningar. märkte ingen större skillnad i volym, men större skillnad i känslighet, sökaren reagerar längre i från kabeln, bara bra efterssom signalen förändras ju närmare den kommer så det går fortfarande att finna exakt rätt par/kabel även om de är nära varandra. Tror jag provar med mindre högtalare eller snäcka.
evert2

Inlägg av evert2 »

Hedis:

Utgångsimpedansen hos OP:n stiger vid ökad förstärkning!

Detta försämrar en kanske redan begränsad drivförmåga!

Det kan i så fall medföra att högtalares ljudnivå blir kraftigare vid svag mottagarsignal, men att maxljud-nivån blir lägre!
Skriv svar