brum i förstärkare
brum i förstärkare
Jag byggde för en tid sedan en kabelsökare, http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sider/tracer.htm
Har problem med störande brum i mottagaren, en bra bit över 100 Hz skulle jag tippa, och högt, gör att jag inte hör signalen. Men brummet försvinner om jag håller fingret på 9v batteiets hölje. Att skärma av låda,batteri eller olika delar av förstärkaren verkar inte hjälpa. Bygget är inget under av ingenjörskonst, experimentplatta, mediumgoda lödningar etc så felet kan mycket väl bero på det. Jag blir bara fundersam på varför det tystnar när jag håller fingret på batteriet, jag vill minnas att något liknande hände när jag byggde en FM mottagare för några år sedan, minns inte om jag lyckades lösa det då.
Har problem med störande brum i mottagaren, en bra bit över 100 Hz skulle jag tippa, och högt, gör att jag inte hör signalen. Men brummet försvinner om jag håller fingret på 9v batteiets hölje. Att skärma av låda,batteri eller olika delar av förstärkaren verkar inte hjälpa. Bygget är inget under av ingenjörskonst, experimentplatta, mediumgoda lödningar etc så felet kan mycket väl bero på det. Jag blir bara fundersam på varför det tystnar när jag håller fingret på batteriet, jag vill minnas att något liknande hände när jag byggde en FM mottagare för några år sedan, minns inte om jag lyckades lösa det då.
Nae, har en bit FK (koppartråd) som antenn, Funkar bra, plockar upp signalen, lätt att finna rätt kabel genom att peka på den med "antennen", även om sändaren är långt borta. Problemet nu är bara att ljudet i högtalaren är lite väl lågt. Är väl lite för låg nivå ut från op'n för högtalaren. Går väl att justera genom att ändra värdena på motstånden vill jag minnas. Får plocka fram elläraböckerna igen, det var ett tag sedan, jag pysslar mest med starkström nuförtiden.
Jag bytte motståndet till 270kohm, borde öka förstärkningen c:a 20% enligt mina amatörmässiga beräkningar. märkte ingen större skillnad i volym, men större skillnad i känslighet, sökaren reagerar längre i från kabeln, bara bra efterssom signalen förändras ju närmare den kommer så det går fortfarande att finna exakt rätt par/kabel även om de är nära varandra. Tror jag provar med mindre högtalare eller snäcka.